handdator

Visa fullständig version : Nyckeln till framgång, Variation?


Kongratul
2009-10-18, 13:28
Hej!

Har sökt runt på forumet efter denna fråga men inte hittat någon tråd som ger svar.
Hur som hellst, det verkar som att variation i styrketräningen är nyckeln till framgång?
Har därför några funderingar kring detta.
Såhär ser min träning ut just nu:

Vecka 1
4 Reps, tunga vikter

Vecka 2
8 Reps, rätt tungt

Vecka 3
12 Reps, lätta vikter

Hur tycker ni denna variation verkar? Bör jag ha "större" variation änn vad jag i dagsläget har?
Angående övningsutförande hur mycket behövs de variera för att uppnå maximalt resultat?
Ska jag sattsa på att byta övningar i samma veva som min 3-veckors period är över?

Mvh

Matthew_90
2009-10-18, 13:32
Du nämner 2 variabler, reps och vikt.

How about; vila, övningar, set, volym etc.?

z_bumbi
2009-10-18, 13:33
Generellt skulle jag säga att det är för mycket variation men hur länge har du tränat och vad är målet med träningen?

emi23j
2009-10-18, 16:40
Generellt skulle jag säga att det är för mycket variation men hur länge har du tränat och vad är målet med träningen?

Håller med.

Jag skulle föredra att träna i tre-veckors mini cykler.

I ditt fall skulle det då bli

vecka 1-3 Tungt
vecka 4-6 Exlosivt
Vecka 7-9 Hypertrofi

Martin Löwgren
2009-10-18, 16:49
Kör klassisk volymträning i cirka 8veckor

Klassisk lågreps (styrka) i 6 veckor

Och klassisk återhämtningsträning (uthållighet, genomblödning) i 1-2 veckor

Det är lagom tid och du får de bästa från alla världar :thumbup:

sweaberg
2009-10-18, 17:09
Kör klassisk volymträning i cirka 8veckor

Klassisk lågreps (styrka) i 6 veckor

Och klassisk återhämtningsträning (uthållighet, genomblödning) i 1-2 veckor

Det är lagom tid och du får de bästa från alla världar :thumbup:

Vad anser du vara klassisk volymträning?

Matthew_90
2009-10-18, 17:11
Kör klassisk volymträning i cirka 8veckor

Klassisk lågreps (styrka) i 6 veckor

Och klassisk återhämtningsträning (uthållighet, genomblödning) i 1-2 veckor

Det är lagom tid och du får de bästa från alla världar :thumbup:

Hur ser du på betydligt minde cykler där variation sker i samma vecka?

Martin Löwgren
2009-10-18, 17:13
Vad anser du vara klassisk volymträning?

Reps 6-10(12) framförallt

Martin Löwgren
2009-10-18, 17:14
Hur ser du på betydligt minde cykler där variation sker i samma vecka?
Helt okej att t ex köra ett lågreps pass för t ex benen på måndag och sedan ett högreps på fredagen.

dojjan
2009-10-18, 18:18
Jag skulle väl säga att nyckeln till framgång inom styrketräning är hur länge du håller på. Tränar du i 6 mån och varierar perfekt eller i 10 år utan variation, ja det säger väl sig själv.

Själv kör jag non-linear periodisering, pass 1 lågrep, pass 2 8-10 reps, pass 3 högrep, om igen. Funkar utmärkt och jag har fått stora styrkeökningar.

Griip
2009-10-18, 19:35
Generellt skulle jag säga att det är för mycket variation men hur länge har du tränat och vad är målet med träningen?

Hur kan man köra med för mycket variation? Skulle resultaten bli sämre för att man varierar och ändrar sin träning konstant?

Black Star Abyss
2009-10-18, 19:37
Helt okej att t ex köra ett lågreps pass för t ex benen på måndag och sedan ett högreps på fredagen.

Fanns ju en studie där man visade att icke-linjär periodisering (Lätt, Medel, Tungt - med byte efter varje muskelgrupp körts en gång) gav större styrkeökningar än vanlig periodisering (Kör samma repsintervall i 2-4 veckor för att sedan byta).

Eddie Vedder
2009-10-18, 19:41
Hur kan man köra med för mycket variation? Skulle resultaten bli sämre för att man varierar och ändrar sin träning konstant?

Att ha noll kontinuitet gör ju träningen svår att utvärdera och risken finns nog att för mycket onanerande kring "det perfekta upplägget som bara passar just mig" bara blir kontraproduktivt.

Diskussionen i en annan tråd nyligen gick ju ganska het om det här med att testa sig fram och vara så unik. Jag tror själv det är grymt överskattat och jag tycker alltid att de som letar mest efter "det optimala upplägget" i tron att man är så annorlunda är de som står och stampar på ruta 1 år efter år.

Rockhard
2009-10-18, 19:59
Att variera vikter och att variera mängden träning är mycket viktigare än variation i reps och övningar tycker jag. Och att då och då ladda på med en rejäl dos jävlar anamma för att försöka överträffa tidigare prestationer. Det är betydligt lättare att få till om man har lugnare perioder däremellan. De flesta på gymmen tycker jag verkar ligga på någon sorts konstant halvmesyr och det verkar inte ge så mycket.

Griip
2009-10-18, 20:05
Att ha noll kontinuitet gör ju träningen svår att utvärdera och risken finns nog att för mycket onanerande kring "det perfekta upplägget som bara passar just mig" bara blir kontraproduktivt.

Diskussionen i en annan tråd nyligen gick ju ganska het om det här med att testa sig fram och vara så unik. Jag tror själv det är grymt överskattat och jag tycker alltid att de som letar mest efter "det optimala upplägget" i tron att man är så annorlunda är de som står och stampar på ruta 1 år efter år.


Men det behöver väl inte handla om "att testa sig fram och vara så unik"? Eller att leta efter något optimalt upplägg.. Jag tänker mer: Varför skulle det vara dåligt att tex på ett presspass en gången köra bänkpress som huvudövning, sen militärpress, lutande bänkpress, hantelpress osv osv samtidigt som man varierar reps, set å den totala volyemn så man inte kör ett likadant pass mer än 1-2 gånger i månaden?

Visst kan man se det som en nackdel med att det är svårt att märka resultaten, men måste man göra det hela tiden då? Frågan handlar ju om resultaten blir bättre eller sämre, inte om man kan mäta det(Vilket man ändå kan, men inte lika ofta).

z_bumbi
2009-10-19, 13:14
Hur kan man köra med för mycket variation? Skulle resultaten bli sämre för att man varierar och ändrar sin träning konstant?

Det beror på målsättningen men kroppen tar oftast mer tid än ett pass för att vänja sig vid en viss typ av träning och därför tjänar de flesta troligen på att köra betydligt mindre ändringar under en längre period.
Sen är jag inget större fan av att köra uppdelat i perioder då man ändrar hela inriktningen på träningen om man inte har ett specifikt syfte och, återigen generellt, skulle jag gissa att de flesta tjänar på att ha en huvudinriktning och dels variera den i mindre grad och dels variera en biinriktning.

burtan
2009-10-19, 14:02
Hur kan man köra med för mycket variation? Skulle resultaten bli sämre för att man varierar och ändrar sin träning konstant?

Om du varierar din träning för ofta så blir det ju till slut ingen variation.
Kroppen måste hinna bli van med ett visst sätt att träna innan variationen ger något utöver ändringen i sig.

Mvh Andreas.

Morrris
2009-10-19, 15:55
Att ha noll kontinuitet gör ju träningen svår att utvärdera och risken finns nog att för mycket onanerande kring "det perfekta upplägget som bara passar just mig" bara blir kontraproduktivt.

Diskussionen i en annan tråd nyligen gick ju ganska het om det här med att testa sig fram och vara så unik. Jag tror själv det är grymt överskattat och jag tycker alltid att de som letar mest efter "det optimala upplägget" i tron att man är så annorlunda är de som står och stampar på ruta 1 år efter år.

LÄS.

Kontinuitet är oerhört viktigt, inte bara för att man hinner vänja sig vid ett sätt att träna, utan också för att det är en nödvändighet om man vill kunna utvärdera resultatet över en relevant tidsperiod.

Griip
2009-10-19, 17:38
Kan ni istället förklara varför det skulle vara positivt att inte variera från pass till pass?

Vi har utvärderingen av träningen, den blir ju som sagt givetvis inte lika enkel med total variation.

Morris du säger "inte bara för att man hinner vänja sig vid ett sätt att träna", men förklara gärna varför man skulle vilja det.


Nu går vi till botten med det här :)

Morrris
2009-10-19, 18:52
Kan ni istället förklara varför det skulle vara positivt att inte variera från pass till pass?

Vi har utvärderingen av träningen, den blir ju som sagt givetvis inte lika enkel med total variation.

Morris du säger "inte bara för att man hinner vänja sig vid ett sätt att träna", men förklara gärna varför man skulle vilja det.


Nu går vi till botten med det här :)

För att bli bättre på något. Vill du bli bra i ett moment så tränar du det. När utvecklingen avstannar kan man börja fundera på vad som ska varieras.

Griip
2009-10-19, 20:17
För att bli bättre på något. Vill du bli bra i ett moment så tränar du det. När utvecklingen avstannar kan man börja fundera på vad som ska varieras.

Men om vi snackar om en variation där du bytar ut huvudlyftet i ett presspass mellan bänkpress, hantelpress, snedbänk,militärpress, press bakom nacke och samtidigt varierar mellan 4-6 och 8-10 reps. Mellan varje pass dvs. Varför skulle det inte vara lika bra som att göra den variationen var fjärde vecka?

Pungis
2009-10-19, 21:39
Jag känner ingen som växer bättre än min ex träningspolare, som kört samma program med samma övningar och reps (4-6) i 3 år..
Bara som lite input

z_bumbi
2009-10-20, 08:35
Men om vi snackar om en variation där du bytar ut huvudlyftet i ett presspass mellan bänkpress, hantelpress, snedbänk,militärpress, press bakom nacke och samtidigt varierar mellan 4-6 och 8-10 reps. Mellan varje pass dvs. Varför skulle det inte vara lika bra som att göra den variationen var fjärde vecka?

Vilket är målet med träningen?
Hur länge har den personen tränat?

Ch4rles
2009-10-20, 08:51
Är det dåligt att köra olika typer av set i en övning. T.ex. först en vikt där man klarar 6 repetitioner, sedan 8, sedan 12. Borde inte det ge styrka, volym och uthållighet, eller är det bara kontraproduktivt?

z_bumbi
2009-10-20, 09:16
Är det dåligt att köra olika typer av set i en övning. T.ex. först en vikt där man klarar 6 repetitioner, sedan 8, sedan 12. Borde inte det ge styrka, volym och uthållighet, eller är det bara kontraproduktivt?

Det är exakt samma fråga här dvs vilket är målet?

Om målet är volym skulle jag säga att det är generellt är en bra lösning, man behåller maxstyrkan mer än om man börjar på en lägre vikt men får fler reps än om man 6:or på alla seten.

Morrris
2009-10-20, 15:10
Men om vi snackar om en variation där du bytar ut huvudlyftet i ett presspass mellan bänkpress, hantelpress, snedbänk,militärpress, press bakom nacke och samtidigt varierar mellan 4-6 och 8-10 reps. Mellan varje pass dvs. Varför skulle det inte vara lika bra som att göra den variationen var fjärde vecka?

Nej, nu tycker jag det är dags för dig att motivera varför man ska byta övning varje pass.

Griip
2009-10-20, 21:05
Nej, nu tycker jag det är dags för dig att motivera varför man ska byta övning varje pass.

Nej, nu tycker jag det är dags för dig att motivera varför man inte ska byta övning varje pass. :)

Vill man bli bra på att spela bänkpress så är det givet att man får bättre resultat av att alltid ha bänkpress som huvudlyft, men vill man däremot bli bra på bänkpress, militärpress, snedbänk och hantelpress vore det väl lika givet att det skulle ge bäst resultat att variera mellan dessa som huvudlyft?

Dreas
2009-10-20, 21:12
Nej, nu tycker jag det är dags för dig att motivera varför man inte ska byta övning varje pass. :)

Vill man bli bra på att spela bänkpress så är det givet att man får bättre resultat av att alltid ha bänkpress som huvudlyft, men vill man däremot bli bra på bänkpress, militärpress, snedbänk och hantelpress vore det väl lika givet att det skulle ge bäst resultat att variera mellan dessa som huvudlyft?Jag är ganska säker på att om du har ett fast schema och varierar lite smått med jämna mellanrum så blir det bäst, ifall du tränar militärpress och bänk riktigt tungt så kommer ju andra muskler för hela överkroppen med.

När jag tänker tillbaka så de perioder där det har gått som bäst för mig så är det en sak de har gemensamt, jag har varierat väldigt lite. Men min erfarenhet är dock inte så lång och inget man ska ta som facit.

z_bumbi
2009-10-21, 07:08
Vill man bli bra på att spela bänkpress så är det givet att man får bättre resultat av att alltid ha bänkpress som huvudlyft, men vill man däremot bli bra på bänkpress, militärpress, snedbänk och hantelpress vore det väl lika givet att det skulle ge bäst resultat att variera mellan dessa som huvudlyft?

Så om du vill bli bra i bänkpress ska du köra det varje pass under en längre tid men bara för att du vill bli starkare i flera övningar så funkar inte den principen?

Griip
2009-10-21, 08:56
Eh? "bara för att du vill bli starkare i flera övningar"? (förstår inte vad du försöker säga)

Jag applicerar alltså samma logik som ni drar: Vill man bli bra på bänkpress kör man bänkpress. Vill man bli bra på bänkpress, militärpress, snedbänk och hantelpress bör man också träna dem. Att man bara köra dem 1 gång varannan vecka tex(om man har 2 presspass i veckan) spelar ju kanske inte jättestor roll då man tränar samma muskler under alla pass fast med fokus på någon utav rörelserna.

z_bumbi
2009-10-21, 09:07
Eh? "bara för att du vill bli starkare i flera övningar"? (förstår inte vad du försöker säga)

Vad är det som är oklart?

Dreas
2009-10-21, 10:00
Eh? "bara för att du vill bli starkare i flera övningar"? (förstår inte vad du försöker säga)

Jag applicerar alltså samma logik som ni drar: Vill man bli bra på bänkpress kör man bänkpress. Vill man bli bra på bänkpress, militärpress, snedbänk och hantelpress bör man också träna dem. Att man bara köra dem 1 gång varannan vecka tex(om man har 2 presspass i veckan) spelar ju kanske inte jättestor roll då man tränar samma muskler under alla pass fast med fokus på någon utav rörelserna.Det tar ett tag för kroppen att anpassa sig till en övning, att byta övning alldeles för ofta ger nog mer negativt än positivt. Du får ju med ,vad heter det, massa synergister(?) när du tränar tunga basövningar, så vem vet, i slutändan kanske du tar mer i lutande bänk tack vare allt ditt bänkpressande än om du hoppad mellan alla just därför att kroppen inte riktigt kommer in i det hela.

burtan
2009-10-21, 14:21
Om du varierar din träning för ofta så blir det ju till slut ingen variation.
Kroppen måste hinna bli van med ett visst sätt att träna innan variationen ger något utöver ändringen i sig.

Mvh Andreas.

Läs ovanstående igen!

Att variera mellan övningar tycker jag inte ger så mycket (Men kan vara skönt och roligt).
Det som jag menar "ger något" är att variera mellan repsantal, setantal, vikt, vila osv.
Om man kör på alla olika sätt man kan komma på varje pass hur ska du då kunna variera i framtiden.
Om du kör lågreps, högreps, få set, många set, lång vila, kort vila, mycket vikt, lite vikt osv i samma träningspass så är det inte så mycket man kan göra olika till nästa gång.

Kroppen anpassar sig till en viss ansträngning och ett visst sätt att träna och då är det lätt att man kommer till en platå i träningen. Det man gör då är att göra något man vanligen inte gör dvs kör du högreps med lite vila och många set i x antal veckor så ändrar du till lågreps med lång vila och få set i x antal veckor.

Hoppas det klarnar.

Mvh Andreas.

Morrris
2009-10-21, 14:27
Nej, nu tycker jag det är dags för dig att motivera varför man inte ska byta övning varje pass. :)

Vill man bli bra på att spela bänkpress så är det givet att man får bättre resultat av att alltid ha bänkpress som huvudlyft, men vill man däremot bli bra på bänkpress, militärpress, snedbänk och hantelpress vore det väl lika givet att det skulle ge bäst resultat att variera mellan dessa som huvudlyft?

Det har jag redan gjort om du läser mina inlägg ordentligt. Din fråga är alltså om man blir bra på någonting om man övar det. Svaret på det hittar du i mitt andra inlägg.

Fördelen med att träna en övning över tid jämfört med att byta mellan varje pass måste du väl ändå se?

Griip
2009-10-21, 16:35
Det tar ett tag för kroppen att anpassa sig till en övning, att byta övning alldeles för ofta ger nog mer negativt än positivt. Du får ju med ,vad heter det, massa synergister(?) när du tränar tunga basövningar, så vem vet, i slutändan kanske du tar mer i lutande bänk tack vare allt ditt bänkpressande än om du hoppad mellan alla just därför att kroppen inte riktigt kommer in i det hela.

Jo, men då borde man ju snarare träna synergisterna mer om man varierar eftersom kroppen, som du själv säger, inte riktigt kommer in i det hela(dvs övningen). Det är allt annat än logiskt att man skulle ta mer i snedbänk(eller någon som helst pressövning) av att bara träna bänkpress jämfört med att variera mellan snedbänk och bänkpress.

Griip
2009-10-21, 16:43
Så om du vill bli bra i bänkpress ska du köra det varje pass under en längre tid men bara för att du vill bli starkare i flera övningar så funkar inte den principen?

Tror poletten trillade ner nu... fast kanske inte. Jag menar ju alltså att den principen gäller även om man vill bli bra på flera övningar(dvs det du sa..?).

Alltså: Tränar du flera övningar blir du bra på flera övningar. Samma sak som att om man vill bli stark i bänkpress tränar man bänkpress. Med detta i åtanke så är det också logiskt att det är dåligt att variera övningar om man vill bli bra på bänkpress och bra att variera övningar om man vill bli stark i alla pressar.

Rockhard
2009-10-21, 16:45
Man blir stark i alla pressar om man lyckas bli stark i bänkpress.

Griip
2009-10-21, 16:46
Det har jag redan gjort om du läser mina inlägg ordentligt. Din fråga är alltså om man blir bra på någonting om man övar det. Svaret på det hittar du i mitt andra inlägg.



Har 15 minuter kvar på batteriet(lagtop), och laddarn till datorn gick sönder för 3 dagar sen. Alltså, jag tänker inte bläddra tillbaka för att läsa dina inlägg flera gånger om för att du inte orkar skriva det en gång till(om jag nu ens missat något).

´

Fördelen med att träna en övning över tid jämfört med att byta mellan varje pass måste du väl ändå se?

Va? Det är ju de fördelar/nackdelar vi diskuterar.

Griip
2009-10-21, 16:47
Man blir stark i alla pressar om man lyckas bli stark i bänkpress.

Yep, och man blir stark i knäböj av att köra marklyft. Dock är det som så att man blir ännu bättre på knäböj om man kör knäböj också.

burtan
2009-10-21, 17:17
Hur kan man köra med för mycket variation? Skulle resultaten bli sämre för att man varierar och ändrar sin träning konstant?

Att variera mellan övningar tycker jag inte ger så mycket (Men kan vara skönt och roligt).
Det som jag menar "ger något" är att variera mellan repsantal, setantal, vikt, vila osv.
Om man kör på alla olika sätt man kan komma på varje pass hur ska du då kunna variera i framtiden.
Om du kör lågreps, högreps, få set, många set, lång vila, kort vila, mycket vikt, lite vikt osv i samma träningspass så är det inte så mycket man kan göra olika till nästa gång.

Kroppen anpassar sig till en viss ansträngning och ett visst sätt att träna och då är det lätt att man kommer till en platå i träningen. Det man gör då är att göra något man vanligen inte gör dvs kör du högreps med lite vila och många set i x antal veckor så ändrar du till lågreps med lång vila och få set i x antal veckor.

Hoppas det klarnar.

Mvh Andreas.

z_bumbi
2009-10-21, 17:51
Tror poletten trillade ner nu... fast kanske inte. Jag menar ju alltså att den principen gäller även om man vill bli bra på flera övningar(dvs det du sa..?).

Alltså: Tränar du flera övningar blir du bra på flera övningar. Samma sak som att om man vill bli stark i bänkpress tränar man bänkpress. Med detta i åtanke så är det också logiskt att det är dåligt att variera övningar om man vill bli bra på bänkpress och bra att variera övningar om man vill bli stark i alla pressar.

Nej polletten för inte ner.

Om det är bättre att träna bänkpress i en rad av pass i rad om man vill bli starkare så varför skulle någon annan övning funka på något annat sätt?
Växlar du mellan en rad övningar så får kroppen stimuli att bli bättre i den första övningen men sen kör du tre andra övningar under tre veckor och ger helt annorlunda stimuli. Dvs att kroppen inte hinner vänja sig vid varje övning, som det redan står i flera inlägg tidigare i tråden.

Det finns flera sätt att lösa det här men den vanligaste är nog att man helt inte bara kör en pressövning per vecka. Om man av någon anledning inte vill köra mer så kör man samma i en period och sen byter man. Kör man två pass per vecka med press och kör två olika pressövningar per pass så så kan man få in fyra pressövningar och för att utveckla dessa på bästa sätt så brukar man rotera ordning och belastningsgrad i varje övning över en period. Allt för att få en rad med pass med liknande stimuli för varje övning.

Dreas
2009-10-21, 18:29
Yep, och man blir stark i knäböj av att köra marklyft. Dock är det som så att man blir ännu bättre på knäböj om man kör knäböj också.Okej, jag ska försöka göra ett knepigt exempel här, men som kanske du förstår vad jag menar med.

Du har 80 poäng per vecka, dessa poäng symboliserar styrkeökningar(eller vad du nu siktar på).

Bänk, marklyft, knäböj och militärpress kostar 10 poäng styck men de ger även ökningar med 5poäng på andra muskler runtomkring (såklart varierar det). Sned hantelpress kostar 5poäng och ger 2 poäng på kringliggande muskler, vilket inte är lika många. Du kommer troligen inte kunna öka lika mycket tex i bänk om du varierar för mycket, vilket i slutändan kanske gör att du blir svagare overall än om du tränat hyffsat ensidigt. Om du tränar bänk mycket kommer du bli stark i bänk och även öka i sned hantelpress för att du använder liknande muskler.

En tanke, nu får väl gärna någon påpeka fel i mitt exempel :)

Griip
2009-10-22, 08:56
Okej, jag ska försöka göra ett knepigt exempel här, men som kanske du förstår vad jag menar med.

Du har 80 poäng per vecka, dessa poäng symboliserar styrkeökningar(eller vad du nu siktar på).

Bänk, marklyft, knäböj och militärpress kostar 10 poäng styck men de ger även ökningar med 5poäng på andra muskler runtomkring (såklart varierar det). Sned hantelpress kostar 5poäng och ger 2 poäng på kringliggande muskler, vilket inte är lika många. Du kommer troligen inte kunna öka lika mycket tex i bänk om du varierar för mycket, vilket i slutändan kanske gör att du blir svagare overall än om du tränat hyffsat ensidigt. Om du tränar bänk mycket kommer du bli stark i bänk och även öka i sned hantelpress för att du använder liknande muskler.

En tanke, nu får väl gärna någon påpeka fel i mitt exempel :)


Det första köper jag och det ser jag som givet(klart man blir bättre i bänkpress om man alltid har den som pressövning nr 1 jämfört med ifall man har 3 olika "huvudlyft" för press), men att jag skulle bli svagare overall låter ju helkonstigt och riktigt ologiskt.

Om nu bänkpress ger tex 10 poäng på bänk och 5 på militärpress så skulle ju inte en varierad träning leda till att overall skulle bli sämre. Aja, går att spekulera i hur mycket som helst.. tror inte vi kommer få fram några riktiga eller generella siffror ändå :)

Dreas
2009-10-22, 13:09
Det första köper jag och det ser jag som givet(klart man blir bättre i bänkpress om man alltid har den som pressövning nr 1 jämfört med ifall man har 3 olika "huvudlyft" för press), men att jag skulle bli svagare overall låter ju helkonstigt och riktigt ologiskt.

Om nu bänkpress ger tex 10 poäng på bänk och 5 på militärpress så skulle ju inte en varierad träning leda till att overall skulle bli sämre. Aja, går att spekulera i hur mycket som helst.. tror inte vi kommer få fram några riktiga eller generella siffror ändå :)Med tiden kommer du nog komma fram till det om inte annat.

Griip
2009-10-22, 13:21
Med tiden kommer du nog komma fram till det om inte annat.

Njaejo, förstår vad du menar men... på tal om det så tror jag väldigt många överskattar sin egna förmåga när det gäller att analysera sin träning och resultaten utav den, eftersom det finns så många saker som påverkar. Människor har en fruktansvärt stark tendens att tro det dem vill tro på.

Om någon vill så är det bara till att kolla in i min journal om några månader för att se "bevis" på att jag har rätt. Dvs att variation mellan 2-3 pressövningar kommer ge ett högre "overall".

Själv har jag inga planer på att göra en bedömningen över att det beror på något specifikt, men som sagt, vill någon se det som bevis för det ena eller andra får dem gärna göra det :) själver tänker jag skylla alla ökningar på bra gener och järnvilja.

Dreas
2009-10-22, 13:26
Njaejo, förstår vad du menar men... på tal om det så tror jag väldigt många överskattar sin egna förmåga när det gäller att analysera sin träning och resultaten utav den, eftersom det finns så många saker som påverkar. Människor har en fruktansvärt stark tendens att tro det dem vill tro på.

Om någon vill så är det bara till att kolla in i min journal om några månader för att se "bevis" på att jag har rätt. Dvs att variation mellan 2-3 pressövningar kommer ge ett högre "overall".

Själv har jag inga planer på att göra en bedömningen över att det beror på något specifikt, men som sagt, vill någon se det som bevis för det ena eller andra får dem gärna göra det :) själver tänker jag skylla alla ökningar på bra gener och järnvilja.Du kommer aldrig kunna bevisa att en sak funkar bättre än det andra som ensam person. Och om du med variation menar att du kör 3 olika pressövningar som main varje vecka, att du alltså kommer köra samma övningar med tre veckors intervall då kommer jag följa din journal för att se din utveckling iaf.

Griip
2009-10-22, 13:31
Du kommer aldrig kunna bevisa att en sak funkar bättre än det andra som ensam person. Och om du med variation menar att du kör 3 olika pressövningar som main varje vecka, att du alltså kommer köra samma övningar med tre veckors intervall då kommer jag följa din journal för att se din utveckling iaf.

Just därför jag inte kommer försöka bevisa något med resultaten, eller ens för mig själv tro att en ökning här eller där beror på det ena eller det andra.

Lite oklar på hur min träning kommer se ut framöver, inte planerat att köra något specifikt schema. Kör dock just nu lite variation i pressövningar, mellan militärpress och bänkpress men ska börja köra snedbänk också.

Commando1980
2009-10-22, 14:29
Hej!

Har sökt runt på forumet efter denna fråga men inte hittat någon tråd som ger svar.
Hur som hellst, det verkar som att variation i styrketräningen är nyckeln till framgång?
Har därför några funderingar kring detta.
Såhär ser min träning ut just nu:

Vecka 1
4 Reps, tunga vikter

Vecka 2
8 Reps, rätt tungt

Vecka 3
12 Reps, lätta vikter

Hur tycker ni denna variation verkar? Bör jag ha "större" variation änn vad jag i dagsläget har?
Angående övningsutförande hur mycket behövs de variera för att uppnå maximalt resultat?
Ska jag sattsa på att byta övningar i samma veva som min 3-veckors period är över?

Mvh

tycker att det finns bättre sätt att lägga upp det på. möjligtvis kan man köra så om man är väldigt erfaren och lyfter extremt tunga vikter. lyft hellre 4-6 veckor 'tungt' där du tränar 5-12 reps (med set i både ändarna av repsintervallet) för att sedan minska på vikterna med kanske 20% (och inte gå i närheten av failure) och köra lättare i ett par veckor osv.

byt inte övningar efter din 3 veckorsperiod. håll dig till ett paket av basövningar som du inte konstant skiftar. komplement och isolationsövningar kan man dock byta lite oftare.

det saknas dock information i ditt inlägg så det är svårt att ge ett heltäckande svar.