handdator

Visa fullständig version : Bredare axlar genom strech???


FlexOnline
2003-09-04, 16:04
Hejsan!
Läste 2 stycken mycket intressanta artiklar ang. sambandet breda axlar-simmare idag! Var långa artiklar med bra källhänvisning från doktorer och proffessorer som är aktiva inom idrott. Hursomhelst, om man kortfattat summerar allt, så stod det att anledningen till att i synnerliget SIMMARE har breda axlar är därför att de under uppväxten hela tiden får en "strech" i nyckelben och skulderblad under deras många, många träningstimmar fram tills att de slutar växa (skelettet). Det stod att en liknande "strech" kunde uppnås genom att tex hänga brett i en chinsstång varje dag i 3-5 minuter (med dragremmar). Detta kunde även påverka EFTER att man slutat växa. Artikleln var inget skämt så nu vill jag höra åsikter samt egna erfarenheter på området! Allan, Pez, Pauline, Langster o alla andra? Vad säger ni?

MVH / A

Grahn
2003-09-04, 16:08
Hr du ihopdragna axlar så kan du ju genom träning och stretch påverka hållningen vilket kommer att göra att du ser ut att ha bredare axlar.

Däremot lär du ju inte påverka nyckelbenets längd.

FlexOnline
2003-09-04, 16:12
Ok Grahn...tack för ditt svar...men artikeln handlade just om att nyckelbenets och skulderbladets längd kunde påverkas...

Anyone?

King Grub
2003-09-04, 16:32
Originally posted by FlexOnline
Ok Grahn...tack för ditt svar...men artikeln handlade just om att nyckelbenets och skulderbladets längd kunde påverkas...

Anyone?

Du kan knappast slita ut skelettdelar så de blir längre, hur hårt du än stretchar.

LunaSpice
2003-09-04, 16:47
Exakt, det finns ingen möjlighet i världen att det går. Jag har tränat simning i 9 år och har enormt breda axlar men det är jag övertygad om är pga genetiska fördel, hur skelettstrukturen ser ut. Inte för att jag summit 8 mil i veckan och därför sträckt ut mitt skelett. Min far har exakt likadan kroppsbyggnad och han har inte tränat alls över huvudtaget under sitt liv.

Kan du inte länka till artiklarna Flex...så att vi kan läsa? Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur den här undersökningen har gått till väga och hur de har tolkat resultaten. Både skelett och muskelceller slutar att dela när man är fullvuxen vilket gör det anatomiskt och fysiologiskt omöjligt att ändra sin skelettstruktur, i synnerhet genom "stretching". Jag tror på detta när jag läser artiklarna och tolkar dem själv. :) Jag tycker det låter väldigt konstigt iaf men forskningens vägar äro outgrundliga.

Nils
2003-09-04, 16:51
Är inte detta liknande de artiklarna som finns om att man kan få större bröstkorg mha träning innan den helt förbenas i vuxen ålder?
Nils

FlexOnline
2003-09-04, 18:03
Artiklarna läste jag i MuscleMag och Flextidningar som fanns på gymmet...typ några år gamla....jadu...vad ska man säga om detta? Har ingen aning! Interssant är det iallafall o kul att kolla upp...:cool: Det stod inte så himla utförligt hur det gått till kan jag påpeka också...tror det var mer på ett teoretiskt plan, än på det experimentiella och praktiska..

Pressarn
2003-09-04, 21:54
Har simmat sen jag var 8 år och nu är jag 17. Har inte alls breda axlar om man inte tittar på musklerna. Känner en kille som har riktigt superbreda axlar som aldrig har tränat någonting förutom lite innebandy. Genetik...

Steven Gerrard
2003-09-05, 09:06
När jag lirade tennis några år under tonåren hade jag (ganska mycket) längre underarm på högersidan än på vänster.....
Så JAG tror definitivt att man kan få skelett att växa olika. Iaf när man är ung

FlexOnline
2003-09-05, 09:20
Originally posted by Steven Gerrard
När jag lirade tennis några år under tonåren hade jag (ganska mycket) längre underarm på högersidan än på vänster.....
Så JAG tror definitivt att man kan få skelett att växa olika. Iaf när man är ung




Hmmm

Arne Persson
2003-09-05, 09:28
Det finns faktiskt ett utmärkt sätt att få riktigt breda axlar. Karva loss nyckelbenen med vass kniv, lägg dina nyckelben i syra så att caiciumkomponenten löses upp och dina nyckelben får en gummiartad konsistens (kvarvarande proteinkomponenten). Drag nu ut dom till önskad längd. Försök att på något sätt få tillbaka kalkkomponenten (vet dock nte hur?). Sätt till baka dina nyckelben och fixera. Ställ dig framför spegeln och avnjut dina nya breda axlar.;)

Officer
2003-09-05, 09:29
Originally posted by Arne Persson
Det finns faktiskt ett utmärkt sätt att få riktigt breda axlar. Karva loss nyckelbenen med vass kniv, lägg dina nyckelben i syra så att caiciumkomponenten löses upp och dina nyckelben får en gummiartad konsistens (kvarvarande proteinkomponenten). Drag nu ut dom till önskad längd. Försök att på något sätt få tillbaka kalkkomponenten (vet dock nte hur?). Sätt till baka dina nyckelben och fixera. Ställ dig framför spegeln och avnjut dina nya breda axlar.;)

Exakt! Så funkar det!

.:: GZ ::.
2003-09-05, 09:40
Originally posted by Arne Persson
Det finns faktiskt ett utmärkt sätt att få riktigt breda axlar. Karva loss nyckelbenen med vass kniv, lägg dina nyckelben i syra så att caiciumkomponenten löses upp och dina nyckelben får en gummiartad konsistens (kvarvarande proteinkomponenten). Drag nu ut dom till önskad längd. Försök att på något sätt få tillbaka kalkkomponenten (vet dock nte hur?). Sätt till baka dina nyckelben och fixera. Ställ dig framför spegeln och avnjut dina nya breda axlar.;)
får ta och testa det. vilken syra ska det vara :rolleyes:

FlexOnline
2003-09-05, 09:41
Originally posted by AnabolicProtein


Exakt! Så funkar det!

Gurun ARNE PERSSON....Den fetstarkaste av dem alla har talat från sin tron...Alla på forumet- börja slicka hans röv....NU!!!


Arne...Arne Weisse..Persson...PERSSON..ARNE...9

z_bumbi
2003-09-05, 11:25
Arne: Är det inte lite agressivt sätt att jobba ? Går det inte bara att kapa benen och installera en ställning som skjuter isär benstumparna från varandra lite i taget. Det är tydligen inte skönt men det funkar i alla fall.

Hades
2003-09-05, 14:48
Är det inte lite onödigt att svara oseriöst på en seriös fråga?

Arne Persson
2003-09-05, 19:37
FlexOnline: Exakt, jag behöver inte vara panikdeffad. :thumbup: Nu skall du inte vara så grinig. :nono:
Du kan faktiskt hänga i ditt chinsräcke ända tills du blir 30 år då just nyckelbenet (dess inre (mediala del)) är det sista postcraniala benet (23-30 års ålder) som förbenar sig. Jag tvivlar dock mycket starkt på att du kommer att få någon som helst effekt. Okej, kör du utan dragremmar så kanske du åtminstone får ett starkare grepp. Vill du ha breda axlar så välj en bredaxlad mor och far.

.:: GZ ::. Undvik Svavelsyra den är för aggressiv.;)

z_bumbi: Vadå aggressivt eller inte skönt. Jag har alltid trott att önskemål baserade delvis på fåfänga inte hade några "smärtgränser".:D


Hades: Liiite seriösare va?

Allan
2003-09-05, 19:40
Originally posted by Arne Persson
Vill du ha breda axlar så välj en bredaxlad mor och far.



Undrar om det räcker med att kolla endast i föräldraledet. Min farsa ser ut som ett skosnöre och min morsa var liten och klen. Farfar däremot var grov över ryggen och morfar var stor och stark.


allan

Arne Persson
2003-09-05, 19:49
Helt riktigt Allan! Många gånger kan man vara tvungen att gå längre bak i släktledet.
Ang. din hackliftfråga så satte jag upp justerbara stopp på en Hacklift vilket resuterade i att träningskompisar ringde till mig och sa att folk (läs mest nybörjare) höll på att fördärva glidhjulen i släden då de med fullkraft använde stoppen som en stutsmatta. Därför avlägsnade jag dom. När det gäller vår liggande benpress som har justerbara (nöd)stopp så förefaller de flesta ha kontroll över rörelsen.

Grente
2003-09-05, 23:13
Bröt båda nyckelbenan vid födseln och jag fyller upp en dörröpnning om vi säger så :hbang:

Hades
2003-09-06, 11:04
Originally posted by Arne Persson

Hades: Liiite seriösare va?

Mkt bättre :)
:thumbup: :thumbup:

Grente
2003-09-06, 11:32
Är helt seriös bröt båda nyckelbenen vid födseln. om jag tror att man kan strecha sig till bredare axlar knappast har mera med genetik och träning att göra än strechning