handdator

Visa fullständig version : Hög klack i skon, för-och-nackdelar? (OL)


Turbo Rico
2009-10-19, 15:15
Har börjat inse att jag är aningen gubbstel i, framför allt, mina vrister och har därför allt som ofta fått stången lite på framkant när jag rycker nu när jag nästan lärt mig att sittrycka. Tycker mig vara en relativt vig person med tanke på att jag väger 105 kg men när jag ska sitta i absoluta botten i ett ryck så har jag svårt att hålla kroppen rak och mina hälar lyfter pyttelite från backen när jag försöker föra fram höften. Är det stretching som gäller här eller ska jag se mig efter ett par (OL)skor som som har aningen högre klack?
Vad är fördelen med hög klack? Inbillar mig att det är lättare att hålla ryggen rak i böj, frontböj, sittryck, ryckböj och frivändningar men att draget kan bli lite lidande då det kan kännas som man lyfter i högklackat?

heraso
2009-10-19, 15:27
Jag kan bara svara för mig själv som har Adidas Ironworks 3, ingen exceptionell klack men tillräcklig för att understödja vinklarna. Vad menar du med hög klack, har du några speciella skor i åtanke?

Turbo Rico
2009-10-20, 10:02
Jag kan bara svara för mig själv som har Adidas Ironworks 3, ingen exceptionell klack men tillräcklig för att understödja vinklarna. Vad menar du med hög klack, har du några speciella skor i åtanke?

Jag har också Adidas Ironworks 3 nu. Jag tycker det är bra skor men har lite svårt att sitta riktigt djupt och hålla ryggen rakt men draget påverkas inte alls av dom här skorna vilket jag inbillar mig att en högre klack ev. skulle kunna göra?
Dom skor jag tänker på är DoWin Weightlifter 505 och Adidas adiSTAR Weight 2008. Tror att DoWin kan ha lite väl hög klack och adiSTAR aningen högre än Ironworks 3... Har testat alla tre men det är snart ett år sen och då räckte inte pengarna till dom dyra adiSTAR.

daggermoon
2009-10-20, 13:04
Ett alternativ till att byta skor kanske kan vara att höja upp klacken på dina nuvarande skor med ett inlägg som sätts inne i skon. Ser ut som en liten kil av kork, finns i olika tjocklek och finns att köpa hos skomakare. Jag har gjort detta med mina ironworks II efter inrådan från tränare, tyckte det funkade bra. Kan inte direkt säga hur mycket den ändrade höjden eventuellt påverkade i lyften dock.

Turbo Rico
2009-10-20, 14:27
Ett alternativ till att byta skor kanske kan vara att höja upp klacken på dina nuvarande skor med ett inlägg som sätts inne i skon. Ser ut som en liten kil av kork, finns i olika tjocklek och finns att köpa hos skomakare. Jag har gjort detta med mina ironworks II efter inrådan från tränare, tyckte det funkade bra. Kan inte direkt säga hur mycket den ändrade höjden eventuellt påverkade i lyften dock.


Det är ett alternativ och då kan man ju även känna efter om det är positivt eller negativt. Ska nog göra det först och se hur det känns...
Glömde bort att man kunde göra så där. Tack!

Turbo Rico
2009-10-26, 09:39
Ett alternativ till att byta skor kanske kan vara att höja upp klacken på dina nuvarande skor med ett inlägg som sätts inne i skon. Ser ut som en liten kil av kork, finns i olika tjocklek och finns att köpa hos skomakare. Jag har gjort detta med mina ironworks II efter inrådan från tränare, tyckte det funkade bra. Kan inte direkt säga hur mycket den ändrade höjden eventuellt påverkade i lyften dock.


Köpte såna där på 5 mm och ska testa ikväll.
Spontant känns det bra när jag testade skorna och sätta mig djupt. Extra höjden på klacken verkar inte heller påverka draget vad jag kunde känna av att bara ha skorna på mig.
Nu får vi se om det hjälper eller stjälper...