handdator

Visa fullständig version : Chins traning


HaZTuR
2009-10-19, 17:11
Har last en bok som ar skriver av pavel tsatsouline dar han skriver att for att 'o'ka sitt max antal i tex chins ar kontinuelig trarning ar mycket battre an ett hart och intensivt pass. Han menar att du ska kora i en stege, dar du borjar kora 1 , vila (medan din partner kor 1) +2+3+4+5+6+7=28 osv. Du for heller aldrig ga till failure. Kanner du att du inte kommer klara 7 ska du stanna pa 6.
Du ska ocksa upprepa denna procedur minst 8 ggr per dag(vilket blir 224 chins per dag). Eftersom endast de sista seten i din stege ar jobbig kommer man heller aldrig bli utbrand. Det har schemat skall man kora minst i tva veckor vlket blir 3136 chins. I mina oron lat det riktigt bra och korde schemat i tva veckor. Jag blev heller aldrig utbrnad utan kunde kora alla seten per dag. Startade pa 1+2+3+4+4+6 till att kora anda upp till 8. Innan klarade jag 15 strika chins i rad. Jag trodde jag skulle ga upp till atminstande 20 strika chins, men efter de 2 veckora gick jag istallet ner fran 15 till 11.
Vad anser ni och schemat?

Commando1980
2009-10-19, 17:29
grease the groove upplägg kan funka bra under kortare perioder. finns ju många olika sätt att lägga upp det på. har själv använt ett sådant (dock inte det du beskriver) på chins och gjorde vissa ökningar. man får dock se till att hålla sig ifrån failure.

sweaberg
2009-10-19, 21:34
asså bara jag som har problem med "balansen" när jag kör chins? mina ben flyger typ iväg och det blir skit svårt =S

ceejay
2009-10-19, 21:39
Jag har iaf kommit fram till att mitt max i chins inte ökar av att bara köra failure med kroppsvikten(vilket verkar bekräftas av andra:)), det har stannat någonstans mellan 10-12 reps.

Häng på vikt tycker jag, som jag har börjat med.

Pompere
2009-10-20, 09:47
Av egen erfarenhet så har belastade chins hjälpt mig en del i chins med min KV.

såå.. +1 på ceejay

Seb74
2009-10-20, 11:06
Är väl så det kan va, man ska satsa extra hårt på nåt, armhävningar 3-4ggr i veckan tex, och så blir man bra svagare istället för starkare.
Är väl för lite vila då som spökar antar jag....samma upplägg passa inte alla kroppar.

Honken
2009-10-20, 11:16
Grease the groove handlar om att göra 5 reps av 10RM genom hela dagen. Stegen är för vanlig träning och inget man kör GTG med, volymen är på tok för hög för att kunna köras dag efter dag.