handdator

Visa fullständig version : Hjälp med utveckling av triceps


powderdog
2009-10-16, 20:53
Jag upplever att det nästan uteslutande är mitt inre huvud som tränas när jag tränar triceps. Jag har haft betydligt bättre utveckling på inre huvudet än mellersta och framförallt det yttre huvud.

Ett triceps pass brukar se ut såhär:

3-4 övningar, 3-4set per övning, reps 8-12

Jag brukar ha två av följande övningar som bas(är det bra övningar att ha som bas i triceps träning?)

French press (sänker mot pannan, får bättre kontakt då)
Dips
Smal bänk

Sedan lägger jag in något av följande:

Pushdowns
Enhands pushdowns
Rep
rep över huvudet

Vad ska jag göra för att stimulera det yttre huvudet?

Tack på förhand.

Arne Persson
2009-10-16, 21:12
Lite matnyttigt...

http://forum.body.se/showthread.php?t=5146

MasterChief
2009-10-17, 10:20
Liggande tricepsextension med sträck över huvudet i superset med negativa dips fick mina triceps att kötta till sig ordentligt.

Även om triceps har "tre delar" så vill jag nog påstå att träningseffekten slår på hela muskeln så personligen letar jag inte efter någon specialövning för att fintrimma. Få upp volymen så kommer även laterala huvudet bli grövre.

space
2009-10-17, 11:04
Triceps har ju sina tre huvuden men jag ser inte så stor ide att försöka "prickskjuta" nån av dem. Jag har läst Arnes artikel ovan vilken jag tycker är skit bra, även Axon har en trevlig guide till det
https://www.flashback.info/showthread.php?t=577452

Sen för mig så tycker jag personligen att jag får bäst tryck av push-downs..
Men jag kör normalt smalbänk(ev.dips)/liggande tricepspressar bakom huvudet(full ROM)/push-downs/enhandsextensions.

Det är dessa övningar jag kör. Inte alla samma dag, igår till exempel blev det bara push-downs(efter bröstpasset).
3 set med rakstång, 3 set med rep, 3 set enhandsomväntgrepp(allt i kabel).

Salus
2009-10-17, 11:52
sittande frenchpress + smalbänk = makes wonders (för mig iaf).

Danne2k
2009-10-17, 13:28
Vad är "bäst" vad gäller pushdowns, brett eller smalt grepp? Man orkar väl mer vikt med smalt grepp men brett grepp är rätt skönt ändå har jag märkt..

space
2009-10-17, 15:35
Jag skulle vilja säga lite smalare än axelbrett, iaf för mig. Annars så tycker jag repet är sjukt skön, bränner som satan. Även om jag sänker vikten som fan, då man inte orkar lika mkt(åtminstone inte jag).
Men palla bry sig om vikten, bara man kör hårt och man känner att det tar som det ska, så bryr jag mig inte om det står 15kg eller 100kg.

50cent
2009-10-17, 15:39
om jag skulle kört ett pass enbart för triceps skulle det se ut så här:

1. smalbänk
2. dips
3. pushdowns med rak stång

Morrris
2009-10-17, 16:15
om jag skulle kört ett pass enbart för triceps skulle det se ut så här:

1. smalbänk
2. dips
3. pushdowns med rak stång

Dina axlars framsida kommer få ordentligt med stryk på det passet. En av fördelarna med liggande tricepsext. är just att triceps isoleras bra samtidigt som det rekryterar alla tre huvuden.

50cent
2009-10-17, 18:49
Dina axlars framsida kommer få ordentligt med stryk på det passet. En av fördelarna med liggande tricepsext. är just att triceps isoleras bra samtidigt som det rekryterar alla tre huvuden.

och just därför hatar jag alla olika sorters splittar, det är omöjligt att inte krocka med andra muskler om man har med basövningar som man alltid bör ha.

space
2009-10-18, 17:12
Idag provade jag French press(igen, första gången som var för några månader sen måste jag ha slarvat gravt med tekniken för det tog inte ett skit) och dra åt helvete hur bra det kändes.

French press/Sittande tricepspress överhuvudet med z-stång.

Jag körde riktigt långsamt ner och lite mer explosivit men jävligt kontrollerat upp. Smalt grepp. Kändes riktigt jävla bra.. För mig är detta min favorit tricepsövning just nu! Prova

1992_08
2009-10-18, 18:56
tycker det knackar så mhycket i armbågarna i den övningen :P

ceejay
2009-10-18, 19:00
Liggande tricepsextensioner runt huvet
3-4set 10or
sedan några tunga set
Pushdown och frenchpress

Bjorneman
2009-10-18, 19:00
Får nog slå ett slag för smalbänk, får grym kontakt i den övningen :)
Tycker nog att du kör lite väl många övningar och set, ett tips vore att gå ner till t.ex 6 set, men då köra riktigt tungt och verkligen döda triceps. Men det är högst individuellt, detta är bara min personliga åsikt.

Morrris
2009-10-18, 19:17
och just därför hatar jag alla olika sorters splittar, det är omöjligt att inte krocka med andra muskler om man har med basövningar som man alltid bör ha.

Klarar man inte av att komponera ett ordenligt schema så kan jag förstå att det blir ett problem...

50cent
2009-10-18, 19:34
Klarar man inte av att komponera ett ordenligt schema så kan jag förstå att det blir ett problem...

jävla nolla, orkar inte ens diskutera med dig, gå och kör din 59-split med isoleringsövningar för varenda lilla muskler och lycka till

Raschmus
2009-10-19, 21:42
Haha, fuck yeah. Go Morris

powderdog
2009-10-25, 18:06
Tack så mkt för hjälpen!

Har kört två pass nu efter programmet i din artikel Arne och kan säga att det har gett träningsvärk på alla tre huvuden som jag inte känt tidigare, så jag kommer fortsätta på det.

Tack!!!