handdator

Visa fullständig version : Uppbyggnad efter en deffperiod


Adama
2009-10-18, 19:49
Jag börjar närma mig slutet på min första deff och det har gått väldigt bra. Nu ser jag fram emot att börja äta lite mera igen.

Standard kcal-överskottet folk brukar rekommendera är ligg på ca +500 kcal.

Min fundering är dock att jag inte vill ha tillbaka lovehandles och fett på magen. Jag har inte bråttom att bulka upp och "bli stor" utan jag vill ligga på en bra jämn nivå med konstant ökning. Min förhoppning är att inte behöva deffa igen överhuvudtaget. Kan det vara så enkelt som att ligga på ett väldigt lågt överskott, säg +100-200 kcal per dag? Eller kan det vara så att man får väldigt dåliga resultat på detta sättet att det inte är riktigt värt det?

Cerberus
2009-10-18, 20:02
www.bodyrecomposition.com

Lyle har grymma artiklar o böcker om detta ämnet. Han rekommenderar s.k refeeds några dagar efter deff för att återställa hormoner innan man går på en riktig byggperiod.


Att i parktiken ligga på så lite överskott varje dag är i princip omöjligt. Jag har planerat när min deff e över att köra några byggnadsperioder o se hur styrka o tillväxt(rätt tillväxt helst) o sedan deffa för sommaren. Har dock tänkt att precis som du att alltid va i en bra genomsnittsform.

Dock lär vi säkert öka i fett där det sist försvann...

Sniggel
2009-10-18, 20:32
Jag tror att det är klokt att göra en gradvis övergång till ett högre kaloriintag, istället för att räkna ut ens energibehov och direkt hoppa till överskott, det är lätt hänt att det blir drygt 1000 kcal i skillnad och jag tror att det finns nackdelar med att göra så.
Lägg istället till en liten mängd extra kcal per vecka eller per 2 veckor (200-300 beroende på), tills att du känner att du äter så mycket som du vill (normalt ätande). Då kan du antingen sluta räkna kalorierna, äta "normalt", eller börja planera en bulk. Jag har absolut inget vetenskapligt stöd i varför man kanske bör göra så men min erfarenhet säger mig att du har mer nytta av detta prestationsmässigt än att snabbt övergå till ett uträknat överskott (förenklat och flummigt förklarat).

chrilledude
2009-10-18, 20:52
Samma här, precis deffat och ska bygga muskler nu. (Vet, fel ordning?)

Vill inte heller gå upp i fett igen :) Får hoppas på bra svar här!

King Grub
2009-10-18, 20:56
Har man, vid en viktnedgång, förlorat mest fett, är det just fett man lägger på sig vid framtida överätningar, så att plötsligt våldsöveräta kanske inte är så lyckat.

Har man däremot förlorat främst muskelmassa, är det också främst ökningar av fettfri massa som överätning initialt resulterar i.

Cerberus
2009-10-18, 21:21
Samma här, precis deffat och ska bygga muskler nu. (Vet, fel ordning?)

Vill inte heller gå upp i fett igen :) Får hoppas på bra svar här!

fett kommer du gå upp i men man kan försöka va lite måttligare med energi-intaget också, kosttajma osv. Sen behöver man väl säkert inte va på överskott varenda dag(iaf inte de som man inte har en upphöjd proteinsyntes på, grub får gärna rätt mig om ja tänker fel). Och ökar man för mkt i kroppsfett kan man ju rätt snabbt bli av med det för att sedan igen börja en liten byggarperiod, kanske inte det roligaste men jag tror det e enda sättet att hålla sig relativt ofet året om o faktiskt gå framåt i gymmet om man varit tjock förr.

Adama
2009-10-18, 21:29
Hmm, jag tänker definitivt skynda långsamt när deffen är slut. Till att börja med tänkte jag lägga mig på energibalans. Bara det kommer kännas som en "bulk" i det här läget :)

I mitt fall är det definitivt mest fett som försvunnit, har kunnat ligga kvar på samma vikter ungefär i styrketräningen (i vissa övningar t.o.m. ökat lite).

Ni som kör med +500 kcal eller mer, håller ni magen / midjan i "bra" skick trots viktökningen?

Själv fick jag idag ge bort ett par byxor jag köpte innan deffen och hann använda en gång. Den midjestorleken jag hade då tänker jag absolut inte växa i igen.

chrilledude
2009-10-18, 22:28
fett kommer du gå upp i men man kan försöka va lite måttligare med energi-intaget också, kosttajma osv. Sen behöver man väl säkert inte va på överskott varenda dag(iaf inte de som man inte har en upphöjd proteinsyntes på, grub får gärna rätt mig om ja tänker fel). Och ökar man för mkt i kroppsfett kan man ju rätt snabbt bli av med det för att sedan igen börja en liten byggarperiod, kanske inte det roligaste men jag tror det e enda sättet att hålla sig relativt ofet året om o faktiskt gå framåt i gymmet om man varit tjock förr.

Men om jag nu börjar käka på kcal+/-, alltså varken över eller under, kommer jag inte bygga muskler då eller? Ursäkta men jag är nybörjare :) För jag har ingen brådska med att gå upp i muskelmassa, bara det händer nåt :)

Cerberus
2009-10-18, 22:37
Men om jag nu börjar käka på kcal+/-, alltså varken över eller under, kommer jag inte bygga muskler då eller? Ursäkta men jag är nybörjare :) För jag har ingen brådska med att gå upp i muskelmassa, bara det händer nåt :)

det kan man inte svara på med ngn garanti. Grub har sagt att det e teoretiskt möjligt att bygga muskler över en länger tidsperiod där man mest e på underskott men det e svårt. Du har iaf mkt bättre förutsättningar att bygga på kcal-balans än om du deff-äter. Pröva o se, Lyle Mcdonald har en hel del artiklar om såna här ämnen så spana in hans hemsida.

dt06mj2
2009-10-18, 22:48
Har man, vid en viktnedgång, förlorat mest fett, är det just fett man lägger på sig vid framtida överätningar, så att plötsligt våldsöveräta kanske inte är så lyckat.

Har man däremot förlorat främst muskelmassa, är det också främst ökningar av fettfri massa som överätning initialt resulterar i.

Att dela upp det i bulk och def känns lite halvt meningslöst när man uttrycker det så. Kör själv inte direkt bulk och deff, blir snarare kaloribalans och deff.

Black Star Abyss
2009-10-18, 22:52
Har man, vid en viktnedgång, förlorat mest fett, är det just fett man lägger på sig vid framtida överätningar, så att plötsligt våldsöveräta kanske inte är så lyckat.

Har man däremot förlorat främst muskelmassa, är det också främst ökningar av fettfri massa som överätning initialt resulterar i.

Samtidigt vill jag minnas att du (?) skrivit att det är lättare att lägga på sig fettfri massa om man har en låg andel kroppsfett? Inte för att de säger emot varandra, bara påpekade. :)

Cerberus
2009-10-18, 23:02
de som aldrig varit feta, dvs naturligt smala kommer lägga på sig mest fettfri massa första gången.