handdator

Visa fullständig version : variation - hur mycket/ofta är bra?


Djur
2009-10-16, 20:09
tjenamors! är det nån som har bra kolla på hur man varierar sin träning på ett optimalt sätt (hur ofta man bör byta ut övningar och ändra set/rep antal)?

jag tränar helkroppspass och försöker hålla mej till flerleds/basövningar. jag har lagt upp schemat så att jag kör tungt/lätt (fortfarande så tungt jag orkar men högre repsantal) varannat pass, typ ena dagen 5 set med 4-6 reps och nästa gång 3 set med 9-12 reps. utöver det kör jag löpning (oftast med intervaller) typ två-tre gånger gånger i veckan.

vad tror ni om det upplägget? switchar jag mellan tunga/lätta pass för ofta? ska man köra tunga/lätta veckor istället? har inte hittat nån som kör samma upplägg som mej, så jag e lite nyfiken om nån har erfarenhet att dela med sig av... känns som det funkar bra, men man e ju alltid lite orolig för att man slösar tid/energi på att träna på ett icke-optimalt sätt liksom :S

sjukt tacksam om nån pallar svara, tänkte kanske ändra upplägget till nästa vecka (har kört såhär i två månader nu), så det är till att bedriva lite amatörforskning under helgen.. :)

holla' at ya boi ;D

Sniggel
2009-10-16, 20:35
Det är ett helt ok sätt att träna på - att byta repsintervall i samma vecka. Att byta reps från en vecka till en annan är inte automatiskt bättre.

Tomas W
2009-10-16, 21:00
Tycker du borde testa köra veckovis med en cykel på 3-4 veckor, tex 4 veckor tungt, 4 veckor lätt följt av 4 veckor medel.

De flesta tyngdlyftare delar in sin träning på detta sätt, tänkte eftersom du kör helkroppsövningar borde det kasnke passa in bra på din träning med. Självklart är detta mest inriktat på styrka, vet inte om det är just ditt mål med träningen?

Står mycket mer ingående i detta inlägg av Emil Rinse: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3904736&postcount=15

Djur
2009-10-17, 02:45
tackar och bockar för svaren :)

målet med min träning e att få en snyggare/friskare fysik genom att bygga på mej mer muskler, och få lite bättre hållning. starkare lär man väl bli på köpet är det tänkt ;). jag har inga direkta styrkelyftar eller bodybuilder amitioner, började träna främst av fåfänga skäl och tycker att det är kul och känner att jag mår bra av det helt enkelt.

hur e det annars med variationen av övningar då? iom att jag riktat in mej på flerledsövningar känns det som urvalet av såna e lite begränsat? vinner jag nåt på att varva veckor med basövningar med veckor med mest isolationsövningar? är all variation bra?

Djur
2009-10-17, 16:18
:confused:

burtan
2009-10-18, 10:50
Visst kan du variera övningarna också men det är mer för att det kanske blir tråkigt att köra samma övningar hela tiden.
Jag brukar köra basövningar som grund och sen variera alla andra övningar.
Den största variationen för kroppen blir trots allt när du varierar vikter, intensitet osv.

Mvh Andreas.

Djur
2009-10-20, 00:50
ok tack! var nåt sånt jag funtade på också... inte att skippa basövningarna helt vissa veckor, svårt att ersätta dom med bara isolationsövnigar... testade köra helkroppspass med isolationsövningar i somras men det blev så mycket olika övningar att passen sällan gick på under en och en halv timme.. funkade i typ 2 månader sen blev jag sjuk o kunde inte träna på två veckor... då jag bestämde mig för att ta tag i basövningarna... lätt den bästa investeringen jag gjort i min gymkarriär även om jag ibland kan känna att alla övningar inte sitter 100% teknikmässigt än :)