handdator

Visa fullständig version : Bäst för unga killar?


Faaager
2009-10-17, 11:12
Tjenar! Har tittat runt på så himla många olika sidor och forumtrådar nu och bestämmde mig för att vara en elak pojke och inte använda sökfunktionen mer.

Vad jag undrar är vad som är bäst för unga killar (17år) att ta i tillskott för att öka kroppsvikten.
Jag tar idag enbart protein 2 gånger om dagen.
Känner att jag inte får i mig tillräckligt mycket mat och ger heller inte upp i vikt.
Tränar 4-5 dagar i veckan.

Är det någon som har förslag på ett "komplett paket" av kost tillskott jag borde testa för att öka muskelmassa?
har idag knappt något kroppsfett, ligger runt 68 kilo och är 1,75 lång.

vicarious
2009-10-17, 11:14
Känner att jag inte får i mig tillräckligt mycket mat och ger heller inte upp i vikt.


Men ät mer då.. Hur svårt kan det vara.

Matte87
2009-10-17, 11:18
Kanske kan vara en idé att ta en gainer direkt efter träningen, kanske kreatin?
Men som sagt ovan äta mer mat, försök slänga in 1-3 rejäla mellanmål under dagen så ska du se att det ger med sig.

Faaager
2009-10-17, 11:19
Tack för oerhört seriöst svar.
Det kan faktiskt vara ganska svårt att äta mer av den oerhört aptitretande skolmaten.

Ean
2009-10-17, 11:24
Jag tyckte skolmaten vad riktig god när jag gick i skolan men det varierar säkert. Gainer kan nog bara bra för dig som nämt ovan eftersom du verkar ha svårt att få i dig tillräckligt med kaloriter.

Faaager
2009-10-17, 11:24
Tack matte för svar!
Funderar lite på vad alla dessa olika "muskeluppbyggande" produkter är tex:AXIS-HT, ANABOLIC HALO mm. Vad är det för något? Sådant som man inte bör ta?

Griffin
2009-10-17, 11:29
Jag tyckte skolmaten vad riktig god när jag gick i skolan

:hbang:
alla klaga men ja käka som fan :D. ( 3 år sedan)

mikaelj
2009-10-17, 11:29
Tack matte för svar!
Funderar lite på vad alla dessa olika "muskeluppbyggande" produkter är tex:AXIS-HT, ANABOLIC HALO mm. Vad är det för något? Sådant som man inte bör ta?

Värdelöst.

Du äter väl mer än skolmaten? Ät proteinrik mat så fort du kommer över den: kött, ägg, fisk, ost. Var inte rädd för fett. Tillskott som gainer är proteinpulver (= kolhydrat- och fettreducerad tormjölk), kolhydratpulver (~mjöl) och smaksättning. För de flesta helt onödigt.

Men glöm inte att träna också! I och med puberteten växer du rätt bra av att bara äta rejält, men utan träning kommer det bli en hel del fett helt i onödan.

Dreas
2009-10-17, 11:29
Tack matte för svar!
Funderar lite på vad alla dessa olika "muskeluppbyggande" produkter är tex:AXIS-HT, ANABOLIC HALO mm. Vad är det för något? Sådant som man inte bör ta?Saker som är till för att lura folk på pengar.

Ifall du inte orkar äta i skolan så kan du väl satsa på rejäla mål till frukost och middag? Skolan har väl fil och flingor som alternativ annars?

Matte87
2009-10-17, 11:30
Tack matte för svar!
Funderar lite på vad alla dessa olika "muskeluppbyggande" produkter är tex:AXIS-HT, ANABOLIC HALO mm. Vad är det för något? Sådant som man inte bör ta?

Inga problem, hade själv lite svårt med vikten ett tag men efter att jag började lägga in lite mellanmål så har det löst sig riktigt bra faktiskt, kör på Kvarg från lidl och någon burk tonfisk, funkar fint :)

Axis-ht är väl något som ska påvärka testosteronet, det är nog inget att ge sig in på, Halo känner jag inte till tyvärr.

Griffin
2009-10-17, 11:30
Tack matte för svar!
Funderar lite på vad alla dessa olika "muskeluppbyggande" produkter är tex:AXIS-HT, ANABOLIC HALO mm. Vad är det för något? Sådant som man inte bör ta?

Du växer fortfarande. i alla dess lägen.
Så håll dig till Gainers/protein/Kreatin.
Skulle iaf jag säga

Morrris
2009-10-17, 11:30
Tack matte för svar!
Funderar lite på vad alla dessa olika "muskeluppbyggande" produkter är tex:AXIS-HT, ANABOLIC HALO mm. Vad är det för något? Sådant som man inte bör ta?

Kan inte uttala mig om AXIS-HT. Anabolic Halo är sockervatten med lite kreatin i. Inget att slösa pengar på.

Det finns inget kosttilskott som magiskt kommer öka din vikt. En gainer är helt enkelt proteinpulver med snabba kolhydrater i. Jag är i din ålder och har ingen problem med skolmaten, hade jag haft det hade jag gjort matlådor.

Kan du inte klara av att äta mer finns det inget kosttilskott som kommer hjälpa dig.

Faaager
2009-10-17, 11:49
Tack alla för bra svar!
Åt tidigare kvarg mellan skollunchen och maten hemma.. Funderar på att kanske börja med det igen! :D
NO-xplode och rage? va har ni att säg om det?
har tidigare provat Eiselt kreatin monohydrat men funkade inge vidare, fick utslag och plitor och bestämmde mig att sluta efter 3 veckor.

patrikjo
2009-10-17, 12:02
Varken NO-xplode eller rage kommer hjälpa dig öka kroppsvikten.

Känner du att du absolut inte kan få i dig tillräckligt med energi från bara mat, kolla på whey-80 eller någon vanlig gainer. http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=148 är hyffsat billig.

burre
2009-10-17, 12:04
Det här är ju typexempel på kunskap utan förståelse. Du kan tillräckligt mkt för att veta namnet på massa olika kosttillskott men har inte förstått att det är nästintill bortkastade pengar. ÄT MAT.

Du är 17 dvs ett barn, käka mer än vad du gör nu och försök lära dig träna vettigt istället. Ta en gainer om du har lust men lugna dig där..

Faaager
2009-10-17, 12:33
Det här är ju typexempel på kunskap utan förståelse. Du kan tillräckligt mkt för att veta namnet på massa olika kosttillskott men har inte förstått att det är nästintill bortkastade pengar. ÄT MAT.

Du är 17 dvs ett barn, käka mer än vad du gör nu och försök lära dig träna vettigt istället. Ta en gainer om du har lust men lugna dig där..

Kunskap utan förståelse, ja det kan vi prata lite om.
Jag är helt säker på att mitt intellekt och intelligens är tillräckligt stort för att besvara mina egna frågor, och jag vet att det alltid finns någon som tjänar pengar på olika tillskott.
Varför jag frågar är för att jag vill ha svar från de som är mer erfarna och har större kunskap än jag om frågan.

jag har läst både Kemi A och Kemi B och har rätt så stora kunskaper om just muskeluppbyggning på det kliniska stadiet. Men min fråga var bara vad ni har för åsikt om ämnet, jag bad inte om någon uppläxning angående om jag är ett barn eller inte.
Och jag tycker inte om att du hoppar på mig och säger åt mig att träna vettigt, när du inte vet någonting om min träningsrutin.

mikaelj
2009-10-17, 12:38
Kunskap utan förståelse, ja det kan vi prata lite om.
Jag är helt säker på att mitt intellekt och intelligens är tillräckligt stort för att besvara mina egna frågor, och jag vet att det alltid finns någon som tjänar pengar på olika tillskott.
Varför jag frågar är för att jag vill ha svar från de som är mer erfarna och har större kunskap än jag om frågan.

Du har fått svar. Värdelöst.

jag har läst både Kemi A och Kemi B och har rätt så stora kunskaper om just muskeluppbyggning på det kliniska stadiet.

Ergo, kunskap utan förståelse. Börja med att träna hårt, ät ordentligt, och sedan kan finjustera på milimeternivå. När du märker att du har nått en platå som inte kan lösas genom att ändra i det som gör störst skillnad - träning och vanlig mat - så kan du eventuellt fundera på tillskott.

Och jag tycker inte om att du hoppar på mig och säger åt mig att träna vettigt, när du inte vet någonting om min träningsrutin.

Det är ganska vanligt att folk hakar upp sig på kosttillskott som gör någon promilles skillnad på sin höjd, utan att träna ordentligt. Att du tar upp just de specifika tillskotten ("anabolic halo") gör att man får intrycket av att du inte har någon koll på kosttillskott och träning överhuvudtaget.

Ta det lugnt. Ingen hoppar på dig. Du är välkommen här.

Faaager
2009-10-17, 12:48
Anledningen till att jag tog upp just de namnen var att jag bara satt och kollade runt på en webbshop som sålde dessa och valde bara ut två av namnen för att få en uppfattning om deras verkliga effekter.

Morrris
2009-10-17, 12:54
Du sa ju att du ville ha ett komplett paket med kosttillskott. När vi säger att du inte kommer komma nånstans utan att äta ordentligt påstår du att du bara vill ha våra åsikter i ämnet... Min åsikt: endst
koffein, kreatin och vassleprotein är värt att lägga pengar på.

Faaager
2009-10-17, 13:12
Tack Morris!
haha läst mina egna inlägg och märkt att jag låtit jävligt grinig!
Ursäkta mig för det, så är inter alls fallet!

Morrris
2009-10-17, 13:26
Tack Morris!
haha läst mina egna inlägg och märkt att jag låtit jävligt grinig!
Ursäkta mig för det, så är inter alls fallet!

Det är lugnt. Precis som Mikael skriver är du välkommen här. Hoppas du lär dig mycket, det har jag iaf gjort.

WHITEFOLKS
2009-10-17, 14:51
Köp ett paket röd mjölk om dagen och drick utöver resten av ditt matintag. Kan nog vara bland de bättre tillskotten du kan hitta :)

Welli
2009-10-17, 18:32
Tack alla för bra svar!
Åt tidigare kvarg mellan skollunchen och maten hemma.. Funderar på att kanske börja med det igen! :D
NO-xplode och rage? va har ni att säg om det?
har tidigare provat Eiselt kreatin monohydrat men funkade inge vidare, fick utslag och plitor och bestämmde mig att sluta efter 3 veckor.


Ett jättebra proteinrikt mellanmål men som tyvärr är väldigt energifattigt. Om du inte går upp i vikt kanske du ska äta något mer energitätt mellanmål.

Trance
2009-10-17, 19:38
Köp ett paket röd mjölk om dagen och drick utöver resten av ditt matintag. Kan nog vara bland de bättre tillskotten du kan hitta :)


+1 som man säger.

mikaelj
2009-10-17, 20:05
Ett jättebra proteinrikt mellanmål men som tyvärr är väldigt energifattigt. Om du inte går upp i vikt kanske du ska äta något mer energitätt mellanmål.

http://www.arla.se/Images/ProductImages_200/17301.jpg

Lite bättre, i alla fall?

Sniggel
2009-10-18, 17:46
Utöver Gainer (som är en nödlösning) så är det inte kosttillskott som hjälper dig att gå upp i vikt, det finns inga sådana, det krävs kalorier, alltså mat.
Simple as that!
Gäller bara att hitta sätt att äta mer mat, men framförallt då kalorier. Jag vet inte om jag hade rekommenderat kvarg o tonfisk till nån som redan har svårt att gå upp i vikt för dessa två livsmedel är väldigt mättande. Att göra maten fetare med mjölkprodukter (ost, såser, smör) och oljor samt att äta nötter kan vara tips som gör det hela lättare.

Welli
2009-10-19, 09:17
Utöver Gainer (som är en nödlösning) så är det inte kosttillskott som hjälper dig att gå upp i vikt, det finns inga sådana, det krävs kalorier, alltså mat.
Simple as that!
Gäller bara att hitta sätt att äta mer mat, men framförallt då kalorier. Jag vet inte om jag hade rekommenderat kvarg o tonfisk till nån som redan har svårt att gå upp i vikt för dessa två livsmedel är väldigt mättande. Att göra maten fetare med mjölkprodukter (ost, såser, smör) och oljor samt att äta nötter kan vara tips som gör det hela lättare.


+1

Går man inte upp i vikt äter man ju för lite. Äter man för lite så finns det ju en anledning till det, man är oftast mätt och belåten. Vill man inte stoppa i sig mer mat då så är ju utvägen energitäta livsmedel alternativt livsmedel som mättar dåligt.

johanar
2009-10-19, 14:16
Tack för oerhört seriöst svar.
Det kan faktiskt vara ganska svårt att äta mer av den oerhört aptitretande skolmaten.

Du får ta lite av viljestyrkan från gymmet och använda i matsalen. Klart det kan vara svårt att äta tillräckligt med mat, speciellt om den smakar kasst, men vem har sagt att det är enkelt att bli stor och stark? Det är väl inte så stor skillnad på att plåga kroppen med tunga träningspass och att tvinga i sig mat :P

Hejnomax
2009-10-20, 16:41
Ät din lunch, så mycket du orkar. Du orkar mer än du tror och det är inte så äckligt som du får det att låta.

Ta en stor klick smör och mosa med potatisarna. Drick 3-4 glas mjölk.

Får du inte i dig så dra med nån polare och köp pizza eller kebab.

Ska du käka något kosttillskott så är det gainer du ska ha. Före och efter träning. Typ fairing recovery eller hemmablandad.

Pendelous
2009-10-20, 16:45
http://www.arla.se/Images/ProductImages_200/17301.jpg

Lite bättre, i alla fall?

+1

Jag tycker inte det är så energifattigt. Ät med youghurt till typ.

Reticulum
2009-10-20, 17:33
Kunskap utan förståelse, ja det kan vi prata lite om.
Jag är helt säker på att mitt intellekt och intelligens är tillräckligt stort för att besvara mina egna frågor, och jag vet att det alltid finns någon som tjänar pengar på olika tillskott.
Varför jag frågar är för att jag vill ha svar från de som är mer erfarna och har större kunskap än jag om frågan.

jag har läst både Kemi A och Kemi B och har rätt så stora kunskaper om just muskeluppbyggning på det kliniska stadiet. Men min fråga var bara vad ni har för åsikt om ämnet, jag bad inte om någon uppläxning angående om jag är ett barn eller inte.
Och jag tycker inte om att du hoppar på mig och säger åt mig att träna vettigt, när du inte vet någonting om min träningsrutin.

Typexempel på en ny medlem på kolo.

MEGA_MAN
2009-10-20, 17:53
Förstår inte riktigt hur alla kan tycka skolmaten inte är god? Visst det är ingen resturangmat i alla fall, men nog är det okej föda i alla fall. Annars är man kräsen enligt mig.

Men är den nu oätlig så tryck i dig en gainer med 2-3dl havregryn i så får du i dig lite extra. Det kommer dock inte vara godare än skolmaten, men det är ett billigt komplement för en student.

Gällande alla fancy tillskott som finns så kan jag bara hålla med alla tidigare talare: "De funkar ej"
Det finns dock vissa som har effekt men denna effekten är så liten att den inte är märkbar mer än i plånboken. Detta måste man nog inse själv efter man köpt en massa skit verkar det som.

Fastback
2009-10-20, 19:46
Förstår inte riktigt hur alla kan tycka skolmaten inte är god? Visst det är ingen resturangmat i alla fall, men nog är det okej föda i alla fall. Annars är man kräsen enligt mig.

Sen skiljer ju sig skolmaten från skola till skola. På visa skolor kan den vara helt ok, medan på vissa skolor är det helt bedrövligt. På vissa skolor satsar kommunen så lite som 4kr(!) per portion medan vissa får äta på restaurang.

Men som du säger så kan man alltid ta en gainer eller kvarg. :) Annars kan du ju alltid ta med dig mackor, som du gör dagen innan, och käka efter "lunchen".

MEGA_MAN
2009-10-20, 20:15
Sen skiljer ju sig skolmaten från skola till skola. På visa skolor kan den vara helt ok, medan på vissa skolor är det helt bedrövligt. På vissa skolor satsar kommunen så lite som 4kr(!) per portion medan vissa får äta på restaurang.

Men som du säger så kan man alltid ta en gainer eller kvarg. :) Annars kan du ju alltid ta med dig mackor, som du gör dagen innan, och käka efter "lunchen".

Att det skiljer från skola till skola är jag väl införstådd med. Men hur maten kan bli så dålig så man hellre dricker en gainer eller liknande kan jag inte begripa. Det är dock relativt stor skillnad på gainer och kvarg, inte lika stor skillnad om du väljer den feta iförsig men fortfarande olika.

Men mitt tips är en halv shaker havregryn, en skopa gainer och vatten utifall man behöver extra kolhydrater. Mättar mycket bättre än bara pulver och så är det bra pris för oss studenter:D