handdator

Visa fullständig version : Vem behöver Omega-3tillskott?


Pendelous
2009-10-18, 15:06
Många kommer säkert svara: De som inte får i sig tillräckligt genom kosten.
Men det är ju inte alltid så lätt att veta, jag äter inte fisk varje dag. Äter 1-2 matskedar linfrön varje dag dock. Jag är 16 år. Är Omega-3 tillskott något för mig tror ni? Eller är det bortkastade pengar?

M.v.h.

Cerberus
2009-10-18, 15:09
linfrön är en usel källa för omega 3-fett(iaf för EPA och DHA-fettsyrorna), och är det krossade bör du inte äta dom öht då de innehåller cyanid(skojar inte, kolla slv.se).

Trapper Buzz
2009-10-18, 15:09
Har hört ett riktvärde fisk tre gånger i veckan. Spar sånadär tillskott till gamlingar. :)

johanar
2009-10-18, 15:31
Men skulle man märka ngn skillnad på att äta fisk 3 ggr i veckan och en gång varannan? Eller om man formulerar det så här: ifall man äter fisk varannan vecka, märker man ngn skillnad på att knapra omega-3 och att inte göra det?

userfriendly
2009-10-18, 15:34
Jag tror inte skillnaden är märkbar direkt om du inte är på diet eller har en extremt kontrollerad/strikt kosthållning.
Däremot kan den nog vara mycket märkbar på längre sikt.

Eddie Vedder
2009-10-18, 16:35
Skillnad på att direkt behöva tillskott och att tjäna på lite extra. Jag skulle nog påstå att de allra flesta svenskar gör rätt i att supplementera med omega-3, kanske 2-3 kapslar om dagen på dagar då man inte äter fet fisk.

Dels är det ganska stor skillnad på ett direkt behov och en viss fördel som sagt men dessutom är det väldigt mycket om ska till för att intaget blir hälsovådligt högt och att som sagt ta exempelvis 2-3 kapslar fiskolja under dagar då fet fisk inte äts tror jag är ypperligt för de allra flesta.

leopoldi
2009-10-18, 18:48
Skillnad på att direkt behöva tillskott och att tjäna på lite extra. Jag skulle nog påstå att de allra flesta svenskar gör rätt i att supplementera med omega-3, kanske 2-3 kapslar om dagen på dagar då man inte äter fet fisk.

Dels är det ganska stor skillnad på ett direkt behov och en viss fördel som sagt men dessutom är det väldigt mycket om ska till för att intaget blir hälsovådligt högt och att som sagt ta exempelvis 2-3 kapslar fiskolja under dagar då fet fisk inte äts tror jag är ypperligt för de allra flesta.

Tack!

Jag har just börjat ta Omega-3 då jag inte äter ngn fisk alls. Skönt o höra att det inte är bortkastade pengar

Trapper Buzz
2009-10-18, 19:38
Jag må bli nackad för detta, men jag rekommenderar the real deal.

Eddie Vedder
2009-10-18, 19:50
Jag må bli nackad för detta, men jag rekommenderar the real deal.

Det kommer du inte bli nackad för. Alla andra har ju sagt samma sak.

Pendelous
2009-10-18, 20:03
Okej, så krossade linfrön är inte bra alls att äta då eller?

Eddie Vedder
2009-10-18, 20:14
Okej, så krossade linfrön är inte bra alls att äta då eller?

Nej

Pendelous
2009-10-18, 20:30
Cerberus påstår ju det. Att det innehåller cyanid (vad det nu är för något).

en stor stark
2009-10-18, 20:36
Cerberus påstår ju det. Att det innehåller cyanid (vad det nu är för något).

Ja, Eddie sa ju nej (att du inte bör äta det). Du bör alltså kanske hålla igen på krossade linfrön.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Linfro/

Pendelous
2009-10-18, 21:15
Okej, missuppfattade det.

Men det står ju ändå r.d.i. = 1-2 matskedar om dagen? Men ni tycker att jag borde byta till okrossade alltså?

Pendelous
2009-10-18, 21:17
Jag har ju käkat krossade nästan varje dag rätt länge nu, tror ni det har "påverkat" mig negativt på något sett? :/

Cerberus
2009-10-18, 21:17
okrossade är bättre ur hälsosynpunkt, de kommer dock antagligen inte tas upp i tunntarmen(har själv haft mindre roliga fisar med okrossade linfrön i kalsongerna som påföljd..).

Personligen hade ja skippat det helt o hållet, blir lite dyrt kostfiber väl? Har för mig att det inte e jättebilligt iaf. Stoppa i sig o skita ut liksom.

Insulinus
2009-10-18, 21:36
Mitt HDL har stigit ordentligt det senaste året då jag börjat supplementera med 1-2gr omega3 tillskott varje dag.
Fisk äts givetvis också men max en måltid i veckan och oftast inte ens så ofta.

Visst hade mitt LDL stigit lite också men ration mellan HDL och LDL hade blivit bättre!

Kan givetvis ha andra anledningar också. Dock har jag inte ändrat min kost på något sätt det senaste året.

King Grub
2009-10-18, 21:38
Men det står ju ändå r.d.i. = 1-2 matskedar om dagen?

Av okrossade, ja. Och då i tarmreglerande syfte, om man behöver det. Det finns ingen allmän rekommendation av linfröintag.

Pendelous
2009-10-18, 22:27
Mitt HDL har stigit ordentligt det senaste året då jag börjat supplementera med 1-2gr omega3 tillskott varje dag.
Fisk äts givetvis också men max en måltid i veckan och oftast inte ens så ofta.

Visst hade mitt LDL stigit lite också men ration mellan HDL och LDL hade blivit bättre!

Kan givetvis ha andra anledningar också. Dock har jag inte ändrat min kost på något sätt det senaste året.

Kan du förklara lite mer? Förstår inte de där förkortningarna :P.

Pendelous
2009-10-18, 22:28
Av okrossade, ja. Och då i tarmreglerande syfte, om man behöver det. Det finns ingen allmän rekommendation av linfröintag.

Okej, men det innehåller ju många bra/viktiga näringsämnen. Finns det några alternativ till linfrön då? Som inte innehåller sånadära cyaninder och skit.

stafh
2009-10-19, 00:56
Okej, men det innehåller ju många bra/viktiga näringsämnen. Finns det några alternativ till linfrön då? Som inte innehåller sånadära cyaninder och skit.

Om det är fettet du är ute efter så finns det linfröolja att köpa.

Eddie Vedder
2009-10-19, 06:24
Okej, men det innehåller ju många bra/viktiga näringsämnen. Finns det några alternativ till linfrön då? Som inte innehåller sånadära cyaninder och skit.

Är du vegetarian? Jag ser annars inte egenvärdet i att få äta linfrön eller absolut få i sig fett från linfrön. Det är ju inte alls jämförbart med fiskfettet.

stafh
2009-10-19, 11:10
Det är ju inte alls jämförbart med fiskfettet.
Nu kommer du tycka att jag är skitdryg, men har du någon källa på det? Frågar av intresse alltså, inte för att jävlas.

Pendelous
2009-10-19, 17:41
Alltså, linfrön åt/äter jag inte bara för fettet. Utan även för att det innehöll mycket fibrer och andra näringsämnen. Men ni kan mycket mer om detta än vad jag kan. Så linfrön är onödigt och bara dumt att äta helt enkelt?

Jag har bestämt mig för att köpa en burk Omega-3. Funkar det bra med Star nutritions omega-3 regular? Eller finns det bättre alternativ.

Sverker
2009-10-19, 17:51
Nu kommer du tycka att jag är skitdryg, men har du någon källa på det? Frågar av intresse alltså, inte för att jävlas.

Det finns nästan bara undersökningar på EPA och DHA när det gäller Omega-3-effekten. Finns inga, vad jag vet, studier på linolja där man uppmätt sänkt blodtryclk eller minskad risk för blodpropp.

Insulinus
2009-10-19, 18:36
Kan du förklara lite mer? Förstår inte de där förkortningarna :P.

HDL - High Density Lipides = Goda fetter
LDL - Low Denisty Lipides = Onda fetter

Lite snabbt förklarat. ;)

Du bör ha en större mängd HDL fetter än LDL fetter.

Sverker
2009-10-19, 18:39
Mängden LDL är nog större än mängden HDL, alltid:confused:

antxex
2009-10-19, 19:42
Jag är allergisk mot fisk och har aldrig ätit det, äter inte heller omega-3 olja då det kan hända att jag får allergiska reaktioner mot det. Kan detta möjligtvis påverka min träning eller liknande? Jag mår bra så jag har inte tänkt på detta så mycket förrän nu.

/A

stafh
2009-10-19, 20:27
Det finns nästan bara undersökningar på EPA och DHA när det gäller Omega-3-effekten. Finns inga, vad jag vet, studier på linolja där man uppmätt sänkt blodtryclk eller minskad risk för blodpropp.

Tråkigt. Och lite konstigt, det vore ju ganska bra att veta tycker man.

Cerberus
2009-10-19, 22:01
vill man att näringen från linfrön ska tas upp måste de va krossade men det är inte jättesvårt att förgifta sig på det och hela linfrön skiter du ut.


Du får äta mer nyttigt i övrigt helt enkelt, ägg, havregryn, kött osv.

johanar
2009-10-20, 06:43
Är det inte bara att tugga dem så blir de lite lagom krossade? :)

Eddie Vedder
2009-10-20, 06:50
Nu kommer du tycka att jag är skitdryg, men har du någon källa på det? Frågar av intresse alltså, inte för att jävlas.

Jag tycker jag gett dig källor i varenda diskussion om det. Hur mycket kräver du egentligen? Om nu forskningen visar att just EPA och DHA är de fettsyror som ger oss de undersökta hälsofördelarna och omvandlingen från ALA är så oduglig så vad mer kan man då uttala sig om?

Har ens ALA samma antiinflammatoriska egenskaper t.ex.?

z_bumbi
2009-10-20, 08:04
Det var någon som inte tålde fisk och då får man dels använda sig av vegetariska alternativ och dels försöka hitta omega-3 källor som inte är fisk. Där finns det ägg, kött från vilda djur osv. Jag skulle också kolla upp fettsammansättningen i skaldjur (om man nu inte är allergisk mot sådana också).
Frågan är också om det i alla fall inte ger en fördel att hålla en balans mellan omega-3 och omega-6 oavsett källa. Det blir mindre omega-6 att motverka med DHA och EPA så en mindre omvandling gör större nytta än om förhållandet är 1:20 mellan omega-3 och omega-6.

stafh
2009-10-20, 11:41
Jag tycker jag gett dig källor i varenda diskussion om det. Hur mycket kräver du egentligen? Om nu forskningen visar att just EPA och DHA är de fettsyror som ger oss de undersökta hälsofördelarna och omvandlingen från ALA är så oduglig så vad mer kan man då uttala sig om?

Har ens ALA samma antiinflammatoriska egenskaper t.ex.?

Har du verkligen det? Jag har inget minne av att ha sett några källor, och jag hittar inga när jag söker heller.

Jag tycker det är lite tveksamt att säga att ALA är totalt värdelös i jämförelse med EPA/DHA när det inte ens är undersökt.

ALA har för övrigt antiinflammatoriska egenskaper, men om de är samma eller av samma magnitud som hos EPA eller DHA vet jag inte.

Nina L
2009-10-20, 12:24
Det kommer du inte bli nackad för. Alla andra har ju sagt samma sak.

http://www.freshphonenews.com/wp-content/uploads/2009/03/pwned.jpg

Pendelous
2009-10-20, 15:46
Okej, jag ska sluta med linfrön.

Men går det med vilket Omega-3 som helst? Funkar Star Nutritions? Eller ska det vara annat.

Troikha
2009-10-21, 22:11
Okej, jag ska sluta med linfrön.

Men går det med vilket Omega-3 som helst? Funkar Star Nutritions? Eller ska det vara annat.

Bara det är ren fiskolja och det har hög andel EPA och DHA så är det bra.

Troikha
2009-10-21, 22:12
HDL - High Density Lipides = Goda fetter
LDL - Low Denisty Lipides = Onda fetter

Lite snabbt förklarat. ;)

Du bör ha en större mängd HDL fetter än LDL fetter.

Står inte sista L:et för lipoproteins, och inte lipides?

stafh
2009-10-21, 22:28
Står inte sista L:et för lipoproteins, och inte lipides?

Jo.

Scratch89
2009-10-21, 22:51
Det var någon som inte tålde fisk och då får man dels använda sig av vegetariska alternativ och dels försöka hitta omega-3 källor som inte är fisk. Där finns det ägg, kött från vilda djur osv. Jag skulle också kolla upp fettsammansättningen i skaldjur (om man nu inte är allergisk mot sådana också).
Frågan är också om det i alla fall inte ger en fördel att hålla en balans mellan omega-3 och omega-6 oavsett källa. Det blir mindre omega-6 att motverka med DHA och EPA så en mindre omvandling gör större nytta än om förhållandet är 1:20 mellan omega-3 och omega-6.
Jag har för mig att många fiskallergiker kan äta ål, som jag också har för mig har en alldeles ypperlig fettsammansättning. Synd att de är så hala. :D

Har du verkligen det? Jag har inget minne av att ha sett några källor, och jag hittar inga när jag söker heller.

Jag tycker det är lite tveksamt att säga att ALA är totalt värdelös i jämförelse med EPA/DHA när det inte ens är undersökt.

ALA har för övrigt antiinflammatoriska egenskaper, men om de är samma eller av samma magnitud som hos EPA eller DHA vet jag inte.
Det är grundläggande näringslära och står i en stor del av kurslitteratur på högskolenivå. Jag vet att det står i både Näringslära för Högskolan och Livsmedelsvetenskap, som jag äger.

stafh
2009-10-21, 23:53
Det är grundläggande näringslära och står i en stor del av kurslitteratur på högskolenivå. Jag vet att det står i både Näringslära för Högskolan och Livsmedelsvetenskap, som jag äger.

Aha ok. Vad är det som skiljer dem åt?

edit* ur hälsosynpunkt alltså.

Scratch89
2009-10-22, 05:00
Aha ok. Vad är det som skiljer dem åt?

edit* ur hälsosynpunkt alltså.

Skillnaden är att ALA inte är lika "kraftfullt" som EPA eller DHA, precis som Eddie säger. Man brukar prata om en siffra 1/20 till 1/50 sämre effekt, för att ALA har en tendens att inte vilja omvandlas.

stafh
2009-10-22, 11:23
Skillnaden är att ALA inte är lika "kraftfullt" som EPA eller DHA, precis som Eddie säger. Man brukar prata om en siffra 1/20 till 1/50 sämre effekt, för att ALA har en tendens att inte vilja omvandlas.

Syftar man på effekten för förebyggande av högt blodtryck och blodproppar eller liknande eller är det de antiinflammatoriska effekterna som man menar? Eller är det kanske psyksjukdomarna (schizofreni, alzheimers etc)?

Scratch89
2009-10-22, 21:41
Syftar man på effekten för förebyggande av högt blodtryck och blodproppar eller liknande eller är det de antiinflammatoriska effekterna som man menar? Eller är det kanske psyksjukdomarna (schizofreni, alzheimers etc)?

Med risk för att jag har fel; allt. Det är DHA/EPA som ger effekterna, medan ALA endast är ett försteg. ALA i sig ger inte några direkta fördelar innan det har blivit omvandlat, och det är där kruxet ligger; det är inte jättebenäget att omvandla sig.

Gosti123
2009-10-23, 11:12
Ursäkta, men vad är det som är så viktigt med omega 3? Klarar man inte sig utan det? Tänker man bättre med det?


Eller är det något man bara måste få i sig och då, varför?

Scratch89
2009-10-23, 11:36
Ursäkta, men vad är det som är så viktigt med omega 3? Klarar man inte sig utan det? Tänker man bättre med det?


Eller är det något man bara måste få i sig och då, varför?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiella_fettsyror

Anton Fräs
2009-10-23, 11:54
Ursäkta, men vad är det som är så viktigt med omega 3? Klarar man inte sig utan det? Tänker man bättre med det?


Eller är det något man bara måste få i sig och då, varför?

http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-3_fatty_acid

stafh
2009-10-24, 14:56
Med risk för att jag har fel; allt. Det är DHA/EPA som ger effekterna, medan ALA endast är ett försteg. ALA i sig ger inte några direkta fördelar innan det har blivit omvandlat, och det är där kruxet ligger; det är inte jättebenäget att omvandla sig.

Är rätt säker på att det är fastställt att det har antiinflammatoriska egenskaper och att det hjälper mot lite dittan och dattan, men som du säger är det nog svårt att göra säkra jämförelser mellan EPA, DHA och ALA i och med interkonverteringen.

Scratch89
2009-10-24, 19:56
Oavsett om det finns antiinflammatoriska egenskaper, så kommer EPA/DHA vara betydligt potentare i alla fall.

Nyback
2009-10-25, 17:35
Tar man omega 3 varje dag? ändå fast man ätit fisk till middag, eller endast dom dagar man inte ätit fisk?

z_bumbi
2009-10-25, 18:09
Tar man omega 3 varje dag? ändå fast man ätit fisk till middag, eller endast dom dagar man inte ätit fisk?

Det gör du som du vill, dagsdosen är om den inte är väldigt hög betydligt mindre intressant (för friska människor) än vecko- eller t o m månadsdosen.