handdator

Visa fullständig version : Införa ett andra pass om dagen, råd?


populous
2009-10-15, 14:12
Jag håller på att deffa den jobbiga varianten. Ökat energiintag, massvis med protein och mindre fett och kolhydrater samt ökat, ja just, konditionsträning.

Tränar 5-6 gånger i veckan och kör cardio 40-50 minuter på 150 hbpm efter varje pass och på vilodagen (det blir minus ca 800-900 kcal om dagen). Problemet är att jag växer så det knakar fortfarande. Jag tycks gå upp i vikt hur jag än gör. Dock verkar det vara mest muskler för jag dem uppenbara fettdepåerna (love handles, över muskler etc) är nästan borta nu efter snart 2 månader hårt tränande, så jag klagar inte.

Jag har ändå bestämt att gå ner i vikt så jag blir tvungen att införa ett andra pass om dagen.
Frågan är då ska jag A: göra som nu, träna först sen cardio på varje pass. Då kommer jag gå igenom hela kroppen på 2-3 dagar (dvs 3 gånger i veckan).
Eller B satsa på ett renodlat cardio pass och ett byggarpass (med cardio på slutet) om dagen?

Följdfrågan om B: Ska jag koncentrera mig på cardio på morgon eller eftermiddagen? Vill ändå få med ett byggarpass för att inte förlora så mycket muskler under nergången.


P.S. Orsaken till att jag fortfarande vill gå ner och inte satsa på att bygga är att jag redan har rätt mycket muskler, men har alltid saknat definition. Vill gärna prova hur det ser ut innan jag bygger vidare :)

maRRtin
2009-10-15, 14:17
Alternativ B med cardio på morgonen och styrketräning på eftermiddag bör vara bäst.

Sen förstår jag nog inte riktigt idén med att ÖKA energiintaget för att gå ner i vikt? Då är det inte så konstigt att du inte går ner i vikt.

populous
2009-10-15, 14:27
Sen förstår jag nog inte riktigt idén med att ÖKA energiintaget för att gå ner i vikt? Då är det inte så konstigt att du inte går ner i vikt.

Tack för supersnabbt svar! Alltid knepigt och veta var man ska placera dessa cardiopass för att få de mesta energin till styrka.

Poängen med att öka energiintaget är att få kroppen att gå som ett kärnkraftverk och bränna allt som kommer i dess väg, förhoppningsvis fett och kolhydrater. På så viss hoppas jag på en mer stabil nergång som håller i sig när jag sedan i vår byter till ren styrketräning. I teorin ser det i alla fall bra ut :)

Jag ligger fortfarande på underskott varje dag, men intaget är månstans på uppåt 4000-5000 kcal/dag om jag räknar rätt (det är mycket mat det… och ännu mer träning).

mikaelj
2009-10-15, 14:42
Poängen med att öka energiintaget är att få kroppen att gå som ett kärnkraftverk och bränna allt som kommer i dess väg, förhoppningsvis fett och kolhydrater.

Ät mindre så förbränner du mer [kroppsfett].

Massa konditionsträning kommer trötta ut dig totalt. Ät mindre mat istället, du verkar definitivt ha utrymme för det.

Action Fighter
2009-10-15, 15:14
Jag körde gym 5ggr i veckan och springning en 4-6 under deff och undvek tunga hårda benpass. Tränade eftermiddag och sprang sen kväll då. Funkade bra, hade inte hårda konditionspass dock utan dem var lugna och ganska långa.

emi23j
2009-10-15, 16:42
Jag hade föredragit att lyfta vikter på förmiddagen och löpa på eftermiddagen eller kvällen.

Det här med att köra lugn löpträning har aldrig varit min grej. Alltid gått för full kapacitet för att få det avklarat så snabbt som möjligt.

Frumpish
2009-10-15, 18:06
Varför lägga cardio direkt i anknytning till styrketräningspassen? Annat än att det är smidigt logistikmässigt om man vill köra cardio i CT i gymmet t ex ser jag bara nackdelar med det (enligt de studier som visar att konditionsträning sänker effekten av styrketräning och att de två absolut sämsta tillfällena att lägga konditionsträningen är före respektive efter styrketräningspassen).

Sen är jag inne på mikaels spår, känns som lite väl mycket cardio? Hade nog valt en lång promenad i högt tempo på morgonen och gym på eftermiddag/kväll om du ska klämma in båda på samma dag eller tvärtom.

vicarious
2009-10-15, 18:44
Återigen, cardio är inte en nödvändighet för att gå ner i vikt - vilket många verkar tro. Viktnedgång regleras lättast av födointaget.

muffe85
2009-10-15, 21:30
viktigast: energiunderskott OAVSETT!!!
Iofs bör du alltid få i dig en viss mängd protein/kolhydrat/fett för att kroppen ska fungera som den ska, men att du bränner mer fett bara för du äter mer mat än en myt. i LÅNGA LOPPET (det som räknas) förbränns kaloriunderskott.

* Fokusera på gym
* träna kondition de dagar du inte gymar för att inte bli helt slut.

Notera att du är i sämre fysisk status under diet - alltså ingen bra tidpunkt att helt plötsligt öka på träningsmängden!!

944RS
2009-10-16, 10:58
Ligger du verkligen på ett underskott av 8-900Kcal och du äter 5000?
Tror du kanske uppskattar förbränningen lite för högt.

Men Alt B med styrka på eftermiddag/kväll och den största delen av dagens matintag efter det skulle jag köra på.

Att köra allt för hårt med kroppen under en längre period med kcalunderskott kan slita ganska mycket.
Kan vara bättre att helt enkelt minska på maten som flera andra skrivit tidigare.

populous
2009-10-17, 00:48
Ligger du verkligen på ett underskott av 8-900Kcal och du äter 5000?
Tror du kanske uppskattar förbränningen lite för högt.

Men Alt B med styrka på eftermiddag/kväll och den största delen av dagens matintag efter det skulle jag köra på.

Att köra allt för hårt med kroppen under en längre period med kcalunderskott kan slita ganska mycket.
Kan vara bättre att helt enkelt minska på maten som flera andra skrivit tidigare.

Tränar ofta extremt hårt med väldigt lite vila mellan övningar för att hålla uppe tempo (ca 2 timmar per pass). Har tränat kampsport större delen av mitt liv så det sitter väl kvar att ta i ordentligt när det väl gäller. Är väldigt strikt när jag gör övningar så jag har aldrig skadat mig än och har väldigt långa, sega muskler. Numera krävs det en hel del för att jag ska bli trött därav de höga nivåerna. Jag vet att det sliter så jag håller successivt på att bygga om passen. Men det känns lätt fånigt att bara vara på gymmet en timme när man vanligtvis är där fyra :)

Ska prova dra ner på maten, men försöka öka protein intaget (något som jag tidigare slarvat med).

944RS
2009-10-17, 19:25
Om du minskar ner från 5000 till kanske 3500 så kommer du få betydligt mindre energi till träningen så försök lyssna på kroppen. Jag upplever att återhämtningen kan vara betydligt sämre på ett stort kcalunderskott och måste därmed minska lite på träningsmängden.

mikaelj
2009-10-17, 19:27
Av följande upplägg...

1. underskott mat, lättare konditionsträning, styrketräning
2. lite större underskott mat, absolut ingen konditionsträning, styrketräning.

... fungerar jag inte alls efter ett tag på #1.