handdator

Visa fullständig version : Hinner inte med axlar men varför växer de?


Zippo
2009-10-20, 03:52
Jag jobbar väldigt mycket nu för tiden och efter jobbet blir det hardcore pass kör för första gången seriöst då jag antecknar allt. Är 191cm väger 95kg mitt måk är att komma upp till 100 eller runt 110 inom loppet av 1½ år bulkar för fult och jag samt arbets kamrater märker stora skillnader. Även personer i gymmet som jag aldrig pratat med säger att jag växer väldigt fort.

Nu när ni fått lite bakgrund så måste jag säga att jag VILL lyfta skrot 3/veckan men hinner inte med den tredje då jag har mitt axel och trapz pass. Jag har inte kunnat träna axlar nu senaste 3 månaderna MEN de är proportionella med hela kroppen de är väldigt stora t.o.m fast jag inte har tränat de, hur kommer det sig? Efter bröst pass kan jag känna lite tränings värk i axlarna kan det vara p.g.a det de växer?

eskiil
2009-10-20, 04:35
Axlarna används ju i vissa övningar, tex. bänkpress.

Civilrätt
2009-10-20, 05:54
hur det kommer sig...du kanske inte har växt så värst mycket på dessa månader ändå?

Trapper Buzz
2009-10-20, 09:27
Bänken bygger axlar.

Zippo
2009-10-20, 10:02
Bänken bygger axlar.

Vad jag hade tänkt mig. Tack för svar

Zippo
2009-10-20, 10:03
hur det kommer sig...du kanske inte har växt så värst mycket på dessa månader ändå?

Hehe fatta inget av din mening makes no sense?

Trapper Buzz
2009-10-20, 10:05
Men glöm inte baksida axlar. :)

Slartibartfast
2009-10-20, 10:08
Förstår inte folk som specifikt tränar axlar.

Och att träna typ "baksida" axlar övergår helt mitt förstånd.

Jag har inte tränat axlar specifikt på säkert fem år, och dom är det enda som växt :)

Trapper Buzz
2009-10-20, 10:09
Bakre deltoid behöver för somliga stärkas.
Slarti du har väl haft tur och har naturligt stark baksida.

jakkan
2009-10-20, 10:29
Slarti har haft tur med hela sitt oversizade axelområde :) Skulle tro att de flesta behöver träna axlar specifikt för att få dem att växa. Men så har vi vissa som aldrig behöver göra en axel/biceps/triceps övning men ändå får riktiga kanoner till armar.

ceejay
2009-10-20, 11:24
Vissa har då tur med att få axlarna o växa :D

Salus
2009-10-20, 12:00
Förstår inte folk som specifikt tränar axlar.

Och att träna typ "baksida" axlar övergår helt mitt förstånd.

Jag har inte tränat axlar specifikt på säkert fem år, och dom är det enda som växt :)

Håller med, men samtidigt håller jag inte med :)

Som du säger, att trixa med att "träffa axlarna ur alla vinklar" är bara waste of time in my humble opinion...


Kör man tunga roddar, så får baksidan sitt, kör man pressövningar så får framsidan sitt. Det mesta lyftandet aktiverar axlar på ett eller annat sätt..


Men vad som jag tycker kan vara vettig axelträning är press över huvud (valfri övning), för det ger funktionell träning (jag lyfter iaf saker även i verkliga livet ibland) som man alltid har nytta av.

En annan vettigt axelaspekt är att köra lättare träning för rotatorcuffen, det kan förhindra mycket smärta i axlarna.

Peace

Slartibartfast
2009-10-20, 12:05
En annan vettigt axelaspekt är att köra lättare träning för rotatorcuffen, det kan förhindra mycket smärta i axlarna.


det håller jag med om. Jag kör ett par set rotatorkuffträning vartannat träningspass.

pragmatist
2009-10-20, 12:08
Om man har väldigt lätt att bygga en viss muskelgrupp så brukar det ofta räcka med sekundär träning för att den ska växa. Därför anser vissa (utifrån egen erfarenhet) att man inte behöver träna muskelgrupp x alls "eftersom den växer ändå", men det säger nog mer om hur de är skapta av naturen än om muskelgrupp x.

För egen del skulle jag få samma profil som en Coca Cola-flaska om jag slutade träna axlar direkt.

mulliy
2009-10-20, 17:46
Förstår inte folk som specifikt tränar axlar.

Och att träna typ "baksida" axlar övergår helt mitt förstånd.

Jag har inte tränat axlar specifikt på säkert fem år, och dom är det enda som växt :)


Det är väl en väldigt dum sak att säga, då det är väldigt genetiskt.
Så en kille som inte kan bygga bra axlar utan att träna axlar borde gå runt med små axlar?

Slartibartfast
2009-10-20, 17:48
Det är väl en väldigt dum sak att säga, då det är väldigt genetiskt.
Så en kille som inte kan bygga bra axlar utan att träna axlar borde gå runt med små axlar?

Jag tror inte nån tjänar speciellt mycket på att träna axlarna specifikt.

morc
2009-10-20, 17:50
varför fortsätter du inte bara med passet i rätt ordning nästa vecka istället för att ha fasta pass/dag?

mulliy
2009-10-20, 19:13
Jag tror inte nån tjänar speciellt mycket på att träna axlarna specifikt.

Men va, jag har då aldrig sett någon som har för stor axlar.