handdator

Visa fullständig version : Träna med hosta?


Popeye
2009-10-20, 15:14
Jag håller på att bli tokig!
Först åkte jag på influensan (eller något väldigt likt), någon vecka efter jag tillfrisknat så däckar jag i en förkylning. Förkylningen biter sig fast och det tar nästan tre veckor innan jag är tillbaka i skolan.
Nu har det gått två veckor till och jag har en hosta som dröjer sig kvar. *gah!*
Till på köpet så är det en ansträngningshosta. Att bli andfådd eller lyfta tungt är som att be om en hostattack.

När är det safe att börja träna igen? Det känns som att hostan kommer att dröja kvar lääänge. :furious:

Pjotor
2009-10-20, 19:08
Rethosta eller torrhosta kan förvärra sig själv: genom att du hostar så irriteras halsen och svalget, vilket gör att du hostar ännu mer. Ta hostmedicin eller hostdämpande tabletter i några dagar.

Det är inte farligt att träna med hosta om du inte har några sjukdomssymptom eller någon sjukdomskänsla i övrigt.

Popeye
2009-10-20, 19:44
Mmm, kanske vågar mig tillbaka till gymmet till veckan då?

mattilainen
2009-10-20, 20:29
Testa lugnt. Känner du en hostattack av att träna så ta det ännu lugnare. Det dumma med hosta är att den kan fan sitta i i oändlighet..

50cent
2009-10-20, 20:37
lita på att det kan dröja ett bra tag innan hostan släpper. själv hade jag lugninlammation i över 1månad och tränade inget alls även om det var extremt jobbigt. håll ut du är inte ensam, sjukdommar förstör alltid för oss tränande

WorkOutBuddy
2009-10-20, 20:37
Jag hade lätt tränat om jag hade haft hosta. Hade faktiskt lite hosta här om dagen men sket totalt i det (nu så kanske du har riktigt rejäl hosta som då inte är samma sak). Så länge jag inte har feber eller ont i halsen så tränar jag.

harryss0n
2009-10-20, 20:47
Jag hade lätt tränat om jag hade haft hosta. Hade faktiskt lite hosta här om dagen men sket totalt i det (nu så kanske du har riktigt rejäl hosta som då inte är samma sak). Så länge jag inte har feber eller ont i halsen så tränar jag.

Man kan träna med feber också, bara man tar det lite lugnare. Inte farligt så länge du inte har allt för hög feber.

mattilainen
2009-10-20, 22:34
Man kan träna med feber också, bara man tar det lite lugnare. Inte farligt så länge du inte har allt för hög feber.

Beror på hur man definierar ordet farligt.

Black Star Abyss
2009-10-20, 23:02
Om du inte har några andra symptom än hosta hade jag kört. Var uppmärksam på pulsen dock, om den skenar iväg mycket lättare än vanligt hade jag avbrutit passet. Känner du att du inte är i form när du väl sätter igång så bör du avbryta och vila.

Kotten
2009-10-20, 23:34
Har du inge halsont,feber eller att du känner dig ovanligt trött så träna på.Man behöver inte strunta i träningen direkt man får en kråka i näsan eller lite hosta.

Mats J
2009-10-21, 07:11
Har du inge halsont,feber eller att du känner dig ovanligt trött så träna på.Man behöver inte strunta i träningen direkt man får en kråka i näsan eller lite hosta.

Håller helt med. Visst är det bra att vara försiktig, men många verkar ju extremt rädda. Skulle jag behöva vara totalt frisk för att våga träna, så skulle det inte bli många pass per år.

Mats J
2009-10-21, 07:14
Beror på hur man definierar ordet farligt.

Dödligt alt. kan ge alvarliga följder.

mattilainen
2009-10-21, 10:19
Dödligt alt. kan ge alvarliga följder.

Det jag menar när du säger "Man kan träna med feber också, bara man tar det lite lugnare. Inte farligt så länge du inte har allt för hög feber. "

är att om kroppen har feber, mycket eller lite så är det bevisligen något fel. Varför ska man då gå och chansa att träna? När vet man om man har för hög feber, finns det något värde som säger "Nu är det för högt för att träna" och "nu är det lugnt"? Jag tycker att visar kroppen att något är fel med att ha feber så låt kroppen vila. Kroppen behöver antagligen satsa på att ordna upp något istället för att träna och bygga muskler.

Yeahvlen
2009-10-21, 10:35
Man kan träna med feber också, bara man tar det lite lugnare. Inte farligt så länge du inte har allt för hög feber.

Potentiellt kontraproduktivt, i allra högsta grad.

Sedan beror det givetvis på vad individen själv syftar till ordet "träning".
Är det söndagspromenad, givetvis är det okej. Är det konditionsträning på hög nivå, nej inte okej någonstanns.

johanar
2009-10-21, 11:02
Dödligt alt. kan ge alvarliga följder.

Träning med en infektion i kroppen, vilket brukar vara orsaken till febern, kan väl leda till hjärtmuskelinflammation som i sin tur kan orsaka ärrbildning på hjärtat och det är iaf dödligt.

Mats J
2009-10-21, 12:13
Träning med en infektion i kroppen, vilket brukar vara orsaken till febern, kan väl leda till hjärtmuskelinflammation som i sin tur kan orsaka ärrbildning på hjärtat och det är iaf dödligt.

Och du vågar köra bil?

Visst finns det en risk, men jag och många av mina kompisar har tränat lätt 100 tals ggr med förkylning tom. feber utan att det hänt något. Att träna mer seriöst och hårt är sällan hälsosamt, du kan råka ut för massor av skador mer eller mindre "farliga".

Yeahvlen
2009-10-21, 12:46
Vänta tills du, eller en av dina vänner, faller ihop rakt av på terrängbanan.

Då kommer du ändra inställning och tvärt sluta med allt vad som heter träning vid förkyldning.

Mats J
2009-10-21, 12:48
Vänta tills du, eller en av dina vänner, faller ihop rakt av på terrängbanan.

Då kommer du ändra inställning och tvärt sluta med allt vad som heter träning vid förkyldning.

Kanske/kanske inte

Skulle du sluta att åka bil om en av dina kompisar omkom i en trafikolycka?

Yeahvlen
2009-10-21, 13:06
Bådadera har inträffat.

Bil kör jag fortfarande. Tränar vid förkyldning, nej. Aldrig.
Jämförelsen fungerar inte i mina ögon.

Mats J
2009-10-21, 13:12
Bådadera har inträffat.

Bil kör jag fortfarande. Tränar vid förkyldning, nej. Aldrig.
Jämförelsen fungerar inte i mina ögon.

Nej, den funkar inte helt. Och du har en poäng att inte träna vid förkylning/feber. Dock verkar många vara extremt rädda, vilket jag tycker är överdrivet. Visst du KAN få hjärtmuskelinflamation om du tränar även om du endast har en lätt förkylning. Men risken är väldigt väldigt liten. Vid kraftigare förkylningen/feber håller jag helt med att det är vansinne även om jag själv har kört många pass i det tillståndet.

johanar
2009-10-22, 16:05
Och du vågar köra bil?

Visst finns det en risk, men jag och många av mina kompisar har tränat lätt 100 tals ggr med förkylning tom. feber utan att det hänt något. Att träna mer seriöst och hårt är sällan hälsosamt, du kan råka ut för massor av skador mer eller mindre "farliga".

Fast nu var det ju träna med feber vi talade om, och inte en lätt förkylning. Men jag kanske är lite påverkad av att en kille på min judoklubb dog av ärrbildning på hjärtat när jag var liten.

Och jodå, det händer att jag kör bil, men du kanske skulle likna det vid att köra full ist? De flesta klarar sig, fast en viss risk utsätter man ju sig för.

Black Star Abyss
2009-10-22, 16:18
Känner man bergsäkert att "nu är jag sjuk" så ska man ge fan in träna. Det som mig är en gråzon är om man känner sig helt frisk men har symptom som är vanliga vid förkylning. T.ex. har man ibland extremt diffus och svag halsont. Ibland med lite hosta eller lätt snorighet. I sådana lägen där man känner "Är jag sjuk? Hmm, jag måste känna efter. Ibland gör det lite ont när jag sväljer... Nej vänta, nu gör det visst inte ont..." Då är det väl bara gå och träna. Men känner man att man inte mår bra ska man INTE träna.

Dreas
2009-10-22, 16:23
Jag måste vara ensam om att träna på ett gym där det finns fler personer än jag verkar det som! Är man lite sjuk så visst, sålänge man inte har ont i halsen, men gå omkring och hosta och slemma på gymmet och smitta andra är något jag själv helst undviker iaf.

Popeye
2009-10-23, 08:35
Hosta kan som sagt vara en torrhosta som dröjer sig kvar. Inget smittsamt i det även om det är irriterande.

Jontez
2009-10-23, 09:42
För 2 (eller 3) år sedan hade jag en hosta jag fick med mig hem från france, det började i februari och höll i sig till augusti. Jag väntade till april med att träna men sen orkade jag inte... sedan helt plötsligt försvann den.

xodd
2009-10-23, 09:50
Ingen som tänkt tanken att av ren solidaritet till att andra på gymmet skall slippa bli sjuka stanna hemma? Gymmet är ett ställe som sprider mycket förkylningar och annan skit, just av den anledningen att flera olika personer hanterar samma saker.

Jag kan ge mig fan på att ingen här inne gått o ställt sig jämte personen som ligger och hostar o fräser.

Och som svar på TS fråga: Ja, det kan vara farligt att träna med hosta, beroende på vad för hosta det är. Är det torrhosta kan det även vara så att slemhinnorna i halsen är lite risiga och du åker lättare dit på en ny förkylning eller dylikt.

Åse Columbus
2009-10-23, 10:13
genom åren så ha jag haft 2 st gym-vänner som dukat under för hjärtmuskelinflammation....den ena 24 år..den andra 45...

det ÄR dumt att träna om man har feber eller känner sig hängig...ge kroppen tid att läka..

och ge oss som är på gymmet och är friska möjlighet att träna utan att smittas av dig .....