handdator

Visa fullständig version : Diet... :)


RebelYell
2009-10-21, 12:50
Tjo! Skulle vilja gå ned lite i vikt snabbt. Har ~10% bf atm men skulle vilja tappa lite. Skulle vilja köra Lyle's RFL men har tyvärr inte tillgång till boken/upplägget. Hur som helst tänkte jag mig nått som typ:

Mån: styrka + refeed 1200g cho
Tis: vila 1200 kcal
Ons: vila 1200 kcal
Tors: styrka + 600g cho
Fre: vila 1200 kcal
Lör: vila 1200 kcal
Sön: vila 1200 kcal

Min viloförbrukning är kring 3000-3500 kcal. 80 kg 195cm.

Vilodagarna blir i princip endast protein.

På refeed dagarna hålls proteinintaget till 2*kv och fettintaget så lågt som praktiskt möjligt. Det borde väl i princip innebära att man tappar fett på vilodagarna för att kanske i bästa fall går ned lite eller står still på refeed-dagarna? Kör IF så alla kollisar kommer ligga i efter tränings-fönstret (även om kroppen kanske inte hinner tömma magsäcken så snabbt, det blir lite mat :).

Vad tror ni? Skulle vara kul med erfarenheter, om något kört något liknande. Funderade först på att köra en refeed per vecka och lite högre kaloriintaget men min kropp klarar helt enkelt inte av mer än MAX 3 dagar utan en refeed -- och kaloriintaget dessa dagar verkar inte spela ngn större roll.

RebelYell
2009-10-21, 12:53
Råkade placera i fel forum... :|

chrilledude
2009-10-21, 14:16
Behöver du verkligen gå ner i vikt? Jag menar, 80kg och 1.95 lång.. :)

RebelYell
2009-10-21, 14:19
Behöver du verkligen gå ner i vikt? Jag menar, 80kg och 1.95 lång.. :)

Har rätt lite muskler, och är nöjd med det :)

chrilledude
2009-10-21, 14:28
Har rätt lite muskler, och är nöjd med det :)

Nöjd med lite muskler eller? Hmm, du _KAN_ ju inte ens vara i närheten av att vara mullig, eller? Pic skulle uppskattas. :)

Sniggel
2009-10-21, 14:30
Tycker att refeed mer än en gång per vecka låter helt ok, däremot tycker jag att mängderna är lite stora. Tror inte det finns nån vits att hamra på så mycket kolhydrater (om målet är att tappa snabbt). Du kan säkert sänka refeed-dagarna till 600g kolhydrat (eller ja ena), speciellt som du vill tappa fett snabbt. Blir det för lite kalorier, lägg till lite mer fett (antar att du ligger väldigt lågt på refeed då det brukar vara vanligt vid såna här upplägg) istället så blir det lättare att få i sig näringsrik mat under veckan sett.

Tänk på att det är en extrem diet du följer och jag hoppas att de fettkällor du har med är essentiella samt att du har med näringsrika grönsaker på vilodagarna. Samt att du inte kör detta upplägg för länge.

RebelYell
2009-10-21, 14:34
Tycker att refeed mer än en gång per vecka låter helt ok, däremot tycker jag att mängderna är lite stora. Tror inte det finns nån vits att hamra på så mycket kolhydrater (om målet är att tappa snabbt). Du kan säkert sänka refeed-dagarna till 600g kolhydrat (eller ja ena), speciellt som du vill tappa fett snabbt. Blir det för lite kalorier, lägg till lite mer fett (antar att du ligger väldigt lågt på refeed då det brukar vara vanligt vid såna här upplägg) istället så blir det lättare att få i sig näringsrik mat under veckan sett.

Tänk på att det är en extrem diet du följer och jag hoppas att de fettkällor du har med är essentiella samt att du har med näringsrika grönsaker på vilodagarna. Samt att du inte kör detta upplägg för länge.

Tänkte mig typ 10 dagar, max. Grejen med träningsdagarna var att jag ville ligga över energibalans. Då är det väl bättre att lägga upp dagen som en carb-refeed? Äter jag massa fett här kommer det ju lagras in obehindrat osv...

Edit: Fast, ja, du har rätt. Energiöverskottet på den 'stora' refeeden är nog lite stort.

RebelYell
2009-10-21, 14:44
Nöjd med lite muskler eller? Hmm, du _KAN_ ju inte ens vara i närheten av att vara mullig, eller? Pic skulle uppskattas. :)

Japp, nöjd med lite muskler. Har jag någonstans påstått att jag är mullig? Jag har väl snarare skrivit att jag är ganska smal... :)

Sniggel
2009-10-21, 15:09
Tänkte mig typ 10 dagar, max. Grejen med träningsdagarna var att jag ville ligga över energibalans. Då är det väl bättre att lägga upp dagen som en carb-refeed? Äter jag massa fett här kommer det ju lagras in obehindrat osv...

Edit: Fast, ja, du har rätt. Energiöverskottet på den 'stora' refeeden är nog lite stort.

2 exempel

Refeed-dag 6000 kcal
4500 från kolhydrat
1000 från protein
500 från fett
Fyller på glykogenförråden till nära max (säger vi) vilket gör att du kommande dagar har lättare för att bränna kolhydrater, vilket ju inte är fett

Refeed-dag 6000 kcal
2500 från kolhydrat
1000 från protein
2500 från fett
Fyller på glykogenfårrden mycket, vilket också gör att du lättare bränner kolhydrater dagarna som kommer (kroppen väljer gärna tillgängliga bränslen), fast inte lika länge/mycket som första exemplet. I slutet av denna refeed-dag kommer mycket fett att ha sparats pga hög insulinutsöndring + högt fettintag (givet att 6000 innebär ett överskott).

Nu är frågan om glykogenet du lagrar får dig att spendera fler kalorier i de dagar som följer än om du inte laddar fullt så mycket. Det är möjligt att det gör och isåfall så kommer du ju på sikt att förlora mer fett pga större kaloriunderskott varje vecka.

Eller så kan du helt enkelt göra så här:

Refeed-dag 5000 kcal
2500 från kolhydrat
1000 från protein
1500 från fett

Lika mycket kolhydrater som exempel 2 fast mindre mängd fett. Du blir fortfarande ordentligt mätt och maten är förmodligen godare att äta och du fyller faktiskt på mycket glykogen trots minskat kaloriintag.

Siffrorna är påhittade för att visa ett exempel. Jag tyckte att du överdrev mängden kolhydrater. I lyles rekommendationer brukar man ladda så mycket och det kan vara lite av en prestation i sig att lyckas med det, men å andra sidan tror jag inte han rekommenderar att man laddar så mycket under en hel vecka.

RebelYell
2009-10-21, 15:23
Men att äta mycket fett på en refeed-dag är väl snudd på efterblivet? Jag ser verkligen ingen poäng i att göra så. Det kommer ju att lagras in som kroppsfett - precis vad jag försöker förbränna. Kroppen är inte direkt jättepigg på att frigöra detta när man redan är ganska smal...

chrilledude
2009-10-21, 15:53
Japp, nöjd med lite muskler. Har jag någonstans påstått att jag är mullig? Jag har väl snarare skrivit att jag är ganska smal... :)

Oj haha. Då förstår jag inte varför du vill gå ner i vikt? *rolleyes*

Eddie Vedder
2009-10-21, 17:54
Oj haha. Då förstår jag inte varför du vill gå ner i vikt? *rolleyes*

Men nu har han bestämt sig så då finns ju ingen anledning att ifrågasätta. Att gå ner i vikt från den startvikten på den längden kommer inte på långa vägar vara hälsovådligt så om trådskaparen vill vbli smalare är det ju upp till han.

chrilledude
2009-10-21, 18:07
Men nu har han bestämt sig så då finns ju ingen anledning att ifrågasätta. Att gå ner i vikt från den startvikten på den längden kommer inte på långa vägar vara hälsovådligt så om trådskaparen vill vbli smalare är det ju upp till han.

Jo, jag sa inget annat? Frågade bara varför med den vikten. :)

Eddie Vedder
2009-10-21, 18:10
Frågade bara varför med den vikten. :)

För att han vill ha mindre fett på kroppen såklart. Det står ju i förstaposten.

Sniggel
2009-10-21, 18:15
Men att äta mycket fett på en refeed-dag är väl snudd på efterblivet? Jag ser verkligen ingen poäng i att göra så. Det kommer ju att lagras in som kroppsfett - precis vad jag försöker förbränna. Kroppen är inte direkt jättepigg på att frigöra detta när man redan är ganska smal...

Du har 5 dagar i veckan där du blir av med fett. Om du går något plus på 2 dagar behöver inte det betyda att slutresultatet inte blir bra.

Och bara för att du har en dag som är nästintill fettfri, betyder inte det att du kan äta stora/enorma mängder kolhydrater, utan att det påverkar hur mycket fett som förbränns (den närmsta tiden). Ju större lager av glykogen, desto mer föredrar kroppen att förbränna glykogen och fettförbränningen blir då automatiskt lägre (annars har du magiskt ökat din ämnesomsättning eller gått från sänkt ämnesomsättning till normal), tills att nivåerna av glykogen är så låga att kroppen väljer att i större grad förbränna fett.

Förstår du hur jag menar?
En sänkning av mängden kolhydrat ger plats för mer fett (från pyttelite till mer normalt), och om kaloriinnehållet på så vis sänks borde det innebära att du blir av med mer fett, sett under dessa 10 dagar.

Om det nu inte är så att din kropp är "väldigt bra" på att göra sig av med glykogen när du tränar och du på så vis ökar din energi ut mer än vanligt.

Jag menade väl mest på att 1200g kolhydrat kanske inte ger så mycket fördelar sett till kaloriinnehållet. Psyket och kroppen har nog mer nytta av att få i sig lite mer fett vilket du kommer att ha plats med om du halverar mängden kalorier från kolhydrat. Speciellt som du kör lågfett resten av tiden.

Elfsberg
2009-10-21, 20:57
Varför 1200 g kolhydrat?