handdator

Visa fullständig version : Negativ effekt av samtida styrketräning på prestationsförmåga i konditionsgren


King Grub
2009-10-15, 09:30
Att konditionsträning påverkar styrketräningsresultaten negativt är välkänt, men detsamma gäller även det omvända, även om den negativa påverkan efter sex veckors kombinerad träning inte är dramatisk.

The purpose of this study was to investigate the effect of concurrent resistance and endurance cycle training on physiologic and performance parameters of cyclists. Before and after a 6-week training intervention period, 14 well-trained male cyclists completed a maximal graded exercise test, a 30-km dynamic cycling test with 3 intermittent 250-m and 1-km sprints, and a 1 repetition maximum (1RM) squat test for the assessment of lower-limb strength. Subjects were allocated into 2 groups: a resistance training group (RT; n = 7) that completed a 6-week undulating, periodized resistance training program (3/wk) in conjunction with their regular cycle training and a control group (CON; n = 7) that maintained their usual cycle training. Upon completion of the training intervention, there was no change in graded exercise test parameters in either group, but the RT group showed a significantly greater increase in 1RM squat strength compared with CON (p < 0.05). Moreover, the change in 30-km time trial and sprinting performance did not differ between RT and CON, except for the final 1-km sprint where the percent change in 1-km final sprint performance was greater in CON (+11%) compared with RT (-5%). In conclusion, although concurrent resistance and endurance training in well-trained cyclists enhanced 1RM strength, it did not improve overall cycle time trial performance and in fact was shown to reduce 1-km final cycle sprint performance compared with a CON group performing their normal cycle training.

J Strength Cond Res. 2009 Oct 12. Effect of Concurrent Resistance and Endurance Training on Physiologic and Performance Parameters of Well-Trained Endurance Cyclists.

Guddi
2009-10-15, 09:38
Man kanske inte ska dra paralell till alla konditionsgrenar här. Styrketräning tillsammans med löpning har ju visat sig kunnat förbättra löpekonomin i tidigare studier.

Frågan är om det ens gäller vid cykling. De la ju bara till 3 extra styrketräningspass till deras ordinarie träning.

-Englund
2009-10-15, 13:50
Irriterande läsning, får inte låta det agga sig fast på hjärnan allt för mycket!

skaparn
2009-10-15, 13:53
Ja, jag har inte alls svårt att tro på resultatet. Men utan att riktigt ha orden för att beskriva det: skillnaden i resultat mellan de två grupperna har nog mer att göra med att den enas träning inte "stördes" av styrketräning, och att de då kanske orkade ta i mer vid själva cykelträningen varpå resultaten blev bättre. Alltså inte en muskulär/fysiologisk/cellnivå blabla reaktion på själva styrketräningen, utan att den helt enkelt konkurrerade. Asch, jag svamlar lite som skrivet, men ville bara få fram att man inte kan säga att frånsett styrketräningen så är allt annat lika mellan grupperna.

maRRtin
2009-12-03, 13:03
Jag är med dig skaparn.
Det känns (i vartenda cell ibland), att styrketräningen inkräktar på kvalitativ konditionsträning.

Låt säga att man kör en benhårt helkroppspass dagen innan man ska riva av 13 km terränglöpning. Det är ju alltid en jäkla skillnad i ork, tempo och löpteknik i löpspåret, jämfört med om man inte styrketränat det där passet dagen innan utan handlat julklappar istället.

Crocker
2009-12-03, 14:15
Stämmer nog bra, när jag har styrketränat/Löpt så orkar jag hälften så mycket i det andra om jag kör på samma dag.

Elfsberg
2009-12-03, 14:37
Hujedamig. Efter julklappshandel intar jag soffläge i en veckas tid för att återhämta mig.

emi23j
2009-12-03, 16:09
Låt säga att man kör en benhårt helkroppspass dagen innan man ska riva av 13 km terränglöpning. Det är ju alltid en jäkla skillnad i ork, tempo och löpteknik i löpspåret, jämfört med om man inte styrketränat det där passet dagen innan utan handlat julklappar istället.

Stämmer säkert.

Men frågan är väl då varför man kör detta styrketräningpass dagen innan man ska göra en tung löpträning?

Angående styrketräning och konditionsträning så handlar väl det hela om att kombinera rätt. alltså att inte proiritera styrketräning över konditionsträningen utan det ska bara ske som komplement.

Sen vet man ju heller inte hur styrketräningsupplägget var. Om cyklisterna tränade för att öka sitt 1RM så är det väl ganska givet att det kommer att gå ut över cyklingen. Men om de istället tränat på kanske 30-60% av 1rm för snabbhetsuthållighet kanske det hade blivit helt andra resultat.

Elfsberg
2009-12-03, 22:07
Skilj på konditionsträning och regelrätt, prestationsinriktad löpträning.
Klart som fan man ska styrketräna tungt även om det går ut över kondisträningen, så länge det är i rekreationssyfte.
För det är väl som så att det är pulsen som avgör hur effektivt man tränar, om man bara ser till konditionsutveckling(eller hur man ska uttrycka det..)?

emi23j
2009-12-04, 08:00
Skilj på konditionsträning och regelrätt, prestationsinriktad löpträning.
Klart som fan man ska styrketräna tungt även om det går ut över kondisträningen, så länge det är i rekreationssyfte.
För det är väl som så att det är pulsen som avgör hur effektivt man tränar, om man bara ser till konditionsutveckling(eller hur man ska uttrycka det..)?

Beror ju som sagt på vad målen med träningen är.

Utveckla gärna. lite svårt att förstå den kommentaren.

Elfsberg
2009-12-04, 10:31
Har man i syfte att öka sin muskelmassa så ska man träna intensivt. Om man bara ska ut och springa "för skojs skull" och inte tävlar så kan man göra det ändå med träningsvärk. Så länge pulsen är hög så får man alla fördelar som konditionsträning ger.

emi23j
2009-12-04, 11:20
Har man i syfte att öka sin muskelmassa så ska man träna intensivt. Om man bara ska ut och springa "för skojs skull" och inte tävlar så kan man göra det ändå med träningsvärk. Så länge pulsen är hög så får man alla fördelar som konditionsträning ger.

Då förstår jag din synpunkt bättre och kan hålla med, även om pulsen inte alltid behöver vara hög när man konditionstränar för att det ska ha fördelaktigt resultat.

Eddie Vedder
2009-12-04, 11:27
även om pulsen inte alltid behöver vara hög när man konditionstränar för att det ska ha fördelaktigt resultat.

Man kan åtminstone bibehålla sin kondition på det sättet. Men vill man ÖKA så krävs att man pressar sig en aning. Dock kan lägre intensitet kompenseras med längre distans.

Men som sagt, för att upprätthålla konditionen funkar det bra. Och i ett allmänt konditionsinriktat upplägg fungerar det inte för de flesta att pressa skiten ur sig varje pass, varken ständigt ökade distanser eller ständigt hårdare intensitet.

Något återhämtningspass mitt i veckan, variation mellan intensivt och distansinriktat o.s.v.

emi23j
2009-12-04, 14:51
Man kan åtminstone bibehålla sin kondition på det sättet. Men vill man ÖKA så krävs att man pressar sig en aning. Dock kan lägre intensitet kompenseras med längre distans.

Men som sagt, för att upprätthålla konditionen funkar det bra. Och i ett allmänt konditionsinriktat upplägg fungerar det inte för de flesta att pressa skiten ur sig varje pass, varken ständigt ökade distanser eller ständigt hårdare intensitet.

Något återhämtningspass mitt i veckan, variation mellan intensivt och distansinriktat o.s.v.

Jepp. håller helt klart med.

Men som sagt allt beror ju på vad målet är med träningen.

Man kan inte bli världsbäst på både sprint (eller tyngdlyftning) och maraton. Antingen prioriterar man styrkan/explosiviteten eller så prioriterar man konditionen.

Och nej helt klart. bara för att det är konditionsträning betyder det inte att man ständigt kan pressa skiten ur sig varenda pass. Principerna för återhämtning och kompensation gäller även här.

maRRtin
2009-12-05, 11:09
Stämmer säkert.

Men frågan är väl då varför man kör detta styrketräningpass dagen innan man ska göra en tung löpträning?

Mest för att veckans dagar inte räcker till.
Jag siktar varken på att vinna Lidingöloppet eller Luciapokalen, utan gillar att träna.

Hade jag siktat på att bli bäst i något så hade självklart upplägget sett helt annorlunda ut.

Ville bara instämma i skaparns inlägg om att konditionsträningen blir lidande när man implementerar styrketräning i större i utsträckning, utan att det behöver ha förklaringar på hormon/cellnivå.

emi23j
2009-12-05, 12:13
Mest för att veckans dagar inte räcker till.
Jag siktar varken på att vinna Lidingöloppet eller Luciapokalen, utan gillar att träna.

Hade jag siktat på att bli bäst i något så hade självklart upplägget sett helt annorlunda ut.

Ville bara instämma i skaparns inlägg om att konditionsträningen blir lidande när man implementerar styrketräning i större i utsträckning, utan att det behöver ha förklaringar på hormon/cellnivå.

Ja givetvis blir det lidande.

Men jämförelsen du tar upp kan dock anses som en relevant förklaring i och med att du dagen innan löpning varit och kört ett tungt benpass vilket betyder att du inte är återhämtad när du springer...

Hur som helst. skulle vara roligt att se vilken typ av styrketräning som bedrivits.