handdator

Visa fullständig version : Vikt+muskelminskning


lisaflisa2
2009-10-19, 16:00
Hej

Jag har under en period tränat mycket ben och rumpa och också ätit mer för att jag ville bli större. Nu vill jag bli lite mer vanlig igen, men vill givetvis inte bara låta kroppen förfalla..
Hur gör jag på bästa sätt för att minska i muskel + fettmassa?
Jag förstår ju att jag bör äta mindre och träna mer, och då kanske mer springning och mindre styrka. Men äta hur och träna hur?

lisaflisa2
2009-10-19, 16:01
Vill tillägga att jag alltid har haft väldigt bra ämnesomsättning och att jag just har kämpat för att vara lite större..

Onigiri
2009-10-19, 16:03
Jag lägger mina pengar på att du ska göra motsatsen till hur du fick dem att växa.

lisaflisa2
2009-10-19, 16:06
Jag lägger mina pengar på att du ska göra motsatsen till hur du fick dem att växa.

Fast jag vill ju heller inte bara att det ska bli fett eller icke-muskler. Alltså helt slappt.. :)

johanhej
2009-10-19, 16:09
Fast jag vill ju heller inte bara att det ska bli fett eller icke-muskler. Alltså helt slappt.. :)

jisses kvinna, bestäm dig. Muskler omvandlas inte till fett när man slutar träna.

minsky
2009-10-19, 16:11
Fortsätt träna benen som vanligt med spinning och cykling. Ligg på kaloribalans, alternativt 200-300 kcal under. Välsvarvade ben är snyggt!

lisaflisa2
2009-10-19, 16:21
Fortsätt träna benen som vanligt med spinning och cykling. Ligg på kaloribalans, alternativt 200-300 kcal under. Välsvarvade ben är snyggt!

Jag har tränat styrka i form av utfall etc, med tunga vikter, och samtidigt ätit mer än jag brukar. Jag får väl börja springa, men ska jag helt undvika styrketräningen?

Kischen
2009-10-19, 16:38
Jag har tränat styrka i form av utfall etc, med tunga vikter, och samtidigt ätit mer än jag brukar. Jag får väl börja springa, men ska jag helt undvika styrketräningen?

Du ska göra precis som innan och antingen äta mindre, springa mer eller kombinera de två.

Gå in på deff/diet-delen av forumet, längst upp ligger "Deff en guide."

Kischen
2009-10-19, 16:41
Dvs fortsätta träna med tunga vikter för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt medans du går ner i vikt/fett.

minsky
2009-10-19, 16:50
Jag har tränat styrka i form av utfall etc, med tunga vikter, och samtidigt ätit mer än jag brukar. Jag får väl börja springa, men ska jag helt undvika styrketräningen?

Styrketräning är ypperligt och bör fortsätta i samma grad som tidigare

lisaflisa2
2009-10-19, 16:59
Dvs fortsätta träna med tunga vikter för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt medans du går ner i vikt/fett.

Förmodligen en dum fråga.. Men eftersom jag inte vill behålla mycket muskelmassa, utan snarare vill minska ner lite på den inklusive fettet, så hur ska jag träna då? Ska jag helt sluta med styrketräning, eller köra lättare vikter fler rep?

Onigiri
2009-10-19, 17:39
Träna benen mindre i gymmet (träna som du gör nu, fast i mindre dos) och kombinera gärna med konditonsträning.

lisaflisa2
2009-10-22, 09:49
Träna benen mindre i gymmet (träna som du gör nu, fast i mindre dos) och kombinera gärna med konditonsträning.

Efter ca fyra dagar, vanlig mat, ett gympass (mindre vikter:)) och två springpass (3 km vardera) så är jag tillbaka på min vanliga vikt/stl. Jag har kämpat för att gå upp i vikt och lite förlorat sikt på målet. Bra att ha byxor som mått för ögonen funkar inte riktigt märker jag.. Tydligt också att man verkligen har en matchvikt - en vikt där kroppen mår bra..
Så nu är det bara att köra på som vanligt igen, gym och att äta utan att kontrollera..

Toby Asp
2009-10-22, 11:14
Efter ca fyra dagar, vanlig mat, ett gympass (mindre vikter:)) och två springpass (3 km vardera) så är jag tillbaka på min vanliga vikt/stl. Jag har kämpat för att gå upp i vikt och lite förlorat sikt på målet. Bra att ha byxor som mått för ögonen funkar inte riktigt märker jag.. Tydligt också att man verkligen har en matchvikt - en vikt där kroppen mår bra..
Så nu är det bara att köra på som vanligt igen, gym och att äta utan att kontrollera..

Kul att du blev nöjd. Dock tror jag knappast du ändrade din fett/muskelmassa på 4 dagar. Gick du ner nåt kg så var det säkerligen vätska. Men kör hårt.

lisaflisa2
2009-10-25, 13:14
Kul att du blev nöjd. Dock tror jag knappast du ändrade din fett/muskelmassa på 4 dagar. Gick du ner nåt kg så var det säkerligen vätska. Men kör hårt.

Du hade givetvis rätt, jag lurade mig själv lite.. :)
Jag tror att anledningen till att byxorna inte passar som innan är att jag har mycket större muskler på rumpa+lår nu. Fettet utanpå är nog lite mer men inte så mycket mer. För jag är verkligen smalare i övrigt nu medans rumpa + lår fortfarande är större. Kan jag ha tränat så att fettet vill lägga sig där nu? Vad för sorts konditionsträning är bäst om jag vill förminska fett (främst) och muskler på det området. Vet att det inte går att punktförbränna, men jag har inte så mycket annat fett att ta av så det kommer nog bli punktförbränning ändå.. :)