handdator

Visa fullständig version : Bevis på att 3 set är bäst?


aGGe
2003-09-04, 19:45
nån som har nån forsknings rapport eller något sånt som bevisar att man ska träna 3 set per övning för bästa resultat?

King Grub
2003-09-04, 19:48
Nej, verkligen inte. Antagligen för att det inte går att bevisa att ett visst antal set skulle vara "bäst", vilket mål man nu strävar efter att uppnå. Och varför just 3? Varför skulle resultaten sjunka med 12.3% om man utförde ett fjärde?

aGGe
2003-09-04, 19:52
Originally posted by King Grub
Nej, verkligen inte. Antagligen för att det inte går att bevisa att ett visst antal set skulle vara "bäst", vilket mål man nu strävar efter att uppnå. Och varför just 3? Varför skulle resultaten sjunka med 12.3% om man utförde ett fjärde?


nej jag håller med dig..

men en polar sa att han läst att tre set ger bästa testosläppet


men jag tror att ETT set räcker om man har intensiteten att köra till maximal utmattning

shirunai
2003-09-04, 20:06
ett set ? tror du alla muskelfibrer blir stimulerade till överbelastning på ett set....förklara dig, vet fler som tror det....går det att uppnå ? existerar det "perfekta setet"

King Grub
2003-09-04, 20:14
Ett knäböjspass som består av färre än 15 set är ett misslyckat pass. :cool:

aGGe
2003-09-04, 20:17
Originally posted by shirunai
ett set ? tror du alla muskelfibrer blir stimulerade till överbelastning på ett set....förklara dig, vet fler som tror det....går det att uppnå ? existerar det "perfekta setet"


klart att du kan..
om du verkligen kör tills du inte orkar mer..
SEN kör några statiska direkt.. SEN nåra eccentriska..


iof kör inte jag så.. jag kör tills jag inte orkar mer.. testar ändå lite till.. o verkligen försöker .. sen håller emot som satan på sista...

hade jag kört 3 setare.. hade jag jag nog kört första setet me bra intensitet.. nästa set me lite mindre .. o nästa set me lite mindre..

Pudzianovski
2003-09-04, 20:56
Originally posted by King Grub
Ett knäböjspass som består av färre än 15 set är ett misslyckat pass. :cool:


Säg det till Svend Karlsen som kör 2 set knäböj ;)

aGGe
2003-09-04, 21:02
Originally posted by Pudzianovski



Säg det till Svend Karlsen som kör 2 set knäböj ;)

hehe
hur många reps kör han
o hur ofta tränar han osv?

Ervin
2003-09-04, 21:04
nu när jag är under bulk perioden och ska träna tungt....

ska jag då köra 3 set med 3-4 reps eller hur ska jag köra?

just nu kör jag 3 set med så många reps jag orkar typ brukar väl bli högst 6 st. ibland 3-4 men då tycker jag inte att jag får lika bra pump....

och benpassen ska man alltid köra högt antal reps oavsett om det är tung träning eller ska man köra tungt få reps?

Är ju individuellt men jag har hört att det är bättre o köra högt antal reps när det gäller ben stämmer det?!?!?

Pressarn
2003-09-04, 22:19
Pyramiden på vägen uppåt borde aktivera alla muskelfibrer. Vad jag vet så aktiveras inte dom sista fibrerna förrän 1-2 reps svintungt.
Undrar hur nyttigt det är att maxa varje muskel en gång i veckan, svarar ingen här så får jag väl starta en ny tråd :rolleyes:

aGGe
2003-09-04, 22:22
Originally posted by Pressarn
Pyramiden på vägen uppåt borde aktivera alla muskelfibrer. Vad jag vet så aktiveras inte dom sista fibrerna förrän 1-2 reps svintungt.
Undrar hur nyttigt det är att maxa varje muskel en gång i veckan, svarar ingen här så får jag väl starta en ny tråd :rolleyes:

jo jag fundera på d där oxå..
varöfr inte köra ETT byggar set. dvs 6-10 reps
o sen ett Styrke set 1-3 reps..

o sen e man klar me övningen.. d låter för mig.. ganska bra..
o sen ha tillräckligt många dagars vila mellan passen..

nu vilar jag 4-7 dagar mellan varje pass.
o kör bara ett set per övning.. kanske ska testa att smacka på ett GRISTUNG set på varje övning

men då e frågan.. vilket set ska jag köra först?

Pressarn
2003-09-04, 22:26
Originally posted by aGGe


jo jag fundera på d där oxå..
varöfr inte köra ETT byggar set. dvs 6-10 reps
o sen ett Styrke set 1-3 reps..

o sen e man klar me övningen.. d låter för mig.. ganska bra..
o sen ha tillräckligt många dagars vila mellan passen..

nu vilar jag 4-7 dagar mellan varje pass.
o kör bara ett set per övning.. kanske ska testa att smacka på ett GRISTUNG set på varje övning

men då e frågan.. vilket set ska jag köra först?
Såhär körde jag bänk sist
20kg - 15-20 reps
40kg - 10 reps
60kg - 7 reps
80kg - 4-5 reps
95kg - 1 rep
Något sånt brukar det bli iaf, ni förstår säkert tanken... Tar inte ut mig till failure förrän näst sista och sista setet. Känns bra och ger fina resultat, om det ger optimala resultat vet jag däremot inte.

Munter
2003-09-04, 22:53
Originally posted by Pressarn
Pyramiden på vägen uppåt borde aktivera alla muskelfibrer. Vad jag vet så aktiveras inte dom sista fibrerna förrän 1-2 reps svintungt.
Undrar hur nyttigt det är att maxa varje muskel en gång i veckan, svarar ingen här så får jag väl starta en ny tråd :rolleyes: Jag maxade i stort sett varje vecka i bänk, böj och marklyft under hela vintern som gick. Trasig armbåge och kass ländrygg följt av en period då jag blev svagare och svagare... körde lite lättare under våren/sommaren och vips kom styrkan och besvären försvann. M.a.o blir man rejält övertränad. Funkade dock kanonbra första månaden eller två...

/fidde

Pressarn
2003-09-04, 22:55
Originally posted by Munter
Jag maxade i stort sett varje vecka i bänk, böj och marklyft under hela vintern som gick. Trasig armbåge och kass ländrygg följt av en period då jag blev svagare och svagare... körde lite lättare under våren/sommaren och vips kom styrkan och besvären försvann. M.a.o blir man rejält övertränad.

/fidde
Oj jävlar... Förklarar en hel del. :bow:

Arne Persson
2003-09-04, 23:20
Hm då måste jag vara lite rätt på det i bicepsträningen eftersom jag efter tre uppvärmingsset också kör tre set men på varje vikt. Hoppsan, det blir ju sammanlagt 15 set på första övningen. Hm, det verkar som om man missförstått något. :confused:

Officer
2003-09-05, 06:36
Alltså för fan, att det ska vara så svårt att fatta att man aldrig ska följa någon annans träningsprogram, eller tänka, "fan jag får inte köra mer än 6 set på denna". Du ska alltid köra på KÄNSLA!
Och då menar jag inte att du ska köra 3 timmar biceps bara för att du känner att du orkar. Så länge du pressar passet inom sådär 60 minuter så kör tungt och brutalt, jag lovar att det ger bättre än att sitta och klura ut avancerade program och setantal hit och dit.

King Grub
2003-09-05, 09:54
Originally posted by Pudzianovski



Säg det till Svend Karlsen som kör 2 set knäböj ;)

Nej, jag säger det till Steve Michalik, som körde 70 set.

MEGA_MAN
2003-09-05, 10:12
Om man inte redan är väldigt vältränad så ska man inte maxa och köra 1-2 varje pass i alla fall inte i mark. Jag känner en kille som körde tung mark länge och han låg en bit över 200 och sen drog han sönder ryggen och kan i dag inte alls träna lika tungt.

Om man vill kan man köra få reps och maxa sin styrka och bli hyfsat dtark, men vill man gå långt så tror jag att man i början ska ligga över4 reps. Men tyvär är det roligt att köra 1-4 reps.

Survivor
2003-09-06, 08:52
Originally posted by aGGe
men en polar sa att han läst...
Pfft, vem lyssnar på sånt.

DrP
2003-09-06, 09:05
Jeff Willet är rätt grov. Han kör:

Squats....5 sets 4-6 reps (After warm-up)

http://www.*******.com/jeffwillet/articles/workout_schedule/workout_schedule_15.asp


http://www.jeffwillet.com/

aGGe
2003-09-06, 15:43
Originally posted by Munter
Jag maxade i stort sett varje vecka i bänk, böj och marklyft under hela vintern som gick. Trasig armbåge och kass ländrygg följt av en period då jag blev svagare och svagare... körde lite lättare under våren/sommaren och vips kom styrkan och besvären försvann. M.a.o blir man rejält övertränad. Funkade dock kanonbra första månaden eller två...

/fidde


ok, nu skrev jag att man skulle vila 4-7 dagar mellan varje träningspass. dvs då maxar man bara i bänk varannan vecka eller så...
det var kompensationen till att man kör så tungt varje pass

Dasse
2003-09-07, 11:46
Alltså!
Jag vill bara säga det jag antar att alla redan vet. Alla svarar olika på träning. Det gäller att hitta det som funkar för dig! För en del funkar det kanske med tre set och en övning/muskelgrupp och köra detta var tredje eller var fjärde dag. För andra är det kanske 2-3 övningar och 8 - 16 set eller mer som gäller, dock mera sällan. Det jag tror att de flesta kan enas om är några principer som fungerar:

1. Tekniken är viktig, du ska kunna utföra övningen korrekt.
2. Vid stagnation behövs förändring (eller innan).
3. Hör egentligen samman med punkt tre: Variation är nödvändig för framgång (mer muskelmassa).
4. En bra kost är nödvändig för att uppnå resultat för träningen.

SLuttjafsat från Dasseboy!