handdator

Visa fullständig version : Någon som sysslar med video-redigering och har lust att ge mig konstruktiv kritik?


Inge Enveten
2009-10-20, 15:10
Shoot :D

4pOhGT8bBF8

Gabber
2009-10-20, 15:21
Sysslar inte med videoredigering mer än lite på hobbynivå men saker som irriterade mig var 16:9 bilden eller vad man kallar det. Jag vill se hela bilden istället pga videon. Sedan så ser jag inte mycket till redigering heller, enda effekt är väl texten i börjar och sedan är det klipp hopp till scen.

Sedan om man redigerar ska man väl redigera bort snuttar som blivit dåligt, vilket finns kvar.

Som sagt så ska du inte lyssna på mig, jag kan inte göra mycket mer än att ge kritik. Vilket program har du använt?

Inge Enveten
2009-10-20, 15:37
Sony Vegas 7.0. Jag har lagt till och tagit bort ljus och ändrat färg vid ett par av scenerna också det är egentligen det ända jag "gjort".

Yes
2009-10-20, 15:41
Musiken passar verkligen inte.

Doctor Snuggles
2009-10-20, 15:44
Musiken passar verkligen.

Chaan
2009-10-20, 15:47
Jag gick faktiskt en kurs i video/redigering redan 1996 och gjorde då en musikvideo till en av mina vispoplåtar - tyvärr har jag inte direkt lärt mig något nytt sen dess.

Såhär långt har jag kommit.

1 - visa något - det har du ju - du visar bollkonster. Tyvärr tycker jag du redan fallerar på punkt 1 då du inte FOKUSERAR. Om jag tittar på jonglering vill jag inte att Turning Torso och solen ska dyka upp i helbild plötsligt.
2 - klipp det snyggt - där får du godkänt. Inget mästerverk av klippning men inget fel heller.

Sevärt.

Inge Enveten
2009-10-20, 15:48
Jag gick faktiskt en kurs i video/redigering redan 1996 och gjorde då en musikvideo till en av mina vispoplåtar - tyvärr har jag inte direkt lärt mig något nytt sen dess.

Såhär långt har jag kommit.

1 - visa något - det har du ju - du visar bollkonster. Tyvärr tycker jag du redan fallerar på punkt 1 då du inte FOKUSERAR. Om jag tittar på jonglering vill jag inte att Turning Torso och solen ska dyka upp i helskärm plötsligt.
2 - klipp det snyggt - där får du godkänt. Inget mästerverk av klippning men inget fel heller.

Sevärt.

THX! :cheers:

Baan
2009-10-20, 15:54
Jag håller inte på med videoregidering men har åsikter!!1 Och därmed rätt till dom, enligt Krampus Heliga Skrifter (23:11).

Som Chaan säger tappar man lite fokus eller jag skulle väl snarare uttrycka det som att det är lite oklart varför vissa scener är med, som t.ex. Turning Torso (det var väl den?). Visst, cool byggnad, men varför? Annars är jag inte mot att något annat filmas men det bör vara någon tanke bakom.

Doctor Snuggles
2009-10-20, 16:01
Håller inte med föregående talare. Allt beror på vad man är ute efter. Är man ute efter en "vibe" så passar t.ex. lite snygga shots på området man är i, så länge som de inte är för många eller för långa.
Filmen känns lite som en skatefilm, och då passar det med "vibe-shots".
Vad det gäller redigeringen så kanske lite filter för att få de olika shotsen att likna varandra mer - förstås omöjligt att få till helt då det såg ut som det var filmat med olika kameror och i olika belysning - men fipplar man lite så ser det iaf inte ut så mycket som en hemmafilm.

Degpekka
2009-10-20, 16:05
Släng på lite coller-corrector(tror jag det heter i vegas och gör den lite "varmare") och brightness & contrast och kör lite bättre kontrast och justera ljuset efter det. Sen tycker jag att bilden är i minsta laget redan i början, därför blir det inte bra när den krymper ännu mer mot slutet. Och precis i början så "hoppar" den svarta widescreen-ramen också, ser lite konstigt ut?

Grymma tricks btw! :)

Inge Enveten
2009-10-20, 16:10
Håller inte med föregående talare. Allt beror på vad man är ute efter. Är man ute efter en "vibe" så passar t.ex. lite snygga shots på området man är i, så länge som de inte är för många eller för långa.
Filmen känns lite som en skatefilm, och då passar det med "vibe-shots".
Vad det gäller redigeringen så kanske lite filter för att få de olika shotsen att likna varandra mer - förstås omöjligt att få till helt då det såg ut som det var filmat med olika kameror och i olika belysning - men fipplar man lite så ser det iaf inte ut så mycket som en hemmafilm.

Schysst att få höra lite olika åsikter :thumbup:

Jag håller inte på med videoregidering men har åsikter!!1 Och därmed rätt till dom, enligt Krampus Heliga Skrifter (23:11).

Som Chaan säger tappar man lite fokus eller jag skulle väl snarare uttrycka det som att det är lite oklart varför vissa scener är med, som t.ex. Turning Torso (det var väl den?). Visst, cool byggnad, men varför? Annars är jag inte mot att något annat filmas men det bör vara någon tanke bakom.

Det handlar ju lite om att visa var jag är från.. Turning Torso har ju blivit lite av en Sverige och Malmö-symbol. Turister verkar tycka att det är coolt och DVDn kommer inte bara säljas i Sverige

Släng på lite coller-corrector(tror jag det heter i vegas och gör den lite "varmare") och brightness & contrast och kör lite bättre kontrast och justera ljuset efter det. Sen tycker jag att bilden är i minsta laget redan i början, därför blir det inte bra när den krymper ännu mer mot slutet. Och precis i början så "hoppar" den svarta widescreen-ramen också, ser lite konstigt ut?

Grymma tricks btw! :)

Det är just vad jag har försökt göra fast endast på vissa klipp. Kanske borde göra det på alla?

Dubbelt tack! =)

Degpekka
2009-10-20, 16:19
Ja, gör det på alla och försök få dem att se ut som dem e filmade med samma kamera som någon redan nämnt. Fixa varje klipp individeullt också så att du inte bara lägger filterna på hela filmen för då blir det inte lika snyggt.

E du från Helsingborg förresten? :)

Inge Enveten
2009-10-20, 16:36
Ja, gör det på alla och försök få dem att se ut som dem e filmade med samma kamera som någon redan nämnt. Fixa varje klipp individeullt också så att du inte bara lägger filterna på hela filmen för då blir det inte lika snyggt.

E du från Helsingborg förresten? :)

Jag är från Malmö :) förstår att du syfter till klippet precis i början, filmat på dunkers :) brukar vara där och träna ibland med några Helsingborgare som också sysslar med sporten

Yes
2009-10-20, 16:37
Jag vet inte riktigt vad ni menar mer specifikt med filter, men det som bör användas är iaf vad som på Adobe-språk är curves och levels i första hand. Sen kanske ett foto-filter på det.

Yes
2009-10-20, 16:54
Turning-torso klippet tycker jag du kan dela på för kameråkningen är inget vidare och ser mest konstig ut som den är nu.

bubbe
2009-10-20, 17:09
Kan inget om det egentligen men tycker filmskapande är intressant.

Häftiga korta klippningar skapade ett bra tempo tycker jag. Stadsbilds överblicken känns helt malplacerad eftersom handlingen inte utspelar sig där ändå. Inklippet med solen var kanske bättre men för långt, och jag tror det skulle göra sig bättre före klippet med snubben som bollar i skogsbrynet.

Iövrigt saknar jag en handling, bara filmklipp på häftiga trick orkar man inte se så länge. Försök att berätta något.

Inge Enveten
2009-10-20, 17:25
Uppskattar alla tips!

Krampus
2009-10-20, 18:29
Jag håller inte på med videoregidering men har åsikter!!1 Och därmed rätt till dom, enligt Krampus Heliga Skrifter (23:11).


23:11 Såframt du hafva åsikter men sakna pungkulor därtill, du skola ack besitta rätt att ge uttryck åt dessa, därest du besitta coolhet.

Helt riktigt.

Osten80
2009-10-20, 18:52
...

Vad var det jag sa. Rödvin till frukost är en vinnare.