handdator

Visa fullständig version : Värk i nacke och axlar


skeletron
2009-10-20, 20:07
Vad gör man åt värk, som uppkommer främst sittandes, vid axlar, nacke och bröstrygg? Jag gissar att styrketräning för baksidan av överkroppen är bra, men hur bör man stretcha?

mattilainen
2009-10-20, 20:21
Se över hur du sitter först och främst? Låter lite som musarm eller liknande.

skeletron
2009-10-21, 15:58
Hmm Jag tänker ganska mycket på hur jag sitter nuförtiden... Sitter rakt med axlarna nere, etc. Musarm, möjligt? Känner dock inte smärta i fingrar eller armar... kan det fortfarande vara det? Känner mest i bröstryggen, mellan axlarna! Mest då jag sitter ner, på föreläsningarna kan det bli nästan outhärdligt att sitta still, bara sitta liksom.

skeletron
2009-10-21, 18:11
Är det stretchning av bröst som gäller + träna upp styrkan i ryggen?

Caali
2009-10-21, 18:25
Det är inte så att du är spänd av någon anledning? Det kan grunda sig i t.ex. stress, oro, ilska inom dig osv. Brukar du få huvudvärk också?

skeletron
2009-10-21, 18:42
Nja jag har ingen ilska inom mig eller dylikt :P Hehe. Har kanske stressat ett tag, fast tagit det lugnare det senaste.

Huvudvärk får jag inte så ofta, dock kan jag bli rätt dåsig/yr/slö :S

Martin Löwgren
2009-10-21, 22:10
Se över hållning samt muskelbalans i skuldran.

Mvh

skeletron
2009-10-21, 23:04
Hur kan man testa muskelbalansen i skuldran Martin? Alltså vad ska man jämföra med,

/Tack

Martin Löwgren
2009-10-22, 09:11
Hur kan man testa muskelbalansen i skuldran Martin? Alltså vad ska man jämföra med,

/Tack

Ingen du kan göra själv utan lättast är att uppsöka idrottsmedicinskt intresserad sjukgymnast, naprapat eller läkare.

Hållningen däremot skulle du kunna fota i profil och lägga upp här så kan jag ta en titt.

skeletron
2009-10-22, 10:57
Jaså! Ajdå, fler sådana besök :P

Det låter snällt Martin, ska försöka få upp en bild i eftermiddag/ikväll :)

Martin Löwgren
2009-10-22, 20:08
Jaså! Ajdå, fler sådana besök :P

Det låter snällt Martin, ska försöka få upp en bild i eftermiddag/ikväll :)

Kalas för nu e jag hemma så upp med bild :thumbup:

skeletron
2009-10-22, 20:13
Hmm, kan du se den här:

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/emilarn-195.jpg

?

skeletron
2009-10-22, 20:18
Gör om, gör rätt:

Riktigt taskig kvalite, men kolla sålänge:

http://www.bildbox.se/useruploaded/pictures/Emilarn1256238975.jpg

skeletron
2009-10-27, 20:29
Lägger in en bättre bild

http://www.bildbox.se/useruploaded/pictures/Emilarn1256671541.jpg


Oj vad jag svankar :P

the thing
2009-10-27, 21:15
Lägger in en bättre bild

http://www.bildbox.se/useruploaded/pictures/Emilarn1256671541.jpg


Oj vad jag svankar :P

min morsa är utbildad till naprapat, jag frågade henne och hon sa att man oftast får ont i ryggen ifall man har tränat bröstmusklerna utan att stretcha.

Martin Löwgren
2009-10-27, 21:17
min morsa är utbildad till naprapat, jag frågade henne och hon sa att man oftast får ont i ryggen ifall man har tränat bröstmusklerna utan att stretcha.

Jag hörde inte de där....

the thing
2009-10-27, 21:20
Jag hörde inte de där....

inte jag heller vem fan skrev det?

Martin Löwgren
2009-10-27, 21:22
inte jag heller vem fan skrev det?

*troll*

Låt oss bara hoppas att du missuppfattat vad din mor sagt (väldigt vanligt när terapeut säger saker till lekmän) för annars blir lite orolig.

skeletron
2009-10-27, 22:46
Vad säger Martin då?

Stretcha bröstet är väl kanske ingen dum ide ändå...?

Något speciellt jag bör tänka på att ändra?

Martin Löwgren
2009-10-27, 22:50
Vad säger Martin då?

Stretcha bröstet är väl kanske ingen dum ide ändå...?

Något speciellt jag bör tänka på att ändra?

Jag har varken tid eller ork att förklara hur man bäst förbättrar sin hållning ikväll men att stretcha bröst skulle lösa problemet är väldigt naivt och felaktigt.

Rekommenderar istället att du läser följande artiklar så kanske jag kan flika in med nåt imorrn när jag e pigg :D

http://traningslara.se/blogg/hallning-del-1/

Mvh

Tolkia
2009-10-27, 22:53
Det är ingen dum idé att stretcha bröst, eller att träna baksidan (glöm inte rotatorerna). Du pluggar, antar jag när du skriver om att sitta på föreläsningar, stämmer det? Om ja, testa att växla med att ha anteckningsblocket i knät istället för på bordet, om det är så att du sitter och smyghöjer skrivarmens axel hela tiden. Gör rörlighetsövningar under dagen; rulla på axlarna, lyft/sänk armarna (som iaxelpress fast utan vikt), dra upp/släpp ned axlarna, pendla med armarna osv. Det är lätt att man "fryser fast" i en ställning, och det blir sällan skönt i längden.

skeletron
2009-10-28, 09:54
Yepp det stämmer, jag pluggar. Tack för tipsen, kommer nog hjälpa mycket, känner liksom att kroppen behöver sträckas, känsla jag får extremt ofta.

Var hos naprapaten i förrgår, och han partajade rejält med överkroppen kan jag lova.

Känns mycket bättre i skuldrorna nu, fast jag tycket fortfarande att det är jobbigt att hålla kroppen upprätt sittandes, och, som sagt, jag får "sträck ut dig" reflexer allt som oftast, betyder detta att jag sträcker på mig för sällan, som du säger, att musklerna "fryses"?

Sen tänkte jag fråga, apropå att naprapaten rekommenderade mig stretcha vissa muskler, 10sek x3, och då "trycka emot" åt andra hållet, då jag stretchar, om ni förstår vad jag menar, är detta något man kan göra med all stretching, att trycka emot alltså?




Det är ingen dum idé att stretcha bröst, eller att träna baksidan (glöm inte rotatorerna). Du pluggar, antar jag när du skriver om att sitta på föreläsningar, stämmer det? Om ja, testa att växla med att ha anteckningsblocket i knät istället för på bordet, om det är så att du sitter och smyghöjer skrivarmens axel hela tiden. Gör rörlighetsövningar under dagen; rulla på axlarna, lyft/sänk armarna (som iaxelpress fast utan vikt), dra upp/släpp ned axlarna, pendla med armarna osv. Det är lätt att man "fryser fast" i en ställning, och det blir sällan skönt i längden.

Martin Löwgren
2009-10-28, 11:11
Yepp det stämmer, jag pluggar. Tack för tipsen, kommer nog hjälpa mycket, känner liksom att kroppen behöver sträckas, känsla jag får extremt ofta.

Var hos naprapaten i förrgår, och han partajade rejält med överkroppen kan jag lova.

Känns mycket bättre i skuldrorna nu, fast jag tycket fortfarande att det är jobbigt att hålla kroppen upprätt sittandes, och, som sagt, jag får "sträck ut dig" reflexer allt som oftast, betyder detta att jag sträcker på mig för sällan, som du säger, att musklerna "fryses"?

Sen tänkte jag fråga, apropå att naprapaten rekommenderade mig stretcha vissa muskler, 10sek x3, och då "trycka emot" åt andra hållet, då jag stretchar, om ni förstår vad jag menar, är detta något man kan göra med all stretching, att trycka emot alltså?Japp de kallas KAT - metoden, men sen om den är bättre eller mer effektiv än någon annan vågar jag inte svara på.

Mvh

skeletron
2009-10-28, 21:18
När det kommer till att träna rotatorcuffar- kan det vara vettigt att slänga in alla dessa 4 i min träning, t.ex att jag kör 2 olika rotarorövningar på ena halvkroppspasset och 2 på det andra?

Kan jag köra 8x3 på rotator? Viktigt att inte köra på för tunga vikter på dessa antar jag?

Martin Löwgren
2009-10-28, 21:30
När det kommer till att träna rotatorcuffar- kan det vara vettigt att slänga in alla dessa 4 i min träning, t.ex att jag kör 2 olika rotarorövningar på ena halvkroppspasset och 2 på det andra?

Kan jag köra 8x3 på rotator? Viktigt att inte köra på för tunga vikter på dessa antar jag?

Aldrig fel att ha en fungerar och stark cuffmuskulatur men kör då dem som en samlad enhet efter något pass istället för uppdelat.

skeletron
2009-10-28, 21:40
Okej! Har hört att men bara ska värma upp dem - men de bör kanske tränas rentav?
Så bör jag köra alla 4 olika kuffar? Hur ofta bör jag köra dem?

Tack ska du ha, det hjälper mycket :)

O[QUTE=Martin Löwgren;3956301]Aldrig fel att ha en fungerar och stark cuffmuskulatur men kör då dem som en samlad enhet efter något pass istället för uppdelat.[/QUOTE]

Martin Löwgren
2009-10-28, 21:43
Okej! Har hört att men bara ska värma upp dem - men de bör kanske tränas rentav?
Så bör jag köra alla 4 olika kuffar? Hur ofta bör jag köra dem?

Tack ska du ha, det hjälper mycket :)

O[QUTE=Martin Löwgren;3956301]Aldrig fel att ha en fungerar och stark cuffmuskulatur men kör då dem som en samlad enhet efter något pass istället för uppdelat.[/QUOTE]

Du kan värma upp den innan passet (rekommenderas av mig) men sen kan du även träna dem. Vilka övningar du väljer spelar mindre roll så länge de inte är skadliga.

Jag kan klippa en in gammal artikel jag skrivit om rotatorcuffen (ska redigeras och släppas i en ny utgåva framöver) om du är intresserad.

Mvh

skeletron
2009-10-28, 22:11
Det vore tacksamt :)



Du kan värma upp den innan passet (rekommenderas av mig) men sen kan du även träna dem. Vilka övningar du väljer spelar mindre roll så länge de inte är skadliga.

Jag kan klippa en in gammal artikel jag skrivit om rotatorcuffen (ska redigeras och släppas i en ny utgåva framöver) om du är intresserad.

Mvh[/QUOTE]