handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp inför uppkörning


HelenaC
2009-10-20, 15:51
Hej alla!
Är ny här på forumet och hoppas kunna få hjälp med några frågor *flex*

Har någon här kört upp hos vägverket i sollentuna? (gärna med automat som jag ska köra upp med)
Vad tyckte ni? Lätt, svårt, något speciellt man ska tänka på?
Och slutligen; har hittat ganska många hemsidor med teorifrågor. Om ni har använt någon bra sådan undrar jag vilken.

Tack för hjälpen! *cupid*

ceejay
2009-10-20, 15:55
För teori

Köp cdskivan med 8 prov på och nöt igenom dom typ 6+ gånger.

Körning
Tänk på att vara uppmärksam :)

mattilainen
2009-10-20, 16:17
Kör inte upp med automat, då får du bara köra automat i trafiken sen. Inget kul när man inte kan köra alla bilar, växla är inte svårt alls.

Använd trafikskolans teori och inget annat. De andra är ofta lättare och inte lika provet. Många tabbar sig med att sitta med Teos trafikskola vilket funkar ibland men inte alls likt.

Uppkörningen kan man inte annat säga än kör som du blivit lärd, ingen ide att försöka ändra beteende i trafiken genom internet. Som att lära sig laga mat genom att se en film eller att lära sig att hoppa 6 m längdhopp genom att läsa en guide. Träning ger färdighet, kör på!

Jajje
2009-10-20, 16:33
kör inte upp med automat, då får du bara köra automat i trafiken sen. Inget kul när man inte kan köra alla bilar, växla är inte svårt alls.

+1!

emme
2009-10-20, 16:39
Kör absolut inte bara upp med automat! Ta någon vecka extra istället och lär dig kör med koppling istället!

ryss
2009-10-20, 16:43
det räcker att du kör 2 gånger med manuell växling så har du lärt dig de! kör inte automat!

HelenaC
2009-10-20, 16:51
haha lugn :) jag ska uppgradera till manuell typ en månad efter men mitt körkortstillstånd går ut kort efter uppkörningen (med automat), och med automat vet jag att jag klarar det iaf... Vill inte göra om syntestet bara, det är min fasa haha ;) Om man uppgraderar från automat till manuell behöver man inte göra något annat än en ny uppkörning. Visst, jag förlorar en tusenlapp - men den smällen tar jag.

Vad tror ni om den här då? http://korkortonline.se/teoritest/

n1tro
2009-10-20, 16:51
ett grofvt tips jag kan ge dig är att ÖVNINGSKÖRA SÅ MKT DU KAN I DET OMRÅDE DU SKA KÖRA UPP I! körde själv upp i sollentuna och övningskörde endast där, du hinner liksom inte ut längre än max kista om du vet var det ligger, eller max rotebro/bollstanäs/danderyd. räcker med att du glor lite på hur folk kör i stan så kan du det med, no big deal..

lär dig vägarna där så du är säker, sedan kan du utforska resten av vår underbara värld :hbang:*grr27**flex**grr*:cool:

HelenaC
2009-10-20, 16:55
Ja jag har faktiskt turen (i detta sammanhang) att bo i kista, så jag har väldigt nära till sollentuna och ska framöver nästan bara övningsköra där privat. Körskolan har jag dock i stan...

Yes
2009-10-20, 17:02
Kör runt lite i Sollentuna, tänk sen på att vara uppmärksam och softa sen igenom uppkörningen. Alla "krångliga" moment är en bra ursäkt att ta lite extra tid på sig. Är man lugn, håller hastigheten och är uppmärksam på omgivningen så har man gott om tid att tänka innan man gör något och slipper framstressade misstag.

Grelle-
2009-10-20, 17:03
För allas säkerhet kanske du ska skaffa glasögon för det är inte höga krav på synen för att kunna ta körkort utan korrektion.

Vi behöver inte fler blinda bilister på vägarna...

HelenaC
2009-10-20, 17:22
Nej men jag fick godkänt på synprovet så det är ingen fel på min syn, men bara massa extramoment och extrapengar + tid som går åt för att söka nytt körkortstillstånd. Uttryckte mig lite dåligt där ;)

Rockhard
2009-10-20, 18:07
Har man pengar nog att köpa en ny bil så finns ju ingen anledning att behöva ett vanligt körkort för manuell växel, om man inte vill ha det. Har man det inte så är det väl bra med vanligt körkort så blir utbudet av beg bilar oändligt mycket större.

HelenaC
2009-10-20, 18:16
Nä hade tänkt köpa en automat direkt ändå, men som du säger - alltid bra att behärska båda.

<---- Ser någon min bild här förresten? jag ser den då inte *gah!*

Cilia
2009-10-20, 18:47
Nej men vi har å andra sidan inte gjort ngt syntest

Raggis
2009-10-20, 19:21
Nej men vi har å andra sidan inte gjort ngt syntest

Där fick du till det :D

HelenaC
2009-10-20, 19:22
:d