handdator

Visa fullständig version : Back runt hörn tips


power08
2009-10-15, 18:29
har lite svårt med att utföra "back runt hörn" som jag måste kunna inför uppkörningen om en vecka. Har ni några tips som kan vara till hjälp då man utför den?. Många klarar av den utan att kolla så mycket i högra ytterspegeln men vad kollar ni efter när ni backar? Hörnet jag menar är inte helt 90gradigt med en synlig kant, utan den är mer halv rund vilket gör att det inte har gått bra med helt rattstyre när jag kommer till kanten.

tacksam för tips!
MVH power08

Jajje
2009-10-15, 18:38
Blicken ska växla mellan bakrutan, höger backspegel och framrutan. Jag brukar hitta något slags riktmärke (till exempel en lyktstolpe, gatuskyltsstolpe eller liknande) som ger mig en fingervisning om när det är dags att lägga om fullt (om jag inte ser kanten i fråga). Övrigt kan jag nog bara tipsa dig att ta det lugnt och inte göra några plötsliga/överdrivna rörelser/manövrar.

Lycka till!

Yes
2009-10-15, 18:42
Jag kollar så baken på bilen är i linje med svängen, sen svänger jag och har koll på hur nära kanten jag är med den sidans spegel. Utöver det är bara koll på omgivningen som gäller.

Jagärsvag
2009-10-15, 18:47
Öva.

Har du inte kört så länge är det ju klart att andra klarar vissa bitar bättre än dig.
Är du osäker på bilens placering kan du väl slänga ett öga på ytterbackspegeln för att se om du behöver svänga mer eller mindre?

Känslan kommer med tiden.

Lycka till!

Scratch89
2009-10-15, 18:57
Höger sidospegel för att kolla din position i förhållande till trottoaren/gathörnet. Sen får du vrida runt och hoppa för att visa att du har uppsikt åt alla håll.

Back runt gathörn är nog ett av de mest onödiga momenten jag har övat på. De gånger jag väl har behövt att vända har det alltid funnits en parkering eller något liknande för att kunna vrida runt.

Drfg
2009-10-15, 19:26
Öva.

Har du inte kört så länge är det ju klart att andra klarar vissa bitar bättre än dig.
Är du osäker på bilens placering kan du väl slänga ett öga på ytterbackspegeln för att se om du behöver svänga mer eller mindre?

Känslan kommer med tiden.

Lycka till!

+1 bara att ta bilen och backa runt 30 hörn, grattis nu kan du det :)

jontet
2009-10-15, 22:22
+1 bara att ta bilen och backa runt 30 hörn, grattis nu kan du det :)

Jepps. Körde samma metod för att lära mig fickparkera, bara köra in på en storparkering för nåt varuhus som stängt och fickparkera 100ggr typ. Kvantitet funkar alltid. För övrigt tror jag TS kommer kugga för backa runt hörn är så trivialt. Men lycka till !!

Scratch89
2009-10-15, 22:25
Det svåraste är väl att starta i backe utan att rulla en centimeter bakåt, i en okänd bil där man inte känner dragläget. Handbromsen ftw.

tsp
2009-10-16, 02:24
Mitt bästa tips är att öva, så jävla svårt är det inte. Om du ändå inte lyckas få in det så förstörs inte allt för det. På min (godkända) uppkörning skulle jag backa runt hörn. Första försöket körde jag in i häcken jag skulle backa runt. Andra försöket körde jag bara upp på gatstenen. Tredje försöket klarade jag det.

Uppkörarna hänger inte upp sig på om du klarar varje liten teknisk manöver klanderfritt direkt. Huvudsaken är att du inte flippar ur, håll dig lugn och var självsäker samt fixa uppkörnignen bra i övrigt så är det inga problem. Liksom jag började inte skrika GAAAH! när jag gjorde fel, utan sa typ "oj då, där hamnade man lite snett." sedan rullade jag ner från kanten och rättade till liksom. ingen big deal.

Rockhard
2009-10-16, 05:47
Vinkla ner sidospeglarna. Blir oändligt mycket lättare att backa med precision. Vinkla så att du i undre kanten av spegeln ser marken bara ett par meter bakom bilen. Är det en hyffsat bred spegel ser man tillräckligt långt bak i övre delen av den iaf. Dom flesta verkar ställa sidospeglarna så dom pekar mot skyn....