handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsschema!


tj_fmx
2009-10-20, 16:46
Vad har ni för kommentarer om mitt schema, förslag på annat upplägg, split osv? :)


Måndag: Vila

Tisdag: Rygg/biceps (+ axlar)

Onsdag: Triceps, ben, mage

Torsdag: Axlar , biceps

Fredag: Bröst, mage

Lördag: Vila

Söndag: Bröst, mage


Tack på förhand / tj_fmx :cool:

Pjotor
2009-10-20, 18:58
Vad har du för mål med träningen och hur tungt tänker du träna?

tj_fmx
2009-10-20, 19:04
Bli tyngre och starkare. Kommer träna mest runt 3 set 8 rep, ibland mindre rep och högre vikter. :)

Scratch89
2009-10-20, 19:46
Det där säger inte direkt mycket. Det säger vilka dagar du tänker träna vilka muskler. Vilka övningar tänkte du köra, hur tungt, ska du ha någon periodisering?

tj_fmx
2009-10-20, 20:04
Det där säger inte direkt mycket. Det säger vilka dagar du tänker träna vilka muskler. Vilka övningar tänkte du köra, hur tungt, ska du ha någon periodisering?

Tisdag: Rygg/biceps (+ axlar/mage)

Breda latsdrag
Ezstångcurl mot kudde
Rodd
Pullups/omvända chins
Magmaskin


Onsdag: Triceps, ben

Knäböj
Benspark
Benpress
Sittande lårcurl
Vader i benpress
Frenchpress (liggande med ezstång ner mot pannan)
Smalbänk
Dips

Torsdag: Axlar , biceps

Hantelpress
Sidolyft/Framåtlyft
Ezstångcurl
Underarmscurl
Hantelcurl
Rotatorcuffar

Fredag: Bröst, mage

Hantelpress
Bänkpress
Kryssdrag
Magmaskin

Lördag: Vila

Söndag: Bröst, mage

Hantelpress
Bänkpress
Kryssdrag
Magmaskin

Något sånt ;)


Jag vet att detta antagligen inte är det bästa, därför jag behöver hjälp med det :) Vet inte hur det blir med periodisering, ge gärna förslag!

Scratch89
2009-10-20, 20:17
Du har ett helknasigt schema. Varför tränar du som du gör? Har du fått det av någon, eller har du gjort det själv?

Jag, och många med mig, tror att det är bäst att du börjar med någon slags helkroppsträning, eller eventuell halvkropp. Dels för att nybörjare svarar bättre på en ökad frekvens, dels för att det inte ska bli så mycket löjliga övningar.

Det behöver inte vara mer avancerat än så här, även fast jag själv skulle lagt upp det lite annorlunda.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

WorkOutBuddy
2009-10-20, 20:34
Triceps, axlar och bröst i rad? Låter inte så lovande.

Som sagt så ska du nog ta och titta in i helkropp/halvkropp. Om du nu riktigt gärna vill fortsätta med ett mer utbrett split så skulle jag rekommendera att söka efter något som har funkat för flera.

EkarN
2009-10-20, 20:47
Börja inte toklyfta heller. Stegra vikterna i omgångar, så att kroppen får en chans att vänja sig.

harryss0n
2009-10-20, 20:56
Jag förstår inte vad du håller på med, det är inte så smart att köra triceps, axlar och bröst dag på dag på dag. Inte nog med det så kör du både bröst fredag och söndag. Brösten hinner inte riktigt återhämta sig på den korta vilan.

Sedan såg jag att du först tänkte köra hantelpress och bänkpress där efter. Är det för att du vill satsa mer på att bygga övre bröst så är jag med, men annars förstår jag inte varför du inte börjar med bänkpressen.

Eller varför inte göra det så bra som möjligt, börja med kryssdrag för att få upp blodcirkulationen ordentligt i pattarna så att du får maximal pump i pattarna när du där efter är redo för bänkpressen.

Black Star Abyss
2009-10-20, 21:03
Så här kan det se ut. Gjorde det här programmet till min bror som det funkade bra för. Träna enligt detta program 2-3 gånger i veckan. 2-3 set per övning med 10-12 repetitioner.

* Marklyft
* Bänkpress
* Latsdrag
* Tricepspushdown
* Skivstångscurl
* Hantelshrugs
* Knäböj eller benpress
* [Valfri] Crunches med vikt

EDIT: Eller jaha, såg att du tränat förut. Skit i detta program.

tj_fmx
2009-10-20, 21:24
Du har ett helknasigt schema. Varför tränar du som du gör? Har du fått det av någon, eller har du gjort det själv?

Jag, och många med mig, tror att det är bäst att du börjar med någon slags helkroppsträning, eller eventuell halvkropp. Dels för att nybörjare svarar bättre på en ökad frekvens, dels för att det inte ska bli så mycket löjliga övningar.

Det behöver inte vara mer avancerat än så här, även fast jag själv skulle lagt upp det lite annorlunda.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Jag har typ bara satt ihop det, vill träna ofta, iaf 5 ggr/vecka. Jag har satt ihop det själv, men bara snabbt. Vet inte riktigt hur man ska lägga upp det för att det ska se bra ut.

Hade varit jättetacksam om någon gjort upp ett schema för mig ;) såg länken förresten, kanske skulle ta ett av dom rakt av annars :D

tj_fmx
2009-10-20, 21:25
Triceps, axlar och bröst i rad? Låter inte så lovande.

Som sagt så ska du nog ta och titta in i helkropp/halvkropp. Om du nu riktigt gärna vill fortsätta med ett mer utbrett split så skulle jag rekommendera att söka efter något som har funkat för flera.

okej, länka gärna om du har något sådant schema ;)

tj_fmx
2009-10-20, 21:27
Jag förstår inte vad du håller på med, det är inte så smart att köra triceps, axlar och bröst dag på dag på dag. Inte nog med det så kör du både bröst fredag och söndag. Brösten hinner inte riktigt återhämta sig på den korta vilan.

Sedan såg jag att du först tänkte köra hantelpress och bänkpress där efter. Är det för att du vill satsa mer på att bygga övre bröst så är jag med, men annars förstår jag inte varför du inte börjar med bänkpressen.

Eller varför inte göra det så bra som möjligt, börja med kryssdrag för att få upp blodcirkulationen ordentligt i pattarna så att du får maximal pump i pattarna när du där efter är redo för bänkpressen.

Ska testa det!

Tack för kritiken alla :) vill ha det så jag kan ändra mig/schemat till det bättre! :)

kjell33
2009-10-20, 21:28
Gör jämförelsen med fotboll; inte sätter du ihop ett eget träningsprogram utan du gör som tränaren säger, eller hur? Dessutom bör du ställa dig frågan "vill jag träna fem dar i veckan eller vill jag ha resultat?"

tj_fmx
2009-10-20, 21:32
Gör jämförelsen med fotboll; inte sätter du ihop ett eget träningsprogram utan du gör som tränaren säger, eller hur? Dessutom bör du ställa dig frågan "vill jag träna fem dar i veckan eller vill jag ha resultat?"


Okej, självklart vill jag ha resultat. Vill ha det så snabbt som möjligt dock. Men jag har ingen tränare som sätter ihop ett träningschema åt mig ;) Kanske bättre att träna 4 ggr/vecka annars då? :cool:

tj_fmx
2009-10-20, 21:45
Måndag: Bröst/Axlar/Triceps (+mage)

Tisdag: Rygg/Biceps/Underarmar

Onsdag: Ben/Vader/Mage

Torsdag: Bröst/Axlar/Triceps

Fredag: Rygg/Biceps/Underarmar (+mage)

Lördag/Söndag: Vila


Ser det mer lovande ut? ;)

Scratch89
2009-10-20, 22:01
Nej. Såg du schemat som jag länkade till? Det är väldigt basic, och bra. Kör det i en månad eller så, tills du fått lite mer skinn på näsan. Då kanske man kan börja prata om att lägga till (eller ta bort!) övningar, göra mer än ett pass osv.

tj_fmx
2009-10-20, 22:05
Nej. Såg du schemat som jag länkade till? Det är väldigt basic, och bra. Kör det i en månad eller så, tills du fått lite mer skinn på näsan. Då kanske man kan börja prata om att lägga till (eller ta bort!) övningar, göra mer än ett pass osv.

men jag har ju typ kopierat därifrån? eller du menar att jag ska träna tre dagar i veckan? Menar du en-,två- eller tredagarprogrammet? ;)

Scratch89
2009-10-20, 22:08
Jag antog att du inte tränat särskilt länge, och då hade det första eller andra schemat passat dig. Det tredje, som du har valt, tycker jag är sådär, men troligen bättre än något du själv knåpat ihop. Dock är det tre dagar i veckan som gäller, inte så som du har gjort nu, och tagit överkroppspassen två gånger i veckan.

WorkOutBuddy
2009-10-21, 08:01
Vad är det som är så fel med det schemat?

Det kanske blir lite jobbigt med 5dagars träning i rad och vissa kan också tycka att det är riktigt löjligt att inte träna underkroppen lika mycket som överkroppen, men det väljer var och en. Kan vara skönt att inte träna på helgen då man kanske vill göra lite andra saker än att oroa sig över träningen.

Hur länge har du tränat? Efter ett tag så känner man sin kropp riktigt bra och då kan man ta och köra på och sedan se efter om det funkar för en själv (Det finns ju vissa gränser, så som ditt första förslag). Jag tycker absolut inte att du måste börja med någon av dom andra scheman/programmen.

Scratch89
2009-10-21, 08:07
Problemet är väl att vid en split så kommer det tillkomma en massa övningar som egentligen inte ger så mycket. Som nybörjare tycker jag att man ska lära sig att pressa och ro, inte hålla med massa kabellir och liknande.

tj_fmx
2009-10-21, 13:01
Vad är det som är så fel med det schemat?

Det kanske blir lite jobbigt med 5dagars träning i rad och vissa kan också tycka att det är riktigt löjligt att inte träna underkroppen lika mycket som överkroppen, men det väljer var och en. Kan vara skönt att inte träna på helgen då man kanske vill göra lite andra saker än att oroa sig över träningen.

Hur länge har du tränat? Efter ett tag så känner man sin kropp riktigt bra och då kan man ta och köra på och sedan se efter om det funkar för en själv (Det finns ju vissa gränser, så som ditt första förslag). Jag tycker absolut inte att du måste börja med någon av dom andra scheman/programmen.


Jag har tränat innan, för typ två år sedan, då tränade jag ett år ungefär. Sen har jag haft uppehåll i typ 1/2-1 år. Men nu har jag börjat igen. Jag känner min kropp och vill köra överkroppen två ggr/vecka, tycker det är bra.

Sen som du säger med att träna fem dagar i rad beror på att jag vill vara ledig på helgen, det är skönt. :)

tj_fmx
2009-10-21, 13:22
Problemet är väl att vid en split så kommer det tillkomma en massa övningar som egentligen inte ger så mycket. Som nybörjare tycker jag att man ska lära sig att pressa och ro, inte hålla med massa kabellir och liknande.

Jag har tränat innan, så är inte helt nybörjare, kan lite iaf. Kör mest fritt, inte så mycket maskiner, för det involverar mer muskler. :)

tj_fmx
2009-10-22, 22:00
Måndag: Vila

Tisdag: Rygg, biceps

Onsdag: Axlar, ben, mage

Torsdag: Vila

Fredag: Bröst, triceps

Lördag: Vila

Söndag: Börja om el. vila

Kan hända att man tränar någon dag man inte ska, inte så noga. Men nu har jag delat upp det, funkar inte träna fem dagar i sträck har jag märkt :D

Tacksam för kommentar om det är bra eller dåligt ;)

Commando1980
2009-10-22, 23:44
Måndag: Vila

Tisdag: Rygg, biceps

Onsdag: Axlar, ben, mage

Torsdag: Vila

Fredag: Bröst, triceps

Lördag: Vila

Söndag: Börja om el. vila

Kan hända att man tränar någon dag man inte ska, inte så noga. Men nu har jag delat upp det, funkar inte träna fem dagar i sträck har jag märkt :D

Tacksam för kommentar om det är bra eller dåligt ;)

inte så bra.

kör en 2-split med 3-4 pass i veckan.

Scratch89
2009-10-23, 05:41
Känns det inte lite dumt att skapa en tråd om du ändå inte tar till dig några tips?

Mourten
2009-10-23, 06:15
Kan du inte lika bra köra:
Måndag: Bröst.
Tisdag: Biceps
Onsdag: Bröst/Mage
Torsdag: Biceps/Triceps
Fredag: Bröst och Biceps (e ju utgång på kvällen så man vill ju ha pump for the ladies.)
Lördag: 3 set ben (de va ju utgång igår så man e ju rätt trött)
Söndag: Dax för biceps igen kanske?







OnT lyssna på scratch lr någon...

tj_fmx
2009-10-23, 08:21
inte så bra.

kör en 2-split med 3-4 pass i veckan.

okej, tack, ska testa på lite olika, 3-split och sen 2-split och se vilket som passar mig bäst :)

tj_fmx
2009-10-23, 08:22
Känns det inte lite dumt att skapa en tråd om du ändå inte tar till dig några tips?


Men det gör jag, sen testar jag lite olika upplägg som jag blivit rekommenderad här. ;) Tack för hjälpen/förslagen :)

tj_fmx
2009-10-23, 08:23
Kan du inte lika bra köra:
Måndag: Bröst.
Tisdag: Biceps
Onsdag: Bröst/Mage
Torsdag: Biceps/Triceps
Fredag: Bröst och Biceps (e ju utgång på kvällen så man vill ju ha pump for the ladies.)
Lördag: 3 set ben (de va ju utgång igår så man e ju rätt trött)
Söndag: Dax för biceps igen kanske?

OnT lyssna på scratch lr någon...


hahah :cool:

Scratch89
2009-10-23, 11:33
Kan du inte lika bra köra:
Måndag: Bröst.
Tisdag: Biceps
Onsdag: Bröst/Mage
Torsdag: Biceps/Triceps
Fredag: Bröst och Biceps (e ju utgång på kvällen så man vill ju ha pump for the ladies.)
Lördag: 3 set ben (de va ju utgång igår så man e ju rätt trött)
Söndag: Dax för biceps igen kanske?

OnT lyssna på scratch lr någon...

Bara för att det där schemat fungerar för dig behöver det inte fungera för alla andra spädisar. :)

Mourten
2009-10-23, 17:42
Bara för att det där schemat fungerar för dig behöver det inte fungera för alla andra spädisar. :)

Sant, de glömde jag. :smash: