handdator

Visa fullständig version : Högrepsträning - Hur lång tid innan resultat?


Danne2k
2009-10-16, 21:13
Som jag har nämnt i någon annan tråd funderar jag på att köra ett par veckor med högreps (jag kör i princip max 5-8 reps idag, på allt), dels för att variera, dels för att prova på och dels för att jag känner att lite uthållighet kanske kunde behövas!

Vad jag undrar är hur långt tid det tar innan man märker resultat, dvs. om jag klarar ett antal fler reps på en viss vikt så borde jag väl, när jag går tillbaka till lågrepsträning, klara fler reps på tyngre vikter samt kunna lyfta tyngre, eller är det bara en inbillning/dröm?

En tränad snubbe på gymmet berättade att han hade börjat med högreps träning men att det hade (för honom) tagit hela 3 månader innan musklerna verkligen hade "vant" sig med högre mjölksyra och allt annat som högrepsträning innebär, och han var lixom rätt så vältränad. (Givetvis inser jag att det även här olika från person till person, gener osv).

Om jag reppar t.ex. 60 kg x 8 i bänkpress, och kör högreps ett tag på 40 och 50 kg, ökar ett antal reps beroende på hur många veckor jag kör, kommer jag sen palla kanske 60x11, 65x4 och liknande?
Ni fattar nog hur jag tänker..

Känns som 2-4 veckor är för kort tid ändå..

Tankar?

SeTi
2009-10-17, 15:16
Högreps är ju ett bra tillfälle att förbättra din teknik och uthållighet och det är helt klart en bra idé att bygga in det i ditt program. Kanske är enklast att lägga upp ett cykliskt program på 6-10 veckor där du kör högreps 2-3 veckor för att sedan köra 2-3 veckor tyngre med färre reps?

Jag tror definitivt du kommer öka i styrka även på tyngre vikter om du satsar på perioder av högreps. Med högreps menar jag 10-15 reps och försöka hålla volymen på en vettig nivå samtidigt.
Alltså, kör du 3-4x1-6 under din tunga period så är det vettigt att minska antalet set när du ökar repsen, typ 1-2 set per övning.

Så gör jag i alla fall. Men utvärdera och se om det funkar för dig.

Danne2k
2009-10-17, 16:10
Högreps är ju ett bra tillfälle att förbättra din teknik och uthållighet och det är helt klart en bra idé att bygga in det i ditt program. Kanske är enklast att lägga upp ett cykliskt program på 6-10 veckor där du kör högreps 2-3 veckor för att sedan köra 2-3 veckor tyngre med färre reps?

Jag tror definitivt du kommer öka i styrka även på tyngre vikter om du satsar på perioder av högreps. Med högreps menar jag 10-15 reps och försöka hålla volymen på en vettig nivå samtidigt.
Alltså, kör du 3-4x1-6 under din tunga period så är det vettigt att minska antalet set när du ökar repsen, typ 1-2 set per övning.

Så gör jag i alla fall. Men utvärdera och se om det funkar för dig.

Tack för lite bra tips, det låter onekligen som ett roligt schema, men jag kanske gör om det till 2-3v högreps och 4-5 veckor lågreps eftersom det ändå är maximal styrka som är mitt primära mål just nu. Men beror väl på hur kul jag tycker högrepsträning är också.
Bra föresten att du nämnde dedär med volymen och att minska antal set för att inte få för stor total volym :)

Antar att jag ska köra samma övningar och fortsätta köra ganska nära failure?

Fler tips är välkomna :thumbup:

SeTi
2009-10-17, 16:52
Antar att jag ska köra samma övningar och fortsätta köra ganska nära failure?

Fler tips är välkomna :thumbup:

Körde du nån sorts split eller helkropp? Hur ofta tränar du samma muskler per vecka? Hur många övningar per muskelgrupp? Basövning eller isolations -fokus?