handdator

Visa fullständig version : Trött, sliten och hungrig!


Bendermannen
2009-10-19, 13:27
Hej!

Jag har kört ganska lång tid på lågt kaloriintag (för snart två år sen vägde jag 127kg och idag ca 85kg) och nu börjar jag känna att det tar ut sin rätt. Jag har fortfarande en obeklädsam "fettpåse" runt midjan jag väldigt gärna skulle vilja bli av med innan jag började äta så att jag hamnar på +-0 vad det gäller intag/förbrukning. Problemet just nu är bara det att jag känner mej väldigt sliten och jag vaknar ofta tidigt på morgonen av att jag är hungrig (jag är nästan konstant hungrig). Sömnen blir även lidande av att jag är hungrig redan när jag lägger mej och att jag är stressad över att jag vill somna fort så jag ska slippa vara hungrig.

Jag antar att det uppenbara svaret här är att jag ska äta mer, men det innebär ju att jag måste avbryta min diet och det vill jag inte ännu.

Dessutom tär det på min motivation att jag inte lyckas gå ner något ytterligare trots att jag bara ligger på ca 2000 kalorier per dag och tränar sex dagar i veckan (händer snarare att jag tar små skutt uppåt på vågen om jag t ex kör hård cardio en dag). Ja, jag vet, man ska inte stirra sej blind på vågen, men det är nog det mest objektiva riktmedel jag har för att hålla koll på mitt fett.

Vad kan jag göra för att få mer mättnadskänsla och energi? Jag hade hoppats på att energin skulle komma i och med att jag blev mer och mer vältränad, men det verkar inte vara fallet. Vad gör ni erfarna deffare när ni känner så här?

Tack på förhand!

userfriendly
2009-10-19, 13:44
Hur lång är du? Det är ganska relevant för att veta hur du ska gå vidare. (Är du tex. 2m är det ju en himla skillad mot om du är 175cm)


Hade jag varit du hade jag vilat en vecka från allt, ätit +/- 0 och sedan fortsatt, eventuellt dra ner mer på maten efteråt om jag varit tvungen.

Bendermannen
2009-10-19, 13:46
Sorry, glömde det. jag är 189 cm.

RebelYell
2009-10-19, 13:47
Sorry men 2000 kcal med cardio är rena rama svältkosten för en man av din storlek som dessutom utför cardio. Pröva att höj kaloriintaget och se vad som händer. Kanske ligga på balans några veckor (du går ju ändå inte ner i vikt ;).

userfriendly
2009-10-19, 13:48
Så, 85kg är en normal vikt för dig, trots att du har en fettpåse på magen som du själv beskriver det.

Min erfarenhet är att det är en helt annan sak att plocka bort överflödiga kilon än att plocka bort kilon när man är "normalviktig".
Som sagt, jag skulle ha vilat, sedan fortsatt, eventuellt dragit ner mer på maten efter vilan.
När jag är sliten/övertränad, så slutar min kropp fungera, jag kan äta hur lite som helst utan att gå ner ett enda hekto...


Alltså, jag förstår tanken med att äta mer... oavsett skulle jag ha vilat och sedan justerat kosten utefter hur jag kände mig då.

Bendermannen
2009-10-19, 14:43
Enormt frustrerande att behöva konfronteras med att man skulle vara sliten/övertränad när man ändå tränar förhållandevis lite. :(

Har extremt svårt att få mej själv att vänja mej vid tanken på att inte träna på några dagar. =/

Mimix
2009-10-19, 14:58
Hej Bendermannen.

Jag tog emot dessa råd för ett par veckor sedan.
Och visst tog det emot att ens tänka på att lyda ;o)
...Men jag tänkte att gossarna här vet nog vad de pratar om så jag tog det lugnt och låg på energibalans i 4 dagar.

Och det lossnade!! Vågen är snäll igen ;o)

Jea
2009-10-21, 11:31
Din trötthet och ditt tidiga uppvaknande, känslan av att vara sliten kan bero på annat än hunger. Du har ju svält dig länge, så om jag var du skulle jag kolla upp så att du inte har fått en B12- brist. Det skulle inte vara helt otroligt.

Elfsberg
2009-10-21, 20:54
Det finns ingen anledning att träna så mycket under diet. Om vi snackar styrketräning.

Baboom
2009-10-21, 21:02
Det finns ingen anledning att träna så mycket under diet. Om vi snackar styrketräning.

+1

Det är en oerhört korkad ekvation. Dra ner på energin och träna mer? Det håller ju inte någonstans.

Sikta på att köra ett pass varannan dag högst 45min tung styrketräning (inga högreppare). Ta bort kardion i 2 veckor. Största målet på dagen tar du efter du tränat.

Sen utvärderar du igen hur du mår.

Bendermannen
2009-10-22, 07:18
+1
Det är en oerhört korkad ekvation. Dra ner på energin och träna mer? Det håller ju inte någonstans.


Inte ens om mitt närmsta mål är att bränna fett utan att förlora muskler?

Baboom
2009-10-22, 07:36
Inte ens om mitt närmsta mål är att bränna fett utan att förlora muskler?

Ja

Medusa
2009-10-22, 07:38
Inte ens om mitt närmsta mål är att bränna fett utan att förlora muskler?

ja, vad baboom säger stämmer...

håll dina styrkepass korta, varannan dag 30-45 min.. om du vill förlora fett och minimera muskelförlust, kör tungt, riktigt tungt, så tungt du klarar av inom 4-6 reps.. sedan ökar du cardion, lågintensiv, simning, cykling, promenader, etc... 60-70% av maxpulsen..

fokusera dina kolhydrater till före och efter dina styrkepass..

Sniggel
2009-10-22, 08:40
Tror också att du är sliten pga långt utdragen deff i kombination med mycket träning. Ät mer i en vecka, 2500 kcal/dygn kanske och ingen som helst träning. Kom sedan tillbaka och träna liknande enligt de råd som Baboom o Medusa föreslog.

Bendermannen
2009-10-22, 12:07
Ok, tack alla för er input!

Ska prova att ta ta det lugnt ett tag och därefter fokusera lite på tyngd med få reps. Sen får vi se vart det bär hän. :)

Bendermannen
2009-11-04, 15:35
Det har nu gått ett tag och jag följde råden ovan någotsomnär. tog två veckors paus från konditionsträning, en veckas paus från gymmet och ökade därefter på vikterna på gymmet. har inte ändrat något på min kost, men gick ner minst 1 kg under denna tiden.

Känner mig inte alls lika sliten nu och ser fram mot att ge mig ut och springa igen. Kommer kämpa på med energiunderskott tills jag är av med påsen på magen, sen öka på så att jag ligger på energibalans.

Tack igen för tipsen och puffen som gjorde att det kändes rätt trappa ner med träningen ett tag!

Mimix
2009-11-04, 17:16
Det har nu gått ett tag och jag följde råden ovan någotsomnär. tog två veckors paus från konditionsträning, en veckas paus från gymmet och ökade därefter på vikterna på gymmet. har inte ändrat något på min kost, men gick ner minst 1 kg under denna tiden.

Känner mig inte alls lika sliten nu och ser fram mot att ge mig ut och springa igen. Kommer kämpa på med energiunderskott tills jag är av med påsen på magen, sen öka på så att jag ligger på energibalans.

Tack igen för tipsen och puffen som gjorde att det kändes rätt trappa ner med träningen ett tag!

Vad bra att det löst sig.
Och visst är de goa de kunniga rara koloizzterna. Man blir både lite kär och fit här ;o)

Snelkisse
2009-11-04, 19:19
Det hade varit kul att se en för och efter bild på dig, du har trots allt lämnat en hel del vikt efter dig. Grymt bra jobbat! :)

Bendermannen
2009-11-05, 09:42
Det hade varit kul att se en för och efter bild på dig, du har trots allt lämnat en hel del vikt efter dig. Grymt bra jobbat! :)

Tack! :)

Ska se vad jag kan gräva fram. Jag var inte helt glad över att hamna på bild innan jag gick ner i vikt. :(