handdator

Visa fullständig version : Finns det några bra "tränings-magazines"??


emi23j
2009-10-15, 18:30
Finns det några bra tränings magasin/tidsskrifter som man kan prenumerera på? Jag söker något liknande som illustrerad vetenskap, alltså vetenskapligt baserat!

L Johnsson
2009-10-15, 18:32
Finns det några bra tränings magasin/tidsskrifter som man kan prenumerera på? Jag söker något liknande som illustrerad vetenskap, alltså vetenskapligt baserat!

Illustrerad vetenskap suger och är inte speciellt vetenskapligt baserat...

emi23j
2009-10-15, 18:39
Illustrerad vetenskap suger och är inte speciellt vetenskapligt baserat...

Tycker det är jävligt intressant=).

Okej, men hur som helst. tränings magasin baserat på ny forskning, eller kan ju vara gammal forskning också. dock inte något bodybuildings magasin.

L Johnsson
2009-10-15, 18:42
Tycker det är jävligt intressant=).

Okej, men hur som helst. tränings magasin baserat på ny forskning, eller kan ju vara gammal forskning också. dock inte något bodybuildings magasin.

Intressant sa jag aldrig att det inte kunde vara, men den suger som vetenskapsmagasin för deras "vetenskap" är på dagis nivå.
Fast nu ska ja hålla truten och inte gå off-topic redan:D

vicarious
2009-10-15, 18:43
Hm, kan bli svårt att hitta tror jag. Gå med på PubMed så får du läsa massa garanterat vetenskapliga studier :)

svedberg1
2009-10-15, 18:44
Aktiv Träning är väldigt bra, enligt mig!

emi23j
2009-10-15, 18:46
Intressant sa jag aldrig att det inte kunde vara, men den suger som vetenskapsmagasin för deras "vetenskap" är på dagis nivå.
Fast nu ska ja hålla truten och inte gå off-topic redan:D

Ja givetvis är det på dagis-nivå för någon insatt. Men för oss som inte är speciellt inne i ämnena blir det en bra översättning... jag menar att sitta och läsa vetenskapliga studier i ämnen som fysik, kemi och naturbiologi måste man ändå vara relativt insatt. Skulle nästan säga att man måste ha en utbildning inom ämnet. Dessutom måste man läsa jävligt många studier/artiklar för att riktigt hänga med. Illusterad Vetenskap är som en lättare väg då att få någorlunda tillig och intressant information.

emi23j
2009-10-15, 18:49
Hm, kan bli svårt att hitta tror jag. Gå med på PubMed så får du läsa massa garanterat vetenskapliga studier :)

Jo brukar vara inne på pubmed ibland.

Men inte riktigt det jag söker. visst är det intressant att läsa studier men det gäller ju alltid att hitta rätt studier att läsa, de flesta studier som genomförs visar ju oftast inte något "banbrytande".

Black Star Abyss
2009-10-15, 18:51
Du kan läsa dem alla gratis på bibblo. :)

emi23j
2009-10-15, 18:52
Aktiv träning skall undersökas.

Eddie Vedder
2009-10-15, 18:53
de flesta studier som genomförs visar ju oftast inte något "banbrytande".

Hittar du en tidning eller bok med en massa påstått "banbrytande" forskning är det en dålig vetenskaplig nivå. Det sker ju mycket lite banbrytande i ämnet om träning.

Aktiv träning skall undersökas.

Den har inget att komma med baserat på de önskemål du nämner.

emi23j
2009-10-15, 18:56
Hittar du en tidning eller bok med en massa påstått "banbrytande" forskning är det en dålig vetenskaplig nivå. Det sker ju mycket lite banbrytande i ämnet om träning.


Ja!

Det är just därför det inte känns så frestande att sitta och läsa studier.

Att använda ordet vetenskap kanske i ofs är lite fel. MEN om jag uppdaterar till ny träning istället. Alltså den träning som bedrivs just nu av olika tränare på olika faciliteter till olika idrotter.

Mourten
2009-10-15, 19:02
Varför inte bara nyttja internet? Finns väl inte direkt många tidningar förutom facktidningar som publicerar studier, å då inte ens fulltexts.

emi23j
2009-10-15, 19:06
Varför inte bara nyttja internet? Finns väl inte direkt många tidningar förutom facktidningar som publicerar studier, å då inte ens fulltexts.


För att det är nice att kunna lägga sig i sängen/soffan utan att ha dumburken i knäet... Skönt att ha något att läsa när man sitter på skit-huset också:laugh:

thatice
2009-10-15, 19:12
Drog iväg en ett års prenumeration på denna har ingen aning om det är något att läsa för jag har inte fått den än men det vart ju bara en 500:ing så det kunde ju vara värt att testa.

http://www.supertraininggym.com/teamstore/powermag.html

Eddie Vedder
2009-10-15, 19:15
För att det är nice att kunna lägga sig i sängen/soffan utan att ha dumburken i knäet... Skönt att ha något att läsa när man sitter på skit-huset också:laugh:

Jag håller fullständigt med.:) Och av just den anledningen prenumererar jag faktiskt på BODY. Gött att slöläsa och utan krav på att direkt lära mig något. Jag prenumererade förut på Runner's World också men det kändes bara som en tråkig "må-bra-tidning" som iForm ungefär.

Så mitt tips är att den underbara läsningen som man bara upplever via tryckta sidor så kan du antingen köpa något med lägre nivå eller så köper du faktisk vetenskaplig litteratur i bokform.

Uppdaterad kan man sedan hålla sig via internet som sagt. Typ Kolozzeum och bra bloggar*hint hint*:D

Annars är mycket publikationer på Svensk Idrottsmedicins hemsida bra. registrerar man sig kan man dessutom ladda hem deras tidsskrift. Därefter kan du ju skriva ut den och sätta dig och skita.:D

http://www.svenskidrottsmedicin.se/

z_bumbi
2009-10-15, 19:16
Det finns några tidningar på engelska som vänder sig till tränare, det finns också en kanadensiskt hemsida som har tränare som huvudinriktning som är riktigt bra. Nackdelen är att alla mina bokmärken i ämnet ligger på min nedpackade dator.

Sök på coach med lämpliga tilläggsord så kanske du hittar något. Det finns också sidor med alla tidningar som publiceras eller som går att köpa i Sverige som du kan leta igenom.

Edit: Jag hittade den här idag http://www.topendsports.com/ så jag har inte läst så noga men den innehåller vid en första anblick en del bra grejer.
Boksektionen får man vara lite selektiv i men det finns en hel del bra böcker bland förslagen.

emi23j
2009-10-15, 19:52
^^Såg intressant ut faktiskt!

major Pectoralis
2009-10-15, 20:16
Det finns ganska många "journal of....".
De är vetenskapliga men ganska tungrodda.