handdator

Visa fullständig version : Mobilisering av ryggkotor


Fru_Flisa
2009-10-21, 05:46
Har lite funderingar angående mobilisering av ryggkotorna som en massör rekommenderade för mej.
Orsaken är att han tyckte jag verkade lite sned i bäckenet (för att ena benet är något kortare än det andra, några mm) och han trodde det fanns viss risk för ryggproblem i framtiden pga det.

Så till frågan, kan mobilisering hjälpa för alltid?
Enligt honom fanns chansen, men jag är oerhört tveksam till det och det jag är mest rädd för är att han råkar göra nåt som skadar ryggkotorna eller förvärrar problemet på något sätt.

Utbildningen han har av detta är;
Mobiliseringsexamen Svenska Hälsoteamet, 2004
Ställer mej alltid tveksam till "behandlare" av olika slag, om de inte är duktiga att de kan göra skada.

Sheogorath
2009-10-21, 06:03
Om problemet kommer från snedställt bäcken har kotorna, via drag från ryggmuskulaturen, anpassat sig efter denna asymmetri, och en mobilisering för att dra det "rätt" skulle i bästa fall (om det ens har effekt) ge dig en mindre anpassad stabilitet i ryggen. Om du inte har några onormala trötthetskänslor från ryggen finns det ingen anledning att betala pengar för att få det mobiliserat "i förebyggande syfte" heller. Har du trötthetskänslor i ryggen så tar du kontakt med en ortopedtekniker som får bedöma benlängdsskillnaden och utforma inlägg till dina skor. När du sedan börjar gå med inläggen kommer din rygg att anpassa sig själv utan manuell terapi. Vanligtvis kompenserar man inte för skillnader under 20 mm dock. Jag har själv dock "bara" en skillnad på 17 mm och är ändå hjälpt av inlägg.

/Hannes, Sjg-utb. termin 5, Lunds Universitet.

Anders Dybdahl
2009-10-21, 08:11
Har lite funderingar angående mobilisering av ryggkotorna som en massör rekommenderade för mej.
Orsaken är att han tyckte jag verkade lite sned i bäckenet (för att ena benet är något kortare än det andra, några mm) och han trodde det fanns viss risk för ryggproblem i framtiden pga det.

Med all respekt för massörer, dom har en tendens till att gå utanför sitt kunnskapsområde imellanåt.

En viktig del av kunnskap är att veta vad man inte vet! :)

Alla är "sneda" i bäckenet i magliggande.
Alla har olika benlängd i magliggande, ryggliggande, stående etc.

Om dessa fynd överhuvudtaget är relaterade till dina eventuella besvär är frågan.

Fru_Flisa
2009-10-21, 08:59
Tack för snabba svar, ska dit idag nämligen.

Jag har inga besvär som jag känner av och inlägg tror jag inte jag behöver, jag haltar inte men jag vet inte hur stor skillnaden är egentligen..

Sist jag var där höll han på bända ryggen på nåt konstigt sätt för nån kota var i kläm (?) men han sa att en riktig mobilisering vore bättre då massagebänken inte var den bästa för detta ändamål.

Just det där med att gå utanför sitt kunskapsområde som jag är tveksam för, men bara han inte lyckas ställa till det värre, det är min lilla oro.
Men helt ärligt har jag inte fattat vad den ska gå ut på :)
Jag behöver inte betala nåt då det är en arbetsförmån.

Martin Löwgren
2009-10-21, 10:14
Mobilisering av facettlederna kommer inte ge något bestående resultat utan då måste utredning om varför du har en benlängdsskillnad till.

Jag själv har ett 1.8cm kortare högerben sedan en operation och utan påbyggnad av mina skor får jag väldigt ont medans jag har en patient med 2.5cm kortare vänsterben som är symptomfri så de går inte att säga att alla får ont men de ska alltid utredas.

Fru_Flisa
2009-10-21, 13:15
Han är alltså inte naprapat eler ortoped, utan massör i grund och botten.

Finns det några skadorisker i behandlingen?

Martin Löwgren
2009-10-21, 15:19
Han är alltså inte naprapat eler ortoped, utan massör i grund och botten.

Finns det några skadorisker i behandlingen?

Då ska han verkligen inte ge sig på mobilisering överhuvudtaget då det är en teknik som tar många år att lära sig och kräver såväl teoretisk som praktisk utbildning.

Ja det finns skador som kan ske. Samma skador som om någon utan utbildning börjar manipulera "knäcka ryggar" om än något lindrigare skulle jag vilja påstå.

Mvh

Fru_Flisa
2009-10-21, 17:15
Då ska han verkligen inte ge sig på mobilisering överhuvudtaget då det är en teknik som tar många år att lära sig och kräver såväl teoretisk som praktisk utbildning.

Ja det finns skador som kan ske. Samma skador som om någon utan utbildning börjar manipulera "knäcka ryggar" om än något lindrigare skulle jag vilja påstå.

Mvh

Tur jag inte läste det svaret innan! Jag är nojjig av mej...

Nu gick det bra men jag behövde gå några fler gånger för att det skall kunna redas ut vari problemet är, om det är benet eller höften.
(Han har som jag skrev en utbildning i mobilisering och i övrigt god erfarenhet).

Anders Dybdahl
2009-10-21, 17:18
Då ska han verkligen inte ge sig på mobilisering överhuvudtaget då det är en teknik som tar många år att lära sig och kräver såväl teoretisk som praktisk utbildning.

Ja det finns skador som kan ske. Samma skador som om någon utan utbildning börjar manipulera "knäcka ryggar" om än något lindrigare skulle jag vilja påstå.

Mvh

Vid mobiliseringstekniker har patienten hela tiden full kontroll, så skaderisken är minimal i mina ögon. Om terapeuten även använder sunt förnuft, så är skaderisken närmast icke-existerande. Där det kan brista derimot, är att veta NÄR man INTE skal använda sig av mobilisering/manipulation.

Om du är nöjd med massagen, så tycker jag du skal fortsätta, men om du är tveksam till mobilisering så kan du vänligen avböja detta.

Fru_Flisa
2009-10-21, 17:46
Då känner jag mej stabilare på benen av era svar i tråden, får tacka så mycket!

Martin Löwgren
2009-10-21, 22:07
Vid mobiliseringstekniker har patienten hela tiden full kontroll, så skaderisken är minimal i mina ögon. Om terapeuten även använder sunt förnuft, så är skaderisken närmast icke-existerande. Där det kan brista derimot, är att veta NÄR man INTE skal använda sig av mobilisering/manipulation.

Om du är nöjd med massagen, så tycker jag du skal fortsätta, men om du är tveksam till mobilisering så kan du vänligen avböja detta.

En stor del i utbildningen inom just mobilisering/manipulation handlar till stor del om just när man ska använda det men framförallt inte använda det så de ser jag som en stor nackdel med att terapeuten inte är utbildad.

Dessutom förstår jag inte riktigt vad du menar med att patienten har full kontroll under mobilisering. Mobilisering är visserligen aktiv under 50% av utförandet men minst lika passiv och där kan mycket hända (speciellt i nacke) om terapeuten t ex inte lateral flekterar åt motsatt håll mellan Ociput och Atlas med mera.

Black Star Abyss
2009-10-21, 22:10
Jag har ordinerats mobilisering av bröstryggen av min sjukgymnast men det kanske är en helt annan sak? Jag har iaf uppmanats att vid fem tillfällen på dagen, lägga mig 10 gånger över ryggstödet på soffan där det gör som ondast i ryggen och låta det bli tryck där i 10-20 sekunder. Gör ont som fan medan man håller på men känns skönt efteråt. Brukar knaka så där härligt också.

Anders Dybdahl
2009-10-22, 08:45
En stor del i utbildningen inom just mobilisering/manipulation handlar till stor del om just när man ska använda det men framförallt inte använda det så de ser jag som en stor nackdel med att terapeuten inte är utbildad.

Agreed!

Dessutom förstår jag inte riktigt vad du menar med att patienten har full kontroll under mobilisering. Mobilisering är visserligen aktiv under 50% av utförandet men minst lika passiv och där kan mycket hända (speciellt i nacke) om terapeuten t ex inte lateral flekterar åt motsatt håll mellan Ociput och Atlas med mera.

I den passiva delen av mobilisering, användar man sig av sakta och kontrollerade rörelser för att ta leden till ett ytterläge. Patienten kan under hela rörelsen berätta hur det känns, om det smärtar etc. Patienten kan även vid hjälp av muskelkontraktion stoppa rörelsen om det skulle vara fara för en vävnadsskada (detta händer jo automatisk). Så att mobilisering är minst lika passiv som manipulation(?) håller jag inte med om. Så vitt jag vet finns det inte nått dokumenterad fall av skada vid mobiliseringsbehandling.