handdator

Visa fullständig version : varför man inte gör marklyft med underhandsgrepp.. Ouch


Medusa
2009-10-21, 00:47
00:35 in... mer vikt högre risk... därför föredrar jag överhandsgrepp med dragremmar om något...

SW6dTdSnDtU

tp_88
2009-10-21, 00:52
Jag visste att jag inte borde kolla, men kunde inte låta bli. Perkele va obehagligt! *gah!*

ceejay
2009-10-21, 00:52
åh den videon har jag letat efter

<Mike>
2009-10-21, 00:57
Nu vill jag inte påstå att jag är någon expert inom området men att biceps lossnar i marklyft beror väl mer på om man böjer/spännar armarna än vilket grepp man har?

Har faktiskt ingen aning, men har inte hört att det ska ha att göra med underhandsgrepp iaf.

jebu
2009-10-21, 01:58
Sedan påverkar drogerna väldigt mycket också, inte ofta rena lyftare sliter av senor, ligament och muskler.

L-Sami
2009-10-21, 04:48
Sedan påverkar drogerna väldigt mycket också, inte ofta rena lyftare sliter av senor, ligament och muskler.

Det där har hänt IPF lyftare i Sverige. Rena lyftare skadar sig också.


Det gäller att man har sträckta armar hela tiden när man kör marklyft, man kan lyfta mer kilon med mixat grepp, det är inte anledningen till att en bicepssena slits av, men risken bir större.

Mourten
2009-10-21, 06:17
Hehe när jag å Axon å va å träna i måndags sa han att de kommit in en kille med avsliten bicce pga mixat grepp i marken, så helt ovanligt kanske de inte är?
Lär göra bra ont iaf.

hillbilly90210
2009-10-21, 06:38
En bekant råkade ut för precis detta. Väldigt lång konvalescens med kraftigt minskad bitighet som följd. Någon som är duktig på området får väldigt gärna skriva lite om fenomenet, det är inget man vill uppleva själv...

Langster
2009-10-21, 07:04
Hur fan orkar man ha böjda armar vid ett tungt marklyft?

Jag har alltid undrat över detta med avslitna muskler, finns det några varnings-signaler? Eller smäller det bara helt plötsligt?:(

z_bumbi
2009-10-21, 07:22
Hur fan orkar man ha böjda armar vid ett tungt marklyft?

Jag skulle säga att böjningen är det naturliga tillståndet om man försöker sätta fart på något utan teknik och sen hänger det kvar när det blir tungt. Om någon har gjort det från att den drar 100 kg så kommer biceps också att bli starkare, i alla fall i just det läget.

En lösningen är att sätta en spänning i triceps så att armen blir rak. Remmar i marken som någon nämde är enligt mig betydligt farligare, speciellt långa remmar som man lindar flera varv.

daks
2009-10-21, 07:45
Remmar i marken som någon nämde är enligt mig betydligt farligare, speciellt långa remmar som man lindar flera varv.

Varför?

z_bumbi
2009-10-21, 07:54
Varför?

Om något går fel så sitter du fast vid stången, t ex om du får en rullgardin och tuppar av eller om du får någon rejäl känning i ryggen.

elo_
2009-10-21, 08:11
sånt här kan hända jo.. Turtiainen är inte direkt ny i spelet - så där ser man att det kan hända nästan vem som helst. Har börjat köra överhandsgrepp i mark (utan remmar dock). Tycker jag får betydligt bättre vinklar av det, men får se hur långt greppet håller.

ryss
2009-10-21, 08:27
aj aj aj det där kan inte vara skönt, hur repar sig muskeln efter en sådan incident? kan den göra det överhuvudtaget? är hans lyftarkarriär slut? tell meee

elo_
2009-10-21, 08:46
aj aj aj det där kan inte vara skönt, hur repar sig muskeln efter en sådan incident? kan den göra det överhuvudtaget? är hans lyftarkarriär slut? tell meee

Ano är nog med igen.. har för mig att han blev opererad tämligen omgående efteråt och rehabbade månader och åter månader efter olyckan.

elo_
2009-10-21, 08:58
Ano är nog med igen.. har för mig att han blev opererad tämligen omgående efteråt och rehabbade månader och åter månader efter olyckan.

sex och en halv vecka efter operation:
g8_d11wdJp0

Martin Löwgren
2009-10-21, 10:17
Nu vill jag inte påstå att jag är någon expert inom området men att biceps lossnar i marklyft beror väl mer på om man böjer/spännar armarna än vilket grepp man har?

Har faktiskt ingen aning, men har inte hört att det ska ha att göra med underhandsgrepp iaf.

Risken ökar vid ett supinerat grepp.

Mvh

Medusa
2009-10-21, 10:54
Nu vill jag inte påstå att jag är någon expert inom området men att biceps lossnar i marklyft beror väl mer på om man böjer/spännar armarna än vilket grepp man har?

Har faktiskt ingen aning, men har inte hört att det ska ha att göra med underhandsgrepp iaf.

nej du verkar inte ha någon somhelst aning..

ursäkta men.. klart som F*N underhandsgreppet är vad det har att göra med.. inget illa menat men någon måtta får det vara...

z_bumbi
2009-10-21, 11:05
nej du verkar inte ha någon somhelst aning..

ursäkta men.. klart som F*N underhandsgreppet är vad det har att göra med.. inget illa menat men någon måtta får det vara...

Om man inte böjer armarna och inte har onormalt korta/otränade biceps spelar det ju ingen roll vilket grepp man har så det är ju rätt.

Grahn
2009-10-21, 11:09
Om man inte böjer armarna och inte har onormalt korta/otränade biceps spelar det ju ingen roll vilket grepp man har så det är ju rätt.

Lättare att undvika det dock med överhandsgrepp, men jobbigt att missa lyft för att greppet falerar så man får väl helt enkelt göra en avvägning där.

Medusa
2009-10-21, 11:10
Om man inte böjer armarna och inte har onormalt korta/otränade biceps spelar det ju ingen roll vilket grepp man har så det är ju rätt.

OK dawg.. vi säger så..

Timme
2009-10-21, 11:12
Hur fan orkar man ha böjda armar vid ett tungt marklyft?

Jag har alltid undrat över detta med avslitna muskler, finns det några varnings-signaler? Eller smäller det bara helt plötsligt?:(

Det räcker men en mycket liten böjning för att biceps ska kunna lossna. Jag ser många som marklyfter med böjning på armarna. Då kan biceps ryka fort. Har till och med sett det hända live.

Timme
2009-10-21, 11:14
nej du verkar inte ha någon somhelst aning..

ursäkta men.. klart som F*N underhandsgreppet är vad det har att göra med.. inget illa menat men någon måtta får det vara...

Sluta vara så bajsnödig. Det har med böjda armar att göra och med ett underhandsgrepp så ökar också risken för att man böjer armen. Ja, underhandsgrepp är mer riskfullt.

Black Star Abyss
2009-10-21, 11:16
Så med överhandsgrepp förminskas risken ordentligt? Kanske försvinner t.o.m.? Man blir ju rädd för att lyfta efter denna video.

Grahn
2009-10-21, 11:18
Så med överhandsgrepp förminskas risken ordentligt? Kanske försvinner t.o.m.? Man blir ju rädd för att lyfta efter denna video.

Det känns rent spontant som om risken mest finns vid riktigt tunga vikter, men jag kan ha fel.

Medusa
2009-10-21, 11:21
Sluta vara så bajsnödig. Det har med böjda armar att göra och med ett underhandsgrepp så ökar också risken för att man böjer armen. Ja, underhandsgrepp är mer riskfullt.

holy shit... Turtiainen, karln på videon är inte alls en van lyftare och förmodligen rena nybörjaren... tycker du han böjer sin arm nämnvärt...NEJ, det gör han inte.. den är RAK.. han rätar ut kroppen och då smäller det..

dra iväg ett mail till honom och förklara hur det ska gå till, så det inte händer igen..

Medusa
2009-10-21, 11:22
Så med överhandsgrepp förminskas risken ordentligt? Kanske försvinner t.o.m.? Man blir ju rädd för att lyfta efter denna video.

kör med överhandsgrepp så behöver du förmodligen inte ens tänka på det än på några år... så ja, risken minskar ordentligt..

Joakim pettersen
2009-10-21, 11:34
Markus Larsson i Kiruna AK råkade ut för detta, han tränar på för fullt i alla delmoment nu så ja, man återhämtar sig. Kommer inte ihåg när han gjorde detta men något år sedan är det nog. Slappnar man av i armar och axlar så TROR JAG inte att det ska vara några problem. Kan tillägga att Markus även tränar biceps då och då utan problem.

Matsa
2009-10-21, 11:35
Underhandsgreppet bör väl vara en orsak, men ofta är det flera saker som bidrar till att saker går snett. Det finns rätt goda orsaker till att man ska spänna triceps när man drar mark.

Att Turtiainen är en erfaren och duktig lyftare behöver inte betyda att han inte kan göra dumma misstag.

Doctor Snuggles
2009-10-21, 11:46
Tablecurls ftw

Mats J
2009-10-21, 12:18
Jag har alltid undrat över detta med avslitna muskler, finns det några varnings-signaler? Eller smäller det bara helt plötsligt?:(

Jag slet av biceps för några år sedan, körde strikta curls utan gung och 2-3 sek negativ fas på 70 kg * 8 rep. PANG och senan bara small av. Gjorde inge speciellt ont heller, mer obehagligt bara som att dra av ett gummiband.

Varnings-signaler: nja, hade plågats av smärta i fästet under ca 2 år innan det hände. Men ingen varning innan det hände när jag körde.

von huff
2009-10-21, 12:37
Hur känns det efteråt?är det en konstant värk i bicepsen?Måste man ha armen i nåt slags paket att den inte rör sig eller kan man använde till annat förutom träning?

Mats J
2009-10-21, 12:43
Hur känns det efteråt?är det en konstant värk i bicepsen?Måste man ha armen i nåt slags paket att den inte rör sig eller kan man använde till annat förutom träning?

Kändes inge speciellt efteråt faktiskt, var fundersam om den var av eller inte. När senan går av blir det heller ingen nämnvärd blödning. Så armen såg relativt normal ut, dock såg jag att biceps inte spändes etc. när jag rörde/spände armen. Gör du ingenting kommer du ha 40 alt 60% av din styrka beroende på vilken av bicepsmusklerna som gott av. I mitt fall var det den stora bicepmusklen och jag skulle således ha 40% styrka kvar och skulle kunna funka helt normalt i vardagen. Oftas opererar de ej personer över 40 för denna typ av skador. Men eftersom jag endast var 29 år och krävde en operation så blev det så (efter visst tjafts och bråk), och en halvårs rehab efter det. Tog väll ca ett år innan jag både fysikt och framför allt psykiskt vågade börja köra lite mer seriöst. Nu är jag helt återställd och kan och vågar köra tunga 3 reppare i curls om jag vill.

Gosti123
2009-10-21, 13:22
Om man spänner triceps samtidigt som man kör marklyft, tar det något på triceps då? Jag menar om man kört ett tricepspass dagen innan och marklyft dagen efter.

<Mike>
2009-10-21, 13:58
nej du verkar inte ha någon somhelst aning..

ursäkta men.. klart som F*N underhandsgreppet är vad det har att göra med.. inget illa menat men någon måtta får det vara...

Frågar man aldrig lär man sig aldrig heter det. Kanske borde ändras till "den som frågar blir lynchad"? :) Du agerade väldigt larvigt, jag påstod inget utan frågade bara.

Nu vet jag iaf.

z_bumbi
2009-10-21, 14:02
Varnings-signaler: nja, hade plågats av smärta i fästet under ca 2 år innan det hände.

Det bör vara ett ganska vanligt varningstecken, senfästet är irriterat och blir därför svagare än vad det normalt skulle vara.

Om man spänner triceps samtidigt som man kör marklyft, tar det något på triceps då? Jag menar om man kört ett tricepspass dagen innan och marklyft dagen efter.

Du ska inte tokspänna utan bara se till att armen inte böjer sig, en del behöver inte ens spänna triceps utan de har raka armar i alla fall.

J.V
2009-10-21, 14:04
Vaknat på fel sida idag, Medusa?

ryss
2009-10-21, 14:23
Ano är nog med igen.. har för mig att han blev opererad tämligen omgående efteråt och rehabbade månader och åter månader efter olyckan.

okej tack! tänkte om man det blev så att man inte kunde träna biceps igen etc ;> skönt att höra

Morrris
2009-10-21, 14:46
holy shit... Turtiainen, karln på videon är inte alls en van lyftare och förmodligen rena nybörjaren... tycker du han böjer sin arm nämnvärt...NEJ, det gör han inte.. den är RAK.. han rätar ut kroppen och då smäller det..

dra iväg ett mail till honom och förklara hur det ska gå till, så det inte händer igen..

Armen är böjd, ingen tvekan om saken. Att använda överhandsgrepp minskar risken för skada, ja.

T-1000
2009-10-21, 16:33
Jag har en fråga angående stångrodd eftersom jag brukar köra den.

Ni säger att det är farligt att ha böjda armar i marklyften, men i stångrodd böjer man ju armarna ganska rejält. Är det samma risk för skador där?

wird
2009-10-21, 17:01
Jag har en fråga angående stångrodd eftersom jag brukar köra den.

Ni säger att det är farligt att ha böjda armar i marklyften, men i stångrodd böjer man ju armarna ganska rejält. Är det samma risk för skador där?

I stångrodd använder man normalt mycket mindre vikt än i marklyft, vilket förklarar sig självt att det inte är av samma fara/risk.

daks
2009-10-21, 17:13
Det räcker men en mycket liten böjning för att biceps ska kunna lossna. Jag ser många som marklyfter med böjning på armarna. Då kan biceps ryka fort. Har till och med sett det hända live.

Fan, jag trodde det var bra att böja armarna. Försöka lära om då kanske innan det börjar bli tyngre.

MackeJuve
2009-10-21, 17:31
Fan lite rädd man blir för omvänt grepp nu då... men inte fan ändrar man för det! :)

Gosti123
2009-10-21, 17:36
Nu känner jag mig inte så glad över att köra bicepcurl imorgon tung vikt. Men hur kan den gå av när man kör bicepcurl? Såg någon ovanför som körde negativa reps, men om man kör 5-10 reps, är det fortfarande en fara då?

Matsa
2009-10-21, 18:18
Här är en annan kille som slet av biceps och på ett något banalt sätt dessutom:

http://tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/skaraborg?videoId=1.1168070&renderingdepartment=2.40787

Visst är det bra att veta att det finns risker med träning men få nu för helvete inte panik i överkant. Risken att slita av armmuskeln i marklyft är väldigt liten även med underhandsgrepp. Se bara till att lyfta på ett vettigt sätt och gör det ni kan för att minimera de (små) risker som finns, t.ex spänna triceps. Om det skall nojas för allt som knappt har en promilles risk att inträffa så blir det varken hackat eller malet.

Timme
2009-10-21, 19:16
Medusa: Ano böjer armen tillräckligt mycket för att en sådan skada ska inträffa. För att bieps ska lossna i mark så räcke det med en liten böjning på armen och det ä just det han gör. Jag har sett många filmer med Ano och han böjer ofta på armen i slutet.

Men ja, risken är större vid mixat grepp eftersom det är mycket lättare at råka böja armen och det räcker somsat med en mycket liten böjning för at tbiceps ska lossna.

Mats J
2009-10-22, 06:39
Nu känner jag mig inte så glad över att köra bicepcurl imorgon tung vikt. Men hur kan den gå av när man kör bicepcurl? Såg någon ovanför som körde negativa reps, men om man kör 5-10 reps, är det fortfarande en fara då?

Jag körde inte negativa, utan ganska strikta reps. 3 set med 8 rep i varje, explosivt upp utan att gunga och 2 sek negativ del. I sista setet small den av bara. Känner faktiskt 10 st som slitigt av en muskelsena när de träna(på mitt gym), så det är inte direkt ovanligt.

Är ju självklart att du kan få skador när du tränar hårt, men du kan ju inte gå runt och oroa dig för det. Vill du vara i det närmaste säker så kör aldrig under 15 rep och pressa dig aldrig, men då kommer du inte få speciellt bra resultat heller.