handdator

Visa fullständig version : Gäspningar och lock för öronen vid träning


Matthew_90
2009-10-18, 13:25
Får lock för öronen och gäspar när jag gymmar. Detta släpper inte förens en stund efter träningen. Vad kan detta bero på?

Har hört att gäspningar kan ha med nervositet att göra, sant?

/Matt

dream_theater_
2009-10-18, 13:35
Är du nervös för att gymma kanske du skulle börja knyppla istället.
Nej men det kan mycket väl bero på luften i gymmet. Är luften syrefattig och tung så är det inte konstigt om du gäspar.

Abolish
2009-10-18, 16:23
Gäspar också ganska mycket på gymmet, kommer ihåg att jag gjorde det när jag ofta cyklade förut också.

Nej, jag är inte nervös på gymmet :)

Matthew_90
2009-10-18, 17:09
Jag är inte medvetet nervös innan/när jag tränar.

Hasse-B
2009-10-18, 18:33
Jag gäspar också en del mellan setten dom dagarna jag tränar själv och inte har någon att prata med.

ceejay
2009-10-18, 18:36
Får både och ibland, huvudet upp och ner får bort locket iaf :)

Pjotor
2009-10-18, 18:37
Har hört att gäspningar kan ha med nervositet att göra, sant?

Det kan ha med det att göra, men det finns än så länge ingen någorlunda vedertagen förklaring.

Trötthet och dålig luft är nog mer sannolikt i det här fallet.

Trashcan
2009-10-18, 18:42
Jag får också lock för öronen när jag tränar. :confused: Blir värre och värre ju längre in på passet det går. Ibland bli det liksom som att gången mellan örat och svalget öppnas helt och det blir ett jäkla liv när jag andas och pratar, ganska jobbigt. :smash: Går över typ en kvart efter passet.

dell
2009-10-18, 19:07
lungt brukar med gäspa ibland får lock i nån minut bara dock

-Englund
2009-10-18, 19:46
Du är inte nervös inför alla biffar på gymmet då?;)

OneManArmy
2009-10-18, 20:01
Har hört av någon för skitlänge sen att om man gäspar när man tex är ute och promenerar är det kroppens sätt att få i en mer syre eller nåt sånt..

Umm sen vette fan om det stämmer, men skulle vara roligt att få det dementerat eller bekräftat.

Slartibartfast
2009-10-18, 20:08
Jag fick det nästan alltid förr. Inte längre av nån anledning.

Pjotor
2009-10-18, 20:33
Har hört av någon för skitlänge sen att om man gäspar när man tex är ute och promenerar är det kroppens sätt att få i en mer syre eller nåt sånt..

Umm sen vette fan om det stämmer, men skulle vara roligt att få det dementerat eller bekräftat.

Från http://health.howstuffworks.com/question5721.htm:

The simple truth is that even though humans have been yawning for possibly as long as they have existed, we have no clue as to why we do it.

Qristian
2009-10-18, 23:24
Jag har trott att jag var ensam om det. Jag brukar också få lock för öronen när jag tränar hårt. Det brukar vara växlande så det kommer och går, så det är jätte svårt att prata för ibland hör man sig själv och ibland inte etc. Vad beror detta på, måste ju finnas en förklaring?

Pjotor
2009-10-19, 03:22
Jag har trott att jag var ensam om det. Jag brukar också få lock för öronen när jag tränar hårt. Det brukar vara växlande så det kommer och går, så det är jätte svårt att prata för ibland hör man sig själv och ibland inte etc. Vad beror detta på, måste ju finnas en förklaring?

Orsaken är en tryckförändring i innerörat. Om man lyfter tungt så ökar trycket i kroppen av muskelanspänningen. Om örontrumpeten är trång eller förträngd uppstår det lättare lock. Örontrumpeten är en gång som leder mellan svalget och innerörat.

Jag ser inga evolutionsmässiga fördelar, så någon högre förklaring till att det uppstår får du fråga någon annan om. Kanske en öron-näsa-halsspecialst eller en evolutionsbiolog?

martikainen
2009-10-19, 07:20
jag får det när jag lastar på tungt och kör väldigt fort, brukar pulsera till och från i 20-30sek efter ett sett.

Yeahvlen
2009-10-19, 07:40
Sänkt blodtryck och syrefattig miljö. Jag har också upplevt likartade effekter.