handdator

Visa fullständig version : Sköldkörtel o ämnesomsättning.


just me
2009-10-19, 13:48
Hej... Jag håller på att gå på xtravaganza vilket är ett viktminskningsprogram. Har nu ätit måltidsersättning i ca 3 veckor. Men från förra måndagen till torsdagen så gick jag inte ner något i vikt o till fredagen hade jag gått upp 0,5 kg. Hur är detta möjligt? Tränade på gymmet 3 dagar ca 1 till 1,5 timmar per gång. Jag kör inte så hårt nu då jag precis har börjat på gymmet.

Har i typ feb/mars tagit massa blodprov o då visade det sig att jag inte hade full produktion i sköldkörteln. Tog om provet i slutet av april början av maj typ. Då visade det sig att värderna var ok. Kan sköldkörteln hoppa fram o tillbaka mycket i sin hormonproduktion? Jag skulle ta om provet nu till hösten så jag tog det i fredags när jag stått still i vikt i nästan 1 vecka trots lågt kcal-intag som det blir med måltidsersättning. Jag har inte fuskat utan dricker bara vatten o pulver... Ingen läsk, godis eller nåt annat alls...

Någon som har tips på vad man ska göra för att få vågen till att börja gå neråt igen?

mikaelj
2009-10-19, 14:01
Ordentlig stress och ett lågt energiintag under längre tid kan orsaka sänkningar i ämnesomsättningen.

Viktnedgång går i steg, kan ibland stå stilla i en vecka eller två för att sedan minska. Brukar vara vatten. Särskilt om du tränar så mycket samtidigt som du äter väldigt lite samlar kroppen gärna på sig extra vatten.

just me
2009-10-19, 14:05
tror ni att blodprovet jag tog i fredags visar låga hormonvärden med tanke på att jag stått stilla i ca 5 dag o sen ökat 0,5 kilo till samma dag som jag tog provet?

mikaelj
2009-10-19, 14:13
Viktökningar på 1 kilo upp eller ned från dag till dag har med vätskebalans (saltat mer/mindre?) och/eller maginnehåll att göra. För att få en rättvis bild av din viktnedgång får du skriva upp t.ex. morgonvikten varje dag i några veckor, så du kan skönja en trend.

Generellt, som sagt, brukar platåer vara vätska, såvida du inte verkligen "råkat" sänka din ämnesomsättning så mycket att du faktiskt är i energibalans. Men det låter inte särskilt troligt.

just me
2009-10-23, 14:20
Fick idag svaret o hade fortfarande låg ämnesomsättning. Läkaren skrev att han helst vill vänta med att ge mej hormon om jag inte frös eller var trött. Men det är ju så att jag i flera år varit frusen om händer o fötter. Skulle ni begära hormon eller vänta?

Det är ju det att jag behöver att gå ner i vikt oxå... Har några kilo kvar jag måste tappa. Har ju "käkat" måltidsersättning i några veckor nu men det är dax att börja med vanlig mat nu igen. Frågan är om man bara kommer att sticka upp i vikt då? Ska börja med att bara äta olika typer av sallad typ tonfisk o kyckling en gång om dagen o resten med måltidsersättning. Är det ett bra sätt att börja på tror ni?

Apos78
2009-10-23, 15:22
Vad sa läkaren då du berättade om dina frusna händer och fötter? Med tanke på att han ville avvakta med hormonbehandling tills det att du frös (vilket du gör).

Sen om du kör efter Xtravaganza så är tyvärr nackdelen där att man äter ersättare tills man når målvikten och sen finns ingen direkt plan för att sakta införa vanlig mat (och med detta vettiga rutiner). Prova att byta någon av dina måltider mot vanlig mat och kör på detta ett tag för att eftersom byta ut mer och mer av ersättningspulvret till vanlig mat.

just me
2009-10-23, 15:36
Vad sa läkaren då du berättade om dina frusna händer och fötter? Med tanke på att han ville avvakta med hormonbehandling tills det att du frös (vilket du gör).

Har inte pratat med min läkare om det... Har bara träffat han en gång för 9 månader sen o det är som vanligt med läkare att dom är grymt stressade... Hann inte prata speciellt mycket då...

sen har jag bara fått ett litet brev efter dom andra 2 proven jag har gjort...

pia
2009-10-24, 10:04
Vad sa läkaren då du berättade om dina frusna händer och fötter? Med tanke på att han ville avvakta med hormonbehandling tills det att du frös (vilket du gör).

Sen om du kör efter Xtravaganza så är tyvärr nackdelen där att man äter ersättare tills man når målvikten och sen finns ingen direkt plan för att sakta införa vanlig mat (och med detta vettiga rutiner). Prova att byta någon av dina måltider mot vanlig mat och kör på detta ett tag för att eftersom byta ut mer och mer av ersättningspulvret till vanlig mat.

Det finns en upptrappningsplan så det är egentligen bara att följa den och sedan äta enligt halvfart. Är du osäker boka upp en möte med din hälsokonsult så att du vet hur du ska äta. De är till för att hjälpa dig med dina frågor om du ät osäker. Här kommer man få en miljon olika svar så följ Xtravaganzas plan istället. Allt om detta står även i ditt material.

mikaelj
2009-10-24, 19:13
Har inte pratat med min läkare om det... Har bara träffat han en gång för 9 månader sen o det är som vanligt med läkare att dom är grymt stressade... Hann inte prata speciellt mycket då...

sen har jag bara fått ett litet brev efter dom andra 2 proven jag har gjort...

Då är det väl en bra idé att prova? Det tar ändå några månader innan du märker av en Levaxinbehandling.

(för det är ju lite sådär ha mössa, tröja och fingervantar inomhus och ändå frysa när alla andra har t-shirt på sig...)