handdator

Visa fullständig version : Sniggels Deff-rotmos


Sniggel
2009-10-16, 13:50
Mitt senaste test i "kolhydratsväg" (stor mängd av energin kommer från fett) som visades överträffa mina förväntningar:

"Flera" portioner:
Kålrot 500g
Morot 125g
Potatis 125g
Spenat (fryst) 200g
Valfritt fett (jag har kört med kokosfett) 30g *
Stark Senap (gå efter känsla)
Svartpeppar (efter känsla)
Salt (se ovan)

* Kan nog sänkas till 20 om man vill sänka kaloriinnehållet

1. Skala rotfrukterna och skär kålroten och morötterna i bitar. Potatisarna kan delas 1 gång eller två för snabbare kokning. Morötterna bör vara i små bitar.
2. Koka upp en mindre mängd vatten i en stor gryta och salta.
3. Stoppa i kålrotsbitarna och koka i 10 minuter under lock. Stoppa sedan i morötterna och potatisen och låt allt koka under lock. Vattnet ska inte täcka alla rotfrukter utan kanske 1/3 av volymen, detta för att moset inte ska bli för vattnigt. Rota runt ibland i grytan då det understa lagret av rotfrukter kokar snabbare.
4. När allt känns färdigkokat (testa med en kniv), stäng av plattan och stoppa i resten av ingredienserna (fett, spenat och senap) och ta fram en elvisp och go nuts.

Beräknat näringsvärde:
Protein 12,5g
Kolhydrater 67g
Varav fiber ca 16g
Fett 33g
Kcal 663 (574 om 20g fett används)

Pepz
2009-10-16, 14:00
låter gott. fast personligen skulle jag ha grädde istället för kokosfett

Cohen
2009-10-16, 14:27
Vanligt rotmos innehåller nästan aldrig något fett alls, så din "dietversion" är fetare och energirikare än originalrätten. I grunden görs rotmos på potatis, kålrot och morot och späs med buljong (som gärna ska komma från den kokade fläskläggen). Ibland tillsätter man en klick smör, men det hör till ovanligheterna.

Sniggel
2009-10-16, 14:33
Vanligt rotmos innehåller nästan aldrig något fett alls, så din "dietversion" är fetare och energirikare än originalrätten. I grunden görs rotmos på potatis, kålrot och morot och späs med buljong (som gärna ska komma från den kokade fläskläggen). Ibland tillsätter man en klick smör, men det hör till ovanligheterna.

Ok, där ser man. Då kan man förmodligen gå ännu lägre på fettet om man nu vill det. Fast man bör nog ha buljong om man går lågt på fettet antar jag?
Även om min rotmos är mer energirik än vanlig rotmos så är rotmos oftast bra dietmat antar jag. Fast spenaten gör ju nog sitt för mättnaden och att spä ut kalorierna.

LadyG
2009-10-16, 15:05
Vanligt rotmos innehåller nästan aldrig något fett alls, så din "dietversion" är fetare och energirikare än originalrätten. I grunden görs rotmos på potatis, kålrot och morot och späs med buljong (som gärna ska komma från den kokade fläskläggen). Ibland tillsätter man en klick smör, men det hör till ovanligheterna.

Din beskrivning låter som det rotmos jag kallar rotmos, gottis! Klassiskt rotmos är dietmat redan i sig och behöver knappast förädlas imho.

Cohen
2009-10-17, 12:05
Din beskrivning låter som det rotmos jag kallar rotmos, gottis! Klassiskt rotmos är dietmat redan i sig och behöver knappast förädlas imho.

Precis. Fläsklägg är kanske inte lika dietanpassat, men den kan man ju byta ut mot något fettsnålare om man känner för det. Med en klick senap (jag vill absolut ha grovkornig sådan) blir det en väldigt trevlig och tillika ganska billig måltid.

LadyG
2009-10-17, 13:17
Precis. Fläsklägg är kanske inte lika dietanpassat, men den kan man ju byta ut mot något fettsnålare om man känner för det. Med en klick senap (jag vill absolut ha grovkornig sådan) blir det en väldigt trevlig och tillika ganska billig måltid.

Håller med dig om senapen där :thumbup:

Fläskkorv är inte heller det kalorisnålaste man kan ha även om det också är en traditionell kompanjon till rotmoset, såvida det inte finns någon magrare variant än de jag sett? (scans fläskkorv ligger på 250kcal/100g och det är mycket tycker jag)

z_bumbi
2009-10-20, 18:23
Håller med dig om senapen där :thumbup:

Fläskkorv är inte heller det kalorisnålaste man kan ha även om det också är en traditionell kompanjon till rotmoset, såvida det inte finns någon magrare variant än de jag sett? (scans fläskkorv ligger på 250kcal/100g och det är mycket tycker jag)

Räknat på hela måltiden är inte korven så farlig, fläsklägg som man kokar bort fettet på är iofs kanske frågan om det inte är magrare plus att man kan skära bort ev fett. Annars kan man servera med tunga, skinka eller något annat liknande.

Cohen
2009-10-20, 20:32
Räknat på hela måltiden är inte korven så farlig, fläsklägg som man kokar bort fettet på är iofs kanske frågan om det inte är magrare plus att man kan skära bort ev fett. Annars kan man servera med tunga, skinka eller något annat liknande.

Håller med dig där. Tror inte putsad fläsklägg är speciellt mycket fetare än exempelvis skinka. Visserligen äter man kanske lite mer, men det är ju en annan sak.

LadyG
2009-10-20, 21:30
Räknat på hela måltiden är inte korven så farlig, fläsklägg som man kokar bort fettet på är iofs kanske frågan om det inte är magrare plus att man kan skära bort ev fett. Annars kan man servera med tunga, skinka eller något annat liknande.

Det har jag inte tänkt på. Hur mycket kan man koka bort från korven tror du?

Peter Hansen
2009-10-22, 11:53
Finns ju iofs ingen anledning att ta bort fettet från moset. Jag har beräknat att få i mig ca 80g fett/dag under min pågående deff och att trycka i lite av detta fett, runt 50g skulle jag pressa in, i moset kommer göra det jävligt mycket godare. Sen käkar man det med lite stekt kyckling och avokado så kommer man nog upp i rätt fett/kolh/prottemängd

Sniggel
2009-10-22, 12:26
Man gör som man vill. Jag har själv minskat mängden fett till 15g (och kör med olivolja nu) och det smakar bra det med. Men vill fortfarande ha kvar det personligen då jag tycker jag behöver mer omättat fett i min kost.