handdator

Visa fullständig version : Träna kondition i olika intervall?


Slartibartfast
2009-10-16, 08:20
Jag var på ett konditionstest via jobbet för ett par veckor sedan. Testen visade att jag har helt ok kondition för min ålder. Testen gick ut på att cykla så länge man orkade hålla ett visst varvtal på en motionscykel där motståndet ökades varannan minut.

Hon som höll testet sa att min puls snabbt går upp, och sen hålls kurvan ganska platt till maxpuls. Hon sa att jag borde träna långa lugna pass (typ puls 130) för att träna basuthållighet. Funkar det verkligen så?

Som jag förstått är konditionsträning en ganska rätlinjig funktion där variablerna är %HRmax och tiden. Ju högre puls man tränar på, desto kortare tid behövs för att uppnå samma resultat. Hennes resonemang ger lite "bränna fettet på dom nedre magmusklerna"-vibbar, men har hon rätt?

Guddi
2009-10-16, 08:42
Att pulsen höjs snabbt för att sen stabiliseras är ett bra tecken. På så bycker man upp en liten syreskuld i början på aktiviteten. VO2-kinetics kallas det med fikonspråk.

När det gäller syreupptagningsförmåga och uthållighet så är det inte riktigt samma sak. Du kan läsa mer om det här, http://traningslara.se/blogg/syreupptagningsformaga-vs-uthallighet/

Så om du vill bli uthållig på längre stäckor behöver du träna längre sträckor. I övrigt är det inget du behöver bry dig om. Användningen av ordet basuthållighet får det att låta lite som "bränna fett på dom nedre magmusklera", jag håller med dig :)

Slartibartfast
2009-10-16, 09:21
Alrajt, tack! :thumbup:

tejpis
2009-10-16, 10:11
King Gruddi.

Scratch89
2009-10-16, 11:30
Som sagt, hon pratade lite ur nattmössan. Att pulsen går upp snabbt är bara bra, för du slipper syreskulden som många kan få av att börja trampa på det höga tempot direkt. Min puls beter sig precis likadant, och när vi testade vår syreupptagningsförmåga behövde jag bara trampa i två-tre minuter, för det hände inget mer efter trettio sekunder. :)