handdator

Visa fullständig version : Vaccinera mej?


jaaaaag
2009-10-19, 21:14
Hej på er alla.

Jag tycker ofta att ni har mkt kloka svar och åsikter att komma med så jag vänder mej till er med en liten fråga som jag har..

Jag har fått hem brev idag med en kallelse för vaccination för den nya influensan.

Såhär står det bl.a.:

Vissa sjukdomar innebär ökad risk för svår sjukdom om man får den nya influensan. Du kontrolleras på en mottagning på UMAS för en av dessa sjukdomar och får därför detta erbjudande.

Och då syftar de på min kroniska tarmsjukdom ulcerös kolit, just nu tar jag en imunförsvarssänkande medicin som heter imurel som jag tror är anledningen att det kan gå rätt illa för mej om jag får den nya influensan.

Men det är ändå någon liten irriterande varningsklocka som ringer i bakhuvudet, har för mej att man kan få rätt tråkiga biverkningar av det nya vaccinet? Är en person som i princip aldrig blir sjuk och tar ofta inte influensor osv på så stort allvar, stressar inte upp mej osv, oroade mej inte när fågelinfluensan kom och sådär..

Men jag har faktiskt ingen större koll! I och med att jag inte gått runt och oroat mej så har jag inte heller läst på särskilt väl. Snackade nyss med min mamma som absolut tyckte att jag skulle bege mej iväg och vaccinera mej.

Kanske är ett självklart val egentligen men... tankar? Ska jag? Ska jag inte?

Poxeman
2009-10-19, 21:21
Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137579) diskuteras vaccinationen för fullt....


Men du som tillhör en riskgrupp borde (enligt mig) gå och vaccinera dig direkt, kostar ingenting och det är föga troligt att du får några biverkningar. Om du mot förmodan får det är de antaligen lindriga.
Better safe than sorry!

Tolkia
2009-10-19, 21:53
Kontakta den läkare som behandlar din UC. Med stor sannolikhet får du det bästa svaret av honom/henne; du är garanterat inte den första som haft funderingar kring svininfluensa och dito vaccin. Han/hon är ju också den som har bäst koll på din grundsjukdom.

Larsson85
2009-10-19, 21:54
Jag har själv ulcerös colit, men har inte hört något. Dock tar jag inte imurel, vilket antagligen förklarar saken. I övrigt så har jag inte planerat att ta vaccinet.