handdator

Visa fullständig version : Dricka kaffe eller inte?


jisk
2009-10-19, 19:55
Jo funderat tag på, är det väldigt negativt o dricka kaffe i samband me träning?

typ hämmar de uppbyggnaden på nått sätt, min brossa säger typ torkar ut kroppen osv, Jag dricker typ 3-4 koppar om dagen^^

Dricker du kaffe?

L Johnsson
2009-10-19, 20:00
Jo funderat tag på, är det väldigt negativt o dricka kaffe i samband me träning?

typ hämmar de uppbyggnaden på nått sätt, min brossa säger typ torkar ut kroppen osv, Jag dricker typ 3-4 koppar om dagen^^

Dricker du kaffe?

Kaffe dricker jag, hur det är med resten har jag ingen aning om!
Intressant fråga hoppas att någon här sitter inne med svaret, kan vara skoj o veta:)

Salus
2009-10-19, 21:26
Att kaffe skulle vara så extremt vätskedrivande är mest en skröna...

Drick du ditt kaffe om du gillar det, det finns en mängd positiva egenskaper i det svarta guldet :)

King Grub
2009-10-19, 21:43
Kaffe är inte uttorkande, och rent hälsomässigt finns det mest fördelar med kaffedrickande av mängden du beskriver. Inga negativa effekter på träningen heller, tvärtom om något (uppiggande, även om den prestationshöjande effekten i huvudsak fås av koffein i ren form). Du behöver i alla fall inte oroa dig över ditt kaffedrickande.

Fredrik_S
2009-10-19, 22:14
Ett träningspass du är pigg på ger så mycket mer än ett träningspass du är trött på. I alla fall för mig.

Jea
2009-10-19, 22:35
Jag hoppas att det är ok med kaffe. Jag drickerr 2-3 liter per dygn när jag arbetar nätter. Faktiskt kanske mer!

Snorkelfarsan
2009-10-19, 23:10
Såna mängder känns rent spontant inte speciellt hälsosamt, kan inte vara bra för hjärtat att få i sig så mycket koffein. Men jag har ingen aning om det verkligen är så... Däremot kan det knappast vara bra för sömnen, att kompensera sömnbrist med koffein funkar aldrig i längden.

Fru_Flisa
2009-10-20, 20:43
Skulle tycka livet förlorade en del guldkant om jag skulle sluta med kaffe, dricker flera koppar om dagen men vid valda tillfällen.

Scratch89
2009-10-20, 21:04
Om man inte känner av några bieffekter av kaffe, som t.ex hjärtarytmi, darrighet, illamående osv, så är det i princip bara att dricka på.

The Draf
2009-10-21, 11:10
Lade ner mitt kaffedrickande, snittade ca 5 koppar per dag. Efter abstinensen släppt har jag min livskvalite stigit. Sover bättre och orkar mer på dagarna pga det. Dricker fortfarande te, men koeffinmängden är såpass mkt lägre att det knappt märks

Ganymedes
2009-10-21, 11:59
En lagom konsumtion är som redan sagt inte negativ. Och om du dessutom gillar kaffe så är det bara att fortsätta. Och även om det hade haft en liiiten negativ påverkan så ska ju träningen inte kännas som ett straff. Så jag hade druckit kaffe vilket som. =)

Elfsberg
2009-10-21, 21:03
Tummen upp för kaffe.

shut teh face
2009-10-21, 21:43
Jag konsumerade alldeles för mycket tidigare, hade problem med sömnen. Men inge kaffe efter klockan 18.00 så funkar det jäkligt bra! Det kan dock hända att man tar sig en jävel på kvällen om man måste vara uppe!

Marcüs
2009-10-22, 09:24
Sedan jag skaffade en nespressobryggare har jag börjat dricka ganska mycket koffeinfritt kaffe. Det är jättebra, man kan dricka kaffe mitt i natten om man vill och som jag förstått det så är det koffeinets negativa egenskaper som är det dåliga i kaffe, även om det finns fördelar med koffein också.

jisk
2009-10-22, 14:40
Tack så mycket för alla bra svar, såg inte det fråns nu. Skönt, för jag gillar kaffe så mycket;)

Slartibartfast
2009-11-10, 14:50
jag ber om ursäkt för aftonbladetlänk, men vet nån vilken studie dom refererar till?

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6096115.ab

King Grub
2009-11-10, 14:54
Det är ingen studie, utan en oberoende dietist som har läst igenom 47 äldre studier och dragit en slutsats.

Slartibartfast
2009-11-10, 15:36
åfan.

jontet
2009-11-10, 15:58
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6096115.ab

– I det långa perspektivet har koffeinet en uttröttande effekt på kroppen. Sedan är kaffebönan väldigt fet vilket gör att blodkärlen täpps igen

ok??

z_bumbi
2009-11-10, 16:07
Att tillföra stimulerande ämnen brukar betyda att man skapar en stress för kroppen så det är inte omöjligt att delen om att det är uttröttande har någon grund. Däremot kanske man inte ska dra allt för stora växlar på det och gissningvis är det också dosberoende. Maila och fråga om en referens.

jontet
2009-11-10, 17:19
Att tillföra stimulerande ämnen brukar betyda att man skapar en stress för kroppen så det är inte omöjligt att delen om att det är uttröttande har någon grund. Däremot kanske man inte ska dra allt för stora växlar på det och gissningvis är det också dosberoende. Maila och fråga om en referens.

fineli.fi säger att kaffe(vätskan) innehåller 2.6kcal /100g fördelat på 0.3g protein och 0.3g kolhydrat samt mindre än 0.1g fett. livsmedelsverket 2 kcal och 0.0 g fett. hade varit intressant och få veta hur de fått kaffe till en fet dryck och där kaffets fett är en riskfaktor för hjärt kärlsjukdom till råga på allt

Exhale_
2009-11-10, 17:26
Kaffe är min favoritdrog efter glass. Känns ibland som ett måste för att ta sig igenom en dag med statistikstudier.. :P

Emil_Larsson
2009-11-10, 17:29
Av allt det goda, som man förtär,
bland alla jordiska drycker,
ju kaffetåren den bästa är:
den skingrar människans nycker;
den styrker kroppen, den livar själen,
den känns från hjässan, ja - ned i hälen!
Hå hå, ja ja!

Texten ovan säger allt. Drick på och njut.

/Peace.

Slartibartfast
2009-11-10, 20:13
fineli.fi säger att kaffe(vätskan) innehåller 2.6kcal /100g fördelat på 0.3g protein och 0.3g kolhydrat samt mindre än 0.1g fett. livsmedelsverket 2 kcal och 0.0 g fett. hade varit intressant och få veta hur de fått kaffe till en fet dryck och där kaffets fett är en riskfaktor för hjärt kärlsjukdom till råga på allt

Det är alltså Anna Skipper som åter igen kommer med ett idiotpåstående som inte har nån som helst grund. Man kan fritt bortse från allt hon säger.

Morty
2009-11-11, 10:14
Kaffe är min favoritdrog efter glass. Känns ibland som ett måste för att ta sig igenom en dag med statistikstudier.. :P

De ska självklart avnjutas samtidigt! Gammeldags vaniljglass med en god cappo till, mmhm! *cupid*

stålballe
2009-11-11, 18:06
Carrie Ruxton som gjort studien ingår i The Tea Advisory Panel, som i sin tur sponsras av UK Tea Council.
Därmed inte sagt att det skulle vara något konstigt med hennes studie.

http://www.teaadvisorypanel.com/
http://www.tea.co.uk/

Fatalist
2009-11-13, 19:05
fineli.fi säger att kaffe(vätskan) innehåller 2.6kcal /100g fördelat på 0.3g protein och 0.3g kolhydrat samt mindre än 0.1g fett. livsmedelsverket 2 kcal och 0.0 g fett. hade varit intressant och få veta hur de fått kaffe till en fet dryck och där kaffets fett är en riskfaktor för hjärt kärlsjukdom till råga på allt

Man kanske ska fråga sig om det är rimligt att kokande vatten löser fetter till den grad att det passerar massor av den storleksordningen genom ett pappersfilter. :)