handdator

Visa fullständig version : Blanda muskler/övningar under ett och samma pass


Humbucker
2009-10-18, 20:14
När jag tränar exempelvis ett pass där jag kör ben, bröst och triceps brukar jag ibland köra t ex knäböj, bänkpress, baksida lår, benspark och så vidare, i den ordningen.

Frågan är - finns det några belägg som säger att man bör träna klart en och samma muskel innan man går vidare till den andra, för att få maximal muskeltillväxt? Jag tänker på mängden blod (pump) som man får i muskeln när man kör klart den istället för att låta den vila medans man kör en annan muskel emellan.
Man kan ju hantera större vikter när jag låter muskeln vila emellan, men frågan är om mängden pump i detta fallet har någon inverkan på antingen styrkeutveckling eller muskeltillväxt.

Pjotor
2009-10-18, 20:21
Man kan ju hantera större vikter när jag låter muskeln vila emellan, men frågan är om mängden pump i detta fallet har någon inverkan på antingen styrkeutveckling eller muskeltillväxt.

Pumpmängden i sig påverkar inte några av faktorerna du nämner.

Frågan är - finns det några belägg som säger att man bör träna klart en och samma muskel innan man går vidare till den andra, för att få maximal muskeltillväxt? Jag tänker på mängden blod (pump) som man får i muskeln när man kör klart den istället för att låta den vila medans man kör en annan muskel emellan.


King Grub postade en studie för några dagar sedan som visade att den maximala styrketillväxten uppstod vid 3-5 minuters vila mellan seten. Som så mycket annat beror det förstås på hur många set och reps du tränar.

Pump är i sig inte ett bra mått på träningens långsiktiga effekter.

Humbucker
2009-10-19, 21:01
Frågan är om någon vet om någon eller några studier som visar på att man helst ska köra klart en muskel innan man går över till den andra.

Humbucker
2009-11-02, 00:12
Jag känner mig missnöjd med utslaget efter denna frågeställning :)

Kan vi få, eller finns det ens några vetenskapligt undersökta svar på mina funderingar?