handdator

Visa fullständig version : Sjuk ofta sedan jag började träna


Euler
2009-10-14, 23:15
Sedan jag började styrketräna för cirka 3 månader sen har jag blivit sjuk tre gånger. En gång i månaden ungefär alltså. Innan dess blev jag kanske sjuk max 2-3 gånger per år.

Jag äter tillräckligt, jag vilar tillräckligt (4 dagar träning, 3 dagar vila), jag kör sällan till failure, jag dricker inte speciellt ofta (2-3 gånger i månaden ungefär, och för det mesta inga större mängder), sover rätt bra osv. Vad kan det bero på, tror ni? Oerhört irriterande att precis ha återhämtat sig från sjukdomen och börjat öka i vikter, och sedan blir man sjuk igen.

hahavaffan
2009-10-14, 23:18
Peta inte dig i munnen, ögonen osv när du tränar eller efter träning innan du hunnit tvätta dig. Sov mer, ät mer.

Euler
2009-10-14, 23:19
Peta inte dig i munnen, ögonen osv när du tränar eller efter träning innan du hunnit tvätta dig. Sov mer, ät mer.

Jag tränar inte på ett offentligt gym, utan på ett "källargym" där jag är ensam.

Dreas
2009-10-14, 23:30
Peta inte i munnen, och något som jag har märkt hjälper mig, lägg dig i tid! Före tolv, före elva helst. Lägger jag mig efter tolv flera dagar i rad känner jag mig ofta lite sämre.

Fredrik_S
2009-10-15, 01:09
Åk inte komunalt, gå inte i affärer, umgås inte överhuvudtaget med andra människor. Då är det mycket mindre risk att bli smittad.

kalle_banan
2009-10-15, 07:51
Du kan ha en bakterieinfektion, gå till en läkare och säg att du har svinont när du är sjuk, i öronen, bihålorna och kroppen, annars kallar han dig mes och skickar hem dig utan åtgärd. Han kommer ta fram en lång tops och peta dig i näsan, sen odlar han detta och ringer tillbaka, med lite tur har du en svår bakterieinfektion och får antibiotika.

Jag hade precis samma problem och det visade sig att det var en svårdödad bakterie som gjorde mig sjuk om och om igen.
Lycka till!

hahavaffan
2009-10-15, 08:06
Jag tränar inte på ett offentligt gym, utan på ett "källargym" där jag är ensam.Nähä? Är det i en helt steril miljö, alltså? ;)

ryss
2009-10-15, 08:15
Nähä? Är det i en helt steril miljö, alltså? ;)

klart! finns ju bara bakterier och grejer på offentliga gym!:smash:

shut teh face
2009-10-15, 08:38
Detta är inget konstigt. Vad du kan göra är att försöka äta tillräckligt, sova tillräckligt. Vissa har bättre immunförsvar än andra, men generellt så blir de flesta mer sjuka när de tränar.

Övriga åtgärder som i vanligt fall kanske inte behövs för att hålla dig frisk kan vara bra att börja med nu:

Tvätta händerna
Peta dig inte i ansiktet
Undvik tunnelbanor ;)

Stora mängder apelsin och vitlök bör också ingå i din diet.

D Andersson
2009-10-15, 09:26
Sedan jag började styrketräna för cirka 3 månader sen har jag blivit sjuk tre gånger. En gång i månaden ungefär alltså. Innan dess blev jag kanske sjuk max 2-3 gånger per år.

Jag äter tillräckligt, jag vilar tillräckligt (4 dagar träning, 3 dagar vila), jag kör sällan till failure, jag dricker inte speciellt ofta (2-3 gånger i månaden ungefär, och för det mesta inga större mängder), sover rätt bra osv. Vad kan det bero på, tror ni? Oerhört irriterande att precis ha återhämtat sig från sjukdomen och börjat öka i vikter, och sedan blir man sjuk igen.

Det (4 ggr/vecka) låter tämligen hårt för att ha tränat i 3 månader, det innebär en enorm omställning för kroppen, att dricka 2-3 gånger i månaden är inte "inte speciellt ofta" för övrigt.

Så det är, solklart, för lite sömn och vila i kombination med för dålig kost, för mkt alkohol och för hård träning. Annars lider du förmodligen av en dödlig sjukdom.

Euler
2009-10-15, 14:19
Det (4 ggr/vecka) låter tämligen hårt för att ha tränat i 3 månader, det innebär en enorm omställning för kroppen, att dricka 2-3 gånger i månaden är inte "inte speciellt ofta" för övrigt.

Så det är, solklart, för lite sömn och vila i kombination med för dålig kost, för mkt alkohol och för hård träning. Annars lider du förmodligen av en dödlig sjukdom.


Alltså, när jag dricker handlar det nästan alltid om 2-3 öl, och inget toksupande. Snittar kanske 5-10 öl per månad, det kan väl inte anses vara speciellt mycket? Sover 6-10 timmar, är det för lite?

hahavaffan:

Haha, nej jag vet att det inte är en helt steril miljö. Men jag trodde du syftade på att det brukar vara mycket människor i ett gym.


Tack för tipsen!

hahavaffan
2009-10-15, 14:25
Det (4 ggr/vecka) låter tämligen hårt för att ha tränat i 3 månader, det innebär en enorm omställning för kroppen, att dricka 2-3 gånger i månaden är inte "inte speciellt ofta" för övrigt.

Så det är, solklart, för lite sömn och vila i kombination med för dålig kost, för mkt alkohol och för hård träning. Annars lider du förmodligen av en dödlig sjukdom.Isf borde jag ligga för döden nu. Tre flak öl i månaden, träning 4 dagar i veckan och allt mellan 3h och 10h sömn per natt den senaste tiden. Fast jag kanske är undantaget till din solklara regel.

kallap
2009-10-15, 14:32
Ät banan direkt efter passet.

Eddie Vedder
2009-10-15, 15:11
Höstförkylningar är ju inte direkt ovanliga. Det behöver inte ha mycket med träningen att göra, det kan vara en ren slump.

Inte sagt att träningen helt är utan roll i det men jag tror knappast den är avgörande. Du har kanske inte blivit 100% frisk MELLAN förkylningarna heller. Inte ovanligt att det kommer och går då, man kan ju ha lite skit kvar i kroppen även om man känner sig frisk. Och om så är fallet är man såklart med mottagbar för ytterligare infektioner.

D Andersson
2009-10-15, 17:46
Isf borde jag ligga för döden nu. Tre flak öl i månaden, träning 4 dagar i veckan och allt mellan 3h och 10h sömn per natt den senaste tiden. Fast jag kanske är undantaget till din solklara regel.

Har du också bara tränat i 3 månader?

kalle_banan
2009-10-15, 17:47
Men om vi utgår från att hans immunförsvar har blivit svagare på grund av för hård träning och att det är därför han är sjuk, hur hårt behöver han ha tränat för att få ett sämre immunförsvar? Kan man dra några generella riktlinjer som säger att tränar man si och så mycket sänks ens immunförsvar si och så mycket?

Eddie Vedder
2009-10-15, 18:10
Kan man dra några generella riktlinjer som säger att tränar man si och så mycket sänks ens immunförsvar si och så mycket?

Vid träningsdos under extrem elitnivå är det snarare så att immunförsvaret påverkas positivt av träning.

Dock är ju immunförsvaret nedsatt AKUT i samband med passet så det är ju just då man i så fall är mer motaglig. Dvs under pågående pass och innan man återhämtat sig.

kalle_banan
2009-10-15, 18:33
Vid träningsdos under extrem elitnivå är det snarare så att immunförsvaret påverkas positivt av träning.

Dock är ju immunförsvaret nedsatt AKUT i samband med passet så det är ju just då man i så fall är mer motaglig. Dvs under pågående pass och innan man återhämtat sig.

Under hur lång tid återhämtar man sig?

Eddie Vedder
2009-10-15, 19:18
Under hur lång tid återhämtar man sig?

Men snälla, det finns inte konkreta angivelser för ALLT. Jag kan inte ge dig något svar givetvis.

renad
2009-10-15, 19:52
Under hur lång tid återhämtar man sig?

24,36897 h efter träning kan optimeras med faktor 0,002345 om man tillbringar exakt 14.26min i bastun, Grub återkommer med källor.