handdator

Visa fullständig version : Blodpudding!


Big_Vik
2003-09-05, 15:30
jag kom på hur mycket jag älskade det förr!, måste höra med köket (föräldrarna)

det borde väl vara bra mat va?
mycket protein och jävligt billigt eller har jag fel?

blodpudding med lingonsylt, kan det bli fel?

Big_Vik
2003-09-05, 15:31
glöm vad jag sa.
14 g protein. 20 g kolhydrat + massa dåligt fett.
fick för mig att det var nyttigt...

Pressarn
2003-09-05, 15:40
Aldrig smakat, tänker aldrig smaka heller. Kolla bara på det.. fiifaaan! :whipped:

Grahn
2003-09-05, 15:41
mmm blodpudding med lingonsylt! :)

-GP-
2003-09-05, 15:50
Blodpudding är jädrigt gott om det är rätt sort, dvs Geas blodpudding. Den är dessutom nyckelhålsmärkt, så den är lite magrare än "vanlig" blodpudding. Väldigt rikt på järn är det också. Inget du bör äta jätteofta, men en gång i veckan funkar... :eating:

King Grub
2003-09-05, 16:13
Gea:s är godast! Jag äter blodpudding en gång i veckan eller så. Fruktat gott. Fullt med godsaker är det också. Kolhydrater från rågmjöl, fullvärdigt protein, massor av hemjärn och testohöjande fetter. Ister! :hbang:

-A-81
2004-05-24, 15:53
Hur är det med sylte till detta?? Strunta i den eller går det bra med hallon eller lingon??

Det är alltså bra fetter i blodpudding?? Testosteronhöjande??

King Grub
2004-05-24, 15:54
Hur är det med sylte till detta?? Strunta i den eller går det bra med hallon eller lingon??

Sylt är mest socker och snabba kolhydrater. Det är naturligtvis onyttigt, men en klick spelar mindre roll, och inte smaken heller.

Det är alltså bra fetter i blodpudding??

Mjaaeeej... Nej. :D

-A-81
2004-05-24, 15:59
Men att äta det 1 gång i veckan är ok?? Eller är det skräpkost

King Grub
2004-05-24, 16:02
Visst är det okej. Proteinet och kolhydraterna är det inget fel på, du får i dig massor med järn, och ett mål med mättat fett då och då gör ingen skada. Visst är det en sämre måltid än fullkornsris med grillade kycklingbröst, wokade grönsaker och mjölk, men det förstår du säkert själv. :)

Trytter
2004-05-24, 16:35
Läste någonstans för länge sen att där var en stam i Afrika var medellängden för män låg på 2,20m.
Orsaken till at de skulle vara så långa var där en forskare som hade en teori om.
De käkade mycket blodpudding. Tydligen skulle järnet vara bra för tillväxten.
Jaopp, det kan man ju ta som man vill.
Kommer dock ihåg att jag var väldigt glad för blodkorv när jag var liten, jag är 185cm, men det är nog mindre imponerande:D

AcidSleeper
2004-05-24, 16:37
Det ligger nog också annat i bakgrunden för att dom blir så långa, gener och dylikt!

Trytter
2004-05-24, 16:39
Nädå.
Den teorin är gjuten!:D
Kolla på asiaterna, de har nog inte ätit sin blodpudding;)

bigmcgee
2004-05-24, 16:42
heh.. jag hör at tni inte vet riktigt vad som är i blodpudding.. hehe ni anar inte hur mycke urin å annat skit som kommer med när dom tappar djuren på blod...

men vafan.. jag har aldrig vart petig... tyckte om det innnan jag visste det.. och jag tycker fortfarande det är gott... :eating:

emmzan
2004-05-24, 17:37
Originally posted by bigmcgee
heh.. jag hör at tni inte vet riktigt vad som är i blodpudding.. hehe ni anar inte hur mycke urin å annat skit som kommer med när dom tappar djuren på blod...

men vafan.. jag har aldrig vart petig... tyckte om det innnan jag visste det.. och jag tycker fortfarande det är gott... :eating:

Hur hamnar det urin med i blodtappningen? Mig veterligen använder man speciella knivar kopplade till slangar direkt till tanken.. ?

ErikWrestlingFreaket
2004-05-24, 17:42
Undrade också det:confused:

Trytter
2004-05-24, 18:01
Bara det faktum att det är BLODpudding gör det lite komplicerat för mig att förstå hur det kan ligga folk så nära hjärtat om man säger så.
Men, men..
Smaken är som baken..

Sverker
2004-05-24, 18:06
Bara det att det är blod gör det utmärkt.

Blod och blodpudding är järnrikt. Allt järn är också heme-järn som kroppen mycket lättare tar upp. Mycket lättare än järn från vegetabilier.

En portion i veckan är utmärkt. Speciellt ifall man är tjej och behöver mycket järn men helst äter lite kalorier.

Finns lågfett blodpudding med 3 - 5 % fett. Riktig blodpudding innehåller 8 - 15 % fett, vilket inte är mycket för en portion.

King Grub
2004-05-24, 18:08
Originally posted by Sverker
Finns lågfett blodpudding med 3 - 5 % fett.

Den är inte god. Då skulle jag hellre låta bli. Den smakar pepparkakor; pepparkakor där någon har kissat i degen.

ErikWrestlingFreaket
2004-05-24, 18:10
Originally posted by King Grub


Den är inte god. Då skulle jag hellre låta bli. Den smakar pepparkakor; pepparkakor där någon har kissat i degen.

:laugh:

Metal_boy_
2004-05-24, 18:31
Originally posted by King Grub


Den är inte god. Då skulle jag hellre låta bli. Den smakar pepparkakor; pepparkakor där någon har kissat i degen.

haha :laugh:

ja vissa matprodukter passar verkligen inte i lightvariant..utan äts hellre nån gång ibland med njutning istället:)

Yooo
2004-05-24, 18:36
Nästa gång jag äter blodpudding ska jag prova med messmör på, det rockar säkert!

Någon som provat messmör på pannkakor?:eating:

King Grub
2004-05-24, 18:37
...

Det finns en gräns för vad man bör använda messmör till... http://www.crazy-board.net/vB/images/smilies/puke.gif

HenrY
2004-05-24, 18:53
Originally posted by emmzan


Hur hamnar det urin med i blodtappningen? Mig veterligen använder man speciella knivar kopplade till slangar direkt till tanken.. ?

Oh kom igen!!
Snälla, säg INTE hur dom fixar till blodpuddingen...Gör bara att man inte vill äta det...:whipped:
:)

bigmcgee
2004-05-24, 19:01
Originally posted by emmzan


Hur hamnar det urin med i blodtappningen? Mig veterligen använder man speciella knivar kopplade till slangar direkt till tanken.. ?

jag hoppas verkligen dom flesta gör så.. men tyvärr inte på grisslakteriet jag har varit å kollat på.. i och för sig var det några år sen.. men där stack dom bara grisarna å det fick rinna ur dom medans dom hängde över en ränna.. å det var både det ena å det andra som hamnade däri.. :rolleyes:

HenrY
2004-05-24, 19:04
Originally posted by bigmcgee


jag hoppas verkligen dom flesta gör så.. men tyvärr inte på grisslakteriet jag har varit å kollat på.. i och för sig var det några år sen.. men där stack dom bara grisarna å det fick rinna ur dom medans dom hängde över en ränna.. å det var både det ena å det andra som hamnade däri.. :rolleyes:

TACK!!:whipped:








:love:

bigmcgee
2004-05-24, 19:09
glad att kunna hjälpa till :naughty:

emmzan
2004-05-24, 19:43
Originally posted by bigmcgee


jag hoppas verkligen dom flesta gör så.. men tyvärr inte på grisslakteriet jag har varit å kollat på.. i och för sig var det några år sen.. men där stack dom bara grisarna å det fick rinna ur dom medans dom hängde över en ränna.. å det var både det ena å det andra som hamnade däri.. :rolleyes:

Åkej! Låter som det borde komma en anmälan på det stället alltså.
Normalt sätt ska man ju använda en rörkniv men de djur vars blod av någon anledning inte ska till tanken utan kasseras låter man bara blöda ur t.ex över en ränna.

Spiffy
2004-05-24, 19:50
Funkar blodkorv lika bra?

bigmcgee
2004-05-24, 19:53
Originally posted by emmzan


Åkej! Låter som det borde komma en anmälan på det stället alltså.
Normalt sätt ska man ju använda en rörkniv men de djur vars blod av någon anledning inte ska till tanken utan kasseras låter man bara blöda ur t.ex över en ränna.


var några år sen som sagt.. typ 9 år sen tro ja å jag kanske minns fel men jag inbillade mig att det var det enda stället blodet hamnade på så jag har alltid antagit att dom inte kasserade det? :confused:

du verkar vara mer up to date med sånt där än jag så jag lyssnar gärna på dig :thumbup:

Grahn
2004-05-24, 20:37
Är det såhär dessa skrönor kommer till? ;)