handdator

Visa fullständig version : Ryggsmärta vid magövning


Arnoldski
2009-10-20, 16:38
Hej!

Jag hamnade igår på en sluttande bänk och tänkte göra lite lutande crunches/sit-ups.

Jag tror att de tog ganska bra på magen (det känns så idag i alla fall) men jag upplevde samtidigt att det spännde ordentligt, ja nästan gjorde ont, i korsryggen under tiden.

Det upplever jag också vid de stackars tillfällen då jag försökt (och misslyckats) med dragonflags.

Vad beror detta på? Tappar jag hållningen så att det blir för mycket svank eller..? Det känns verkligen som att dte är i musklerna i ryggen det gör ont, men jag har svårt att se hur erector spinae assisterar vid nämnda övning.

Tips och trix emottages med glädje!

PiNG.
2009-10-20, 21:32
Jag tror det är din bålstabilitet som är för kass, och därmed blir det ryggen som får stryk när du ska göra dina magövningar.

Träna upp bålstabiliteten först, gör dragonflags senare.

Arnoldski
2009-10-21, 07:41
Njaa, nu var det ju inte direkt så att det är dragonflags jag håller på med utan drog upp den övningen som ett illustrerande exempel.

Tjaaa, jag har väl kört min beskärda del djupa böj men det verkar ju vara så att bålstabiliteten, eller kanske framförallt magmusklerna behöver lite mer övning.

Finns det fler tankar rörande detta??

tejpis
2009-10-21, 11:34
Om magmusklerna är för svaga, eller man kör med dåligt utförande, kan höftböjarna ta över. Höftböjaren Psoas major fäster i korsryggen så när den börjar dra så får man svank och möjligen ont i ryggen om belastningen är för hög.

Lösningen är att sänka vikten och fokusera på att inte svanka korsryggen.

Martin Löwgren
2009-10-21, 11:53
När du gör situps är det väldigt mycket aktivering av m. iliopsoas. Har du inte en bra bålstabilitet kommer dessa "dra" i lumbalkotorna vilket kan ge smärta.

Arnoldski
2009-10-21, 12:28
Tack för bra tips!

Cmile
2009-10-21, 15:57
Plankan är väl ganska bra för att träna magen men inte höftböjaren?

Arnoldski
2009-10-21, 20:08
Jo plankan är väl bra men det är en statisk övning och jag vill träna magen dynamiskt.

Vanliga crunches behärskar jag bra och kan helt koppla bort kringmuskler och få bra tryck i buken. Det som lockade mig med sluttande bänk-övningen är att den är tyngre helt enkelt, men kanske då för tung för mig.

EN fundering där dock:
Om man inte låter ryggen kröka sig lite bakåt kan man ju inte dra nytta av lutningen på bänken väl? Jag menar, skulle jag stanna när jag är helt rak i ryggen kunde jag ju lika gärna gjort dem på plant underlag tänker jag....

Men då, när man faller mer bakåt måste man ju släppa ryggen lite bakåt och då får jag som sagt känningar i korsryggen.