handdator

Visa fullständig version : Komplicerat Axelproblem :(


Mahti
2009-10-17, 08:36
Hej forummedlemmar :)

Jag har läst det mesta om axlar, men tycker att det är extremt svårt att diagnosticera sig själv.

Har letat efter information om mitt axelproblem länge och ihärdigt. Jag har besökt både kiropraktor och akuten för röntgen (ej MR eller ultraljud) pga min högra axel. Har alltid haft problem med axlarna, fast efter denna sommaren har problemen accelererat. Så nu hoppas jag på att någon av er kanske orkar ta er tid och reflektera över mina bekymmer. Skulle vara hemsk tacksam =)


Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt. 183cm, 80kg

Smärtbeskrivning: Axelproblem. Främst höger axel, men har haft liknande symptom för vänster axel (dock mycket lindrigare).

Det gör ont på framsidan samt lite mot sidan av axeln. Ibland känns det som man kan hitta det onda, en senliknande sak mellan främre och sidomusklerna. Men oftast ömmar det utan att man kan preciciera exakt var smärtan sitter.

När jag tränat bröst börjar värken komma smygandes direkt under passet (ej plötsligt). Efter några timmar har det utvecklats till att nästan alla rörelser gör ont. Efter några dagars vila är det mest rörelser ovan axelhöjd som gör ont, tex har jag svårt att ta på mig halsduk. Rörelsen man ska göra när man sveper duken runt nacken (med början vid den högra axeln) gör ont.
Undviker att ligga på högra axeln, fast det är min favoritposition.

Besvären har kommit succesivt, har alltid haft problem med axlarna. Förr gjorde det inte ont (innan jag blev ~21år), utan jag kände att axlarna inte hängde med i vissa bröstövningar (främst bänkpress).

Har varit på akuten med axlarna, där ortopeden gjorde snabb röntgen (ej MR eller ulraljud). Inget fel syntes så jag fick äta antiinflammatoriska.
Åt nu senast max dos av Diklofenak i 3 veckor, 150mg/dag utan att det jag märkte några större framsteg med det)
Har även varit hos kiropraktor, som ställde diagnosen överrörlighet i axlarna, och tyckte att jag skulle köra axelrehab.
Han rekommenderade "innies och outties", som det heter i en av trådarna. Sagt och gjort, körde på i ca 2 månader (körde även andra övningar jag hittat på nätet). Fortsatte med övningarna trots att det kändes bra redan efter 2 veckor, men så fort jag skulle köra ett väldigt lätt bröstpass för att känna efter så kom problemen tillbaka. Har märkt att jag kan köra de flesta rena axelövningar utan problem, det är främst bröstövningar som ställer till det ordentligt.

Jag tränar vanligtvis 5ggr / vecka. Men denna gången, då jag fått värre axelproblem än tidigare körde jag under sommaren mellan 6-8 pass / vecka.
Med 2 vilodagar i veckan.


Tills jag får tips om att göra annat ska jag fortsätta med:

Rehab för axlarna, olika övningar. Öka reps till 50*5 per övning.
Använda TENS för att öka blodgenomströmningen.
Ha på linimentplåster morgon eller kväll.

Väntar även på en läkartid den 29e, men hoppas kunna bli vidarebefordrar till oroped igen. Funderar även på att höra med IFK kliniken, fast det är nästan för dyrt för en studerande =(


Väldigt tacksam för alla svar som kan hjälpa. Längtar tillbaka till träningen så jag kan fortsätta på min långa stig mot att någon gång förhoppningsvis nå scenen.
/Mahti

Guddi
2009-10-17, 10:46
6-8 pass i veckan, känns som att mycket av dina problem ligger där. Hur många reps kör du totalt för bröst och axlar varje vecka?

Har någon sett över din teknik när du kör bänkpress och andra bröstövningar?

Mahti
2009-10-17, 15:38
6-8 pass i veckan, känns som att mycket av dina problem ligger där. Hur många reps kör du totalt för bröst och axlar varje vecka?

Har någon sett över din teknik när du kör bänkpress och andra bröstövningar?


Jag kör som sagt inte 6-8 pass nu, det var bara under sommaren då jag hade tid med det. Nu bir det 5 pass / vecka där jag även måste rehabba ben 3ggr / vecka (korsband samt minisk-skada).
Utöver detta försöker jag rehabba axeln och uppehålla resten av muskulaturen så gott det går.
Så det är en del pysslande för att få det att gå ihop.

Har testat många olika tekniker och kollat guider för bänk på internet, och fört diskussioner på gymmet om huruvida jag lyfter fel. Tror helt enkelt att min överrörlighet ställer till för mycket med bänkpressen för att det ska vara lönt att fortsätta med den. Så jag har bestämt mig för att låta bli bänkpressen på obestämd tid.

Andra bröst övningar har tidigare ej varit av ondo, men nu har de börjat ge mig axelbesvär. Kan det vara en ren teknikfråga?

illitch77
2009-10-18, 18:32
Om du har en instabilitet i flera riktningar i axeln (det var så jag tolkade din beskrivning) så är det viktigt med ihärdig stabilitetsträning under tillsyn och oftast betydligt längre än två månader. Hitta en sjukgymnast/naprapat som du tror på och har råd att betala och ge det tid. Bättre råd än så kan jag nog inte erbjuda.

Tattswein
2009-10-23, 11:11
Jag bumpar den här tråden lite genom att säga att jag har ett väldigt likt problem.

Jag började gymma i sommras, jag har inte tränat mycket alls innan det. Jag gymmade hela sommaren, dvs ungefär 3 månader, tränade kanske 2 ggr i veckan.

I slutet utav sommaren så började jag få ont i axlarna efter träningspassen, i typ 2-3 dagar precis som Mahti och det blev värre med tiden. Så när sommaren tog slut så skippade jag att köpa ett nytt gymkort för att vila istället, nu har det gått 2 månader utan att jag har tränat men jag har fortfarande ont i axlarna när jag gör en del rörelser, bl a när jag lyfter armarna över huvudet.

När jag gymmade gjorde jag mest dragövningar. Latsdrag, vajerrodd, chins men jag gjorde också millitärpress med lätt vikt. Det gjorde aldrig ont medans jag tränade, det började först någon timme efter.