handdator

Visa fullständig version : Blodpropp i huvudet av att stå på händer?


cheeseflower
2009-10-19, 20:15
Tjena!
Som titeln avslöjar undrar jag om risken att få en blodpropp eller spräcka ett mindre blodkärl i huvudet är märkbart förhöjd då man tränar på att stå på händer och på att göra handstående pushups.

Här är lite av mina egna funderingar:
Jag har läst att man ofta spräcker eller får bristningar i mindre blodkärl i benen vid benböj, men att detta inte skadar benen och att det repareras relativt fort. Däremot har jag hört att många undvikar nedåtlutande bänkpress för att inte riskera att få en propp eller ploppa ett kärl i huvudet då det ökade blodflödet samt ansträngningen skulle kunna bilda ett tillräckligt kraftigt tryck för att åstadkomma detta.

Jag hittade ej något då jag sökte på Google angående det här, vilket förbryllar mig lite då jag hittade en hel del om nedådlutande bänkpress och då jag tycker att det verkar logiskt att risken för skada skulle öka även med handstående. Däremot stötte jag på några sidor, som menade på att det var bra att öka blodflödet till hjärnan under kortare perioder, då det stimulerade hjärncellerna. De fick mig att fundera på om tiden spelade lika stor roll som trycket, kortare tid med ökad blodtillförsel i huvudet kanske är bra och det kanske blir farligt först vid längre tidsintervaller. Det skulle kunna stämma med att det inte finns några muskler som kan pumpa tillbaka blodet från hjärnan på samma sätt som det pumpas tillbaka från benen (så länge man vänder sig rätt och låter blodet rinna tillbaka fungerar det precis som det ska men om blodet blir liggande i hjärnan under för lång tid kanske det är skadligt). Jag hoppades hitta en studie på gymnaster angående detta, men fann tyvärr inte någon.

Som ni märker lyckas jag tyvärr inte komma till någon slutsats, men hoppas att någon här har bättre koll eller iallafall bättre källor än vad jag har.

Joel

Chaan
2009-10-19, 20:41
Intressant. Du hittar säkert inget om du inte använder medicinska termer. För det första skilj på aneurysm och emboli.

En aneurysm är ett sprängt blodkärl. Detta beror oftast på dåliga förutsättningar hos kärlet (det vill säga förr eller senare händer det!!!) men det är förstås rimligt att själva kärlsprängningen kommer vid överbelastning.

Emboli är när kluttar lossnar från insidan av kärl (normalt från benen) och transporteras med blodflödet. Sedan kan de fastna där det blir trängre. Då hjärtats kranskärl eller kärl i hjärnan helt stängs av på detta sätt så blir situationen akut och detta kommer väldigt plötsligt. Därför kallas det "slaganfall" (stroke) för fallet med hjärnan (man blir ögonblickligen utslagen, och de som repar sig kan råka ut för personlighetsförändring) och "hjärtattack" för fallet med kranskärlen (de blodkärl som försörjer själva hjärtmuskeln med syre=blod).

Jag skulle vilja säga "ja det är det". Det är större risk att du spräcker något kärl i hjärnan när du tränar på hand/huvudstående och liknande. Å andra sidan ska du tåla ganska mycket som ung frisk vuxen om du är det. Men en bra grej när man börjar träna sånt kan vara att vänja sig långsamt.

Att "få en propp i huvudet" bör dock vad jag kan se inte vara vanligare just när du är upp och ned. Att blodtrycket i hjärnan ökar betyder inte riktigt att eventuella cirkulerande kluttar ska sätta sig just då - snarare borde det faktiskt vara tvärtom. Då blodtrycket öka bör kärlen vidga sig lite och du kanske till och med lyckas undvika en blodpropp på detta sätt (att embolus ska kunna slinka förbi någon trång passage.) Detta det senaste är dock spekulativt och kanske omöjligt att bevisa eller hitta källor på, det resonemanget är bara det som borde vara en logisk följd av det som händer kärlen när du är upp och ned.

Mina funderingar: det finns säkert de som vet mer än jag.

Här är iaf läsning för den som vill angående skillnaden mellan trombos och emboli. http://www.fls.fi/files/fls/flsh103/FLS_s7_9.pdf

HardAsHell
2009-10-19, 20:55
Propp, emboli, plack... kärt barn kan få många olika namn av olika kvalitet och beskrivning.

Men blodpropp i huvudet av att stå på händer:
Till och börja med beror det nog mycket på ditt hälsotillstånd. Är du några år till åldern, har högt blodtryck, höga blodfetter etc etc (kort sagt i riskgruppen för sklerotisering/åderförkalkning) så är nog risken större.

Däremot skulle jag tro att det förutsätter mer fysisk aktivitet än att bara stå på händerna. Vad gäller decline-bänkpress brukar man ju avråda det pga - dels dess marginella effekt jmf med vanlig slät-bänk - det ökade intrakranialtrycket; d v s trycket i skallen.

Kort sagt: jag spekulerar och tänker högt om att det nog kanske är en ökad risk om du är i mer sliten ålder eller hälsoskick - och dessutom gör något anstränagnde som ökar blodflodet till knoppen.

Degpekka
2009-10-19, 21:53
Jag har sysslat med gymnastik i ungefär 15år, och jag har aldrig ens hört om någon propp eller liknande pga mkt handstående.

LindaS
2009-10-20, 16:03
Förhöd risk måste inte betyda att det kommer att hända.

Jag har sysslat med gymnastik i ungefär 15år, och jag har aldrig ens hört om någon propp eller liknande pga mkt handstående.Dessutom vänjer kroppen sig och i början kan man ju inte stå så länge.

mattilainen
2009-10-20, 16:28
Se till att andas riktigt så slipper det bli sånt tryck?

Då borde ju de flesta strypningar inom mma vara riktigt farliga av proppar och liknande, då snackar vi tryck i huvudet..

inter
2009-10-20, 16:31
Jag har sysslat med gymnastik i ungefär 15år, och jag har aldrig ens hört om någon propp eller liknande pga mkt handstående.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article429702.ab - Inte riktigt handstående, men har väll med ämnet att göra, anser jag.

inter
2009-10-20, 16:42
Då borde ju de flesta strypningar inom mma vara riktigt farliga av proppar och liknande, då snackar vi tryck i huvudet..

Självklart. Speciellt dom som går ut på att strypa artererna. Man ska vara mycket uppmärksam när man gör t.ex. ett RNC, finns alltid risken att motståndaren inte hinner tappa och slocknar utan att man märker det direkt. Håller man då några sekunder för länge kan det leda till permanenta hjärnskador. :smash:

Pjotor
2009-10-20, 19:05
Självklart. Speciellt dom som går ut på att strypa artererna. Man ska vara mycket uppmärksam när man gör t.ex. ett RNC, finns alltid risken att motståndaren inte hinner tappa och slocknar utan att man märker det direkt. Håller man då några sekunder för länge kan det leda till permanenta hjärnskador. :smash:

Det som är farligt är att andningsreflexen kan kajka ur om koldioxidhalten i blodet blir för hög, vilket sker vid strypningar. Hjärnskador uppstår först efter någon eller några minuter.

Inte fullt så tidskritiskt alltså, men det är ändå goda anledningar till att strypa med kärlek.

inter
2009-10-20, 20:06
Det som är farligt är att andningsreflexen kan kajka ur om koldioxidhalten i blodet blir för hög, vilket sker vid strypningar. Hjärnskador uppstår först efter någon eller några minuter.

Inte fullt så tidskritiskt alltså, men det är ändå goda anledningar till att strypa med kärlek.

Det är väll också en viss skillnad på att hindra någon från att andas, som vid en vanlig strypning, och att hindra blodet från att nå hjärnan (som vid en korrekt utförd rear naked choke). Det senare blir snabbt farligt.

mattilainen
2009-10-20, 20:20
Utan syre klarar sig hjärnan ett antal minuter. mellan 2 - 5 men skadorna börjar allt från 1 min till 3 min. Beroende på mycket.

Att strypa blodet kan göra skador på bara några sekunder.

inter
2009-10-20, 20:29
Utan syre klarar sig hjärnan ett antal minuter. mellan 2 - 5 men skadorna börjar allt från 1 min till 3 min. Beroende på mycket.

Att strypa blodet kan göra skador på bara några sekunder.

Precis vad jag sa, tack. :cheers:

cheeseflower
2009-10-20, 22:23
Hmm, det verkar inte som om det här är speciellt kartlagt så antagligen är det inte något som är vanligt förekommande. Jag lärde mig dock att, ifall jag uppfattade det korrekt, trombos är en blodpropp och emboli är en trombos som har lossnat och transporteras med blodflödet tills den kilas fast någonstans (om den då återgår till att vara trombos eller förblir emboli avstår jag från att uttala mig om :p). I mitt inlägg substituerar jag båda termerna med blodpropp för enkelhetens skull.

Jag hittade en artikel om en 50-årig man med en tidigare känd blodpropp i lungartären som fick en plötslig och permanent synnedsättning på höger öger efter att ha utövad handstående yoga (sirsasana)i 2 min. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2661527/

Slutsatsen jag drar av den artikeln är att om man är medveten om att man har blodproppar sedan tidigare är det dumt att befinna sig upp och ner under långa perioder, då dessa blodproppar kan lossna från de stora kärlen (t.ex. lungartären) och sedan fastna igen och orsaka skada där kärlen smalnar av (t.ex. uppemot huvudet).

Så, Chaan, angående din fundering ifall blodproppar i huvudet skulle kunna lossna vi en invertering av kroppen verkar det som att risken är större att man råkar få med sig en blodpropp från de större kärlen som kan fastna i huvudet än att blodproppar från huvudet skulle kunna spolas loss. Fast i och för sig, om man endast har början till en blodpropp kanske den kan spolas loss från blodkärlsväggen av det ökade trycket och sedan transporteras iväg från de små kärlen i huvudet.

Jag fann också en frågespalt i en yogatidning där de rekommenderade att man skulle resa sig upp långsamt för att inte få en alltför plötslig förändring i blodtrycket, vilket känns vettigt. Dock är det tunt med vetenskapliga artiklar kring ämnet. http://books.google.se/books?id=P-oDAAAAMBAJ&pg=PA52&lpg=PA52&dq=emboli+headstand&source=bl&ots=JOUnPyiD7C&sig=lQSChgUxDv9q-0B0afyYdTAyf-s&hl=en&ei=JiDeSr6uEofu-AbB4KE9&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAsQ6AEwAA#v=onepage&q=&f=false

Det har alltså klarnat lite runt blodpropparna, men jag har fortfarande inte hittat mycket om risken att spränga kärl p.g.a det ökade trycket på kärlväggarna. Ytterligare input välkomnas.