handdator

Visa fullständig version : Motivation från Aftonbladet :) Urmänniskans styrka fås av slit...


Dav0d
2009-10-14, 20:54
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5959366.ab


Lite kul läsning bara.

mvh

ryss
2009-10-14, 21:00
intressant läsning :)

Raggis
2009-10-14, 21:03
intressant läsning :)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5959366.ab


Cannot compute.

young_george
2009-10-14, 21:04
Om du läser den här är du – eller mannen du köpt den till – den sämsta mannen i historien.

Huichol-indianerna i Mexiko band snören runt sina testiklar som deras fruar kunde dra i under förlossningen, så att de skulle kunna dela smärtan med varandra.

De två påståendena känns inte kompatibla. Moderna människan FTW

MasterChief
2009-10-14, 21:07
Jaha, Aboriginerna kunde springa rätt snabbt för femtitretusen år sen. De hade säkert häftiga käppar också.

Nåja, Guu vad den moderna mannen är soppig.

http://goldenstate.files.wordpress.com/2009/01/space-shuttle-atlantis-sts-27-in-1972-xl.jpg

Yes
2009-10-14, 21:12
... och efter att ha landat på månen kan den moderna människan åka hem till sitt fina hus, sätta sig i favoritsoffan och kolla på TV medan han avnjuter en kall öl och en kebabpizza. Detta medan aboriginen suttit i en skabbig lerhydda och käkat ruttna bär.

ryss
2009-10-14, 21:14
Cannot compute.

haha nej jag vet ;) intressant att se vad du dom kommer med få påhitt, lite mer så intressant var de ;)

Dav0d
2009-10-14, 21:19
haha masterchief, min första tanke också :)

<Mike>
2009-10-14, 21:19
Just det att en Neanderthal-kvinna hade 90% av Arnolds (i sin prime) muskelmassa. Det tror jag absolut inte på, av flera anledningar.

EkarN
2009-10-14, 21:20
Intressant att folk till vardags skulle ha pinkat på elitidrottare(men jämförelsen med neanderthalare var inte rättvis, de hade ju generna för brutal styrka). Det enda jag visste spöade dagens elitidrottare var mongolernas bågskyttar. Där snackar vi skillz.

Just det att en Neanderthal-kvinna hade 90% av Arnolds (i sin prime) muskelmassa. Det tror jag absolut inte på, av flera anledningar.

Varför inte? Jag menar, de var sanslöst starka. Kanske inte i total muskelmassa, men massan på armarna, absolut.

Giljotinen
2009-10-14, 21:39
Just det att en Neanderthal-kvinna hade 90% av Arnolds (i sin prime) muskelmassa. Det tror jag absolut inte på, av flera anledningar.

+1. Hur såg då männen ut? Dubbelt så stora som Markus Ruhl? Och ändå kapabla att springa i 50km/h.

joriice
2009-10-14, 22:15
... och efter att ha landat på månen kan den moderna människan åka hem till sitt fina hus, sätta sig i favoritsoffan och kolla på TV medan han avnjuter en kall öl och en kebabpizza. Detta medan aboriginen suttit i en skabbig lerhydda och käkat ruttna bär.

*popcorn* Och popcorn därefter. Fan va gött att vara nutida man! XD

Raggis
2009-10-14, 22:21
Jaha, Aboriginerna kunde springa rätt snabbt för femtitretusen år sen. De hade säkert häftiga käppar också.

Nåja, Guu vad den moderna mannen är soppig.

http://goldenstate.files.wordpress.com/2009/01/space-shuttle-atlantis-sts-27-in-1972-xl.jpg

Hell yea!:


http://www.mistermuscle.es/tienda/images/celltech4.5lbs.jpg

<Mike>
2009-10-14, 23:42
Varför inte? Jag menar, de var sanslöst starka. Kanske inte i total muskelmassa, men massan på armarna, absolut.

Lite vad jag funderar över nu är:
1. Det är en kvinna vi talar om och då skulle jag vilja veta, precis som Giljotinen säger, hur männen såg ut.
2. Om det står i artikeln att dom var snabbare än (eller lika snabba som) Bolt, var dom både lika stora som arnold och snabba som bolt då? Låter för otroligt för att vara sant.
3. Jag tror inte dom hade användning av så stora muskler eftersom det kräver mer energi. Det fanns kanske ett överflöd av mat, men dom slog nog inte ihjäl renarna med sina nävar så varför vara lika stor som arnold?

Nej, jag är verkligen ingen expert på området, men jag tror inte gärna på en artikel av aftonbladet där inga konkreta fakta presenteras utan bara påståenden.

Nitrometan
2009-10-15, 06:12
Nej, jag är verkligen ingen expert på området, men jag tror inte gärna på en artikel av aftonbladet där inga konkreta fakta presenteras utan bara påståenden.
Det är AB. De umgås väldigt oförsiktigt med sanningen.

patrikjo
2009-10-15, 06:38
http://www.dn.se/sport/aboriginer-kan-ha-sprungit-snabbare-an-bolt-1.974646

shut teh face
2009-10-15, 06:53
Människan har förlorat sin coolhet helt klart. Hur ska man vara cool idag, det enda som finns är ninja eller bullet eye tony (snatch).

Förr i tiden (kanske inte så tidigt som artikeln avser) då var männen starka och ståtliga och bar sköld och svärd! Penisarna var långa och muskulösa.

Nej men helt seriöst så håller jag nog med om att vi människor utvecklas till något mindre, rent fysiskt. Men det spelar ingen roll, vi utvecklar intelligens (inte vänsterpartisterna dock), och bygger skepp. Nu befinner vi oss i ett mellanläge av evolutionen som känns patetiskt, vi är tjocka och ungdomarnas största intresse är stureplans drinkar och paris hilton. Om några tusen år igen kommer vi kunna glänsa med såpass mycket teknik och intelligens att fysiologisk övertag känns överflödigt. Vi kommer då istället ha dräkter som gör att vi blir ninjor allihopa.

hgus
2009-10-15, 07:12
Visst är det intressant att människor förr i tiden var så aktiva under barndomen att de allihop kunde slå idrottsmän som tränat elitidrott sedan barnsben? Och detta med undermålig kost och sjukvård.

Det SKULLE kunna vara ett utslag av ett anfall av ursprungsromantik och tendentiös forskning.

Det enda som jag inte tycker låter osannolikt är neandertalkvinnan. Men hur meningsfullt är det att jämföra Homa sapiens sapiens med neandertalare frågar jag mig?

Yes
2009-10-15, 07:28
*popcorn* Och popcorn därefter. Fan va gött att vara nutida man! XD
Plus, fan vad gött att vi har nutida kvinnor. Arnold-kvinnor med hår på bröstet och skäggstubb är inte fint.

Arne Persson
2009-10-15, 08:45
Det är svammel om neandertalkvinnan, som dock även hon var jävligt muskulös och stark, mannen däremot tvivlar jag inte på när det gäller brutal styrka ock muskularitet.

Arne Persson
2009-10-15, 08:47
Visst är det intressant att människor förr i tiden var så aktiva under barndomen att de allihop kunde slå idrottsmän som tränat elitidrott sedan barnsben? Och detta med undermålig kost och sjukvård.

Det SKULLE kunna vara ett utslag av ett anfall av ursprungsromantik och tendentiös forskning.

Det enda som jag inte tycker låter osannolikt är neandertalkvinnan. Men hur meningsfullt är det att jämföra Homa sapiens sapiens med neandertalare frågar jag mig?
Undermålig kost? Jmf med McDonalds mm?

Scorpionida
2009-10-15, 09:22
Ett utdrag ur en artikel om Neandertalare i Populär historia. Det verkar som om deras "superkrafter-a-la-större-än-Arnold" inte riktigt räckte till i det långa loppet...

"Spädbarnsdödligheten var högre än bland jägar- och samlarfolk av i dag och det har uppskattats att färre än tjugo procent av de vuxna neandertalarna uppnådde 35 års ålder. Fossilen bär ofta spår av många och svåra skador och sjukdomar. Bland annat det förhållande att neandertalarna konkurrerade om berghålor med grottbjörnar, som kunde bli 2,75 meter från nos till svans, gjorde deras liv riskfyllt."

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=747

Arne Persson
2009-10-15, 09:31
Ett utdrag ur en artikel om Neandertalare i Populär historia. Det verkar som om deras "superkrafter-a-la-större-än-Arnold" inte riktigt räckte till i det långa loppet...

"Spädbarnsdödligheten var högre än bland jägar- och samlarfolk av i dag och det har uppskattats att färre än tjugo procent av de vuxna neandertalarna uppnådde 35 års ålder. Fossilen bär ofta spår av många och svåra skador och sjukdomar. Bland annat det förhållande att neandertalarna konkurrerade om berghålor med grottbjörnar, som kunde bli 2,75 meter från nos till svans, gjorde deras liv riskfyllt."

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=747

Jag föredrar hellre att ta in fakta från exempelvis prof. Erik Trinkaus och den framlidne Prof. Björn Kurtén mfl. än en "vetenskapsjournalist"

mikaelj
2009-10-15, 09:40
Undermålig kost? Jmf med McDonalds mm?

Vad är det för fel på McDonalds nu?

shut teh face
2009-10-15, 09:48
Vad är det för fel på McDonalds nu?
Det är inget fel alls, fina grejer

Arne Persson
2009-10-15, 10:01
Vad är det för fel på McDonalds nu?

Inget såklart....:D Men jag tror ändå att den kosten dom åt då var något mindre raffinerad mm....

Scorpionida
2009-10-15, 10:02
Jag föredrar hellre att ta in fakta från exempelvis prof. Erik Trinkaus och den framlidne Prof. Björn Kurtén mfl. än en "vetenskapsjournalist"

Vad sade de då om Neandertalarna som motsäger artikeln?

Arne Persson
2009-10-15, 10:13
Vad sade de då om Neandertalarna som motsäger artikeln?

Skall titta lite djupare på den. Spontant vad jag såg när jag snabbskummade över artikeln gällde grottbjörnen...:) så blev i den alla fall betydligt större än vad som angavs där... den blev hela 3,5 meter hög och kunde väga uppemot ett ton....

EkarN
2009-10-15, 10:22
Lite vad jag funderar över nu är:
1. Det är en kvinna vi talar om och då skulle jag vilja veta, precis som Giljotinen säger, hur männen såg ut.
2. Om det står i artikeln att dom var snabbare än (eller lika snabba som) Bolt, var dom både lika stora som arnold och snabba som bolt då? Låter för otroligt för att vara sant.
3. Jag tror inte dom hade användning av så stora muskler eftersom det kräver mer energi. Det fanns kanske ett överflöd av mat, men dom slog nog inte ihjäl renarna med sina nävar så varför vara lika stor som arnold?

Nej, jag är verkligen ingen expert på området, men jag tror inte gärna på en artikel av aftonbladet där inga konkreta fakta presenteras utan bara påståenden.

Ok, jag ändrar mig. Men starkare än många nu levande män var de nog. Större tror jag inte på något sätt på.

Men de skrev väl aldrig att Neanderthalarna kunde lubba lika fort som Bolt?

Arne Persson
2009-10-15, 10:28
Neandertalarnas styrka och volym baseras bl.a på studierna av robustisiteten av deras skelett och och dess muskelavtryck.. Dom var inte klena direkt... snarare brutala...

Scorpionida
2009-10-15, 10:32
Skall titta lite djupare på den. Spontant vad jag såg när jag snabbskummade över artikeln gällde grottbjörnen...:) så blev i den alla fall betydligt större än vad som angavs där... den blev hela 3,5 meter hög och kunde väga uppemot ett ton....

Ok kollade igenom just grottbjörnen dock.

"Grottbjörnen var ca 1/3 större än brunbjörnen och en vuxen hane kunde troligen väga uppemot 500 kg, medan honorna var betydligt mindre." (Nationalencyklopedin)

Den kunde jämställas med våra största björnar som Kodiakbjörnen (Encyklopedia Britannica)

http://img26.imageshack.us/img26/2284/largestkodiakbeareverca.jpg

Arne Persson
2009-10-15, 10:44
Tog precis en liten gullig bild på en del av mitt neandertal och grottbjörnsmaterial.:)
Detta lär vara den största skall av grottbjörn som påträffats. Den är ca 50 cm lång.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=21c5k9&s=4

Hur sätter man in bilder här förresten?

Scorpionida
2009-10-15, 11:00
Tog precis en liten gullig bild på en del av mitt neandertal och grottbjörnsmaterial.:)
Detta lär vara den största skall av grottbjörn som påträffats. Den är ca 50 cm lång.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=21c5k9&s=4

Hur sätter man in bilder här förresten?

Så här gör du:

1. Gå till www.imageshack.us
2. Bläddra och välj en bild på din dator
3. Klicka i rutan "resize" och välj 640x480 (for message boards)
4. Klicka på "host it"
5. Nu har ett antal koder genererats. Kopiera* den som är längst ner på sidan, där det står Direct link to image.
6. Gå till ditt inlägg på kolo, tryck på image-knappen**.
7. Klistra in*** koden och tryck OK.
8. Kontrollera att allt blev som du ville genom att klicka preview post innan du skickar in ditt inlägg på riktigt.

Dvs spara först bilden från nätet på din burk.

Arne Persson
2009-10-15, 11:15
Tackar! Testar här...:)http://img240.imageshack.us/img240/8463/20091015598.jpg


Hmmm funkade tydligen inte...

Raggis
2009-10-15, 11:18
Omslut länken med x -tags

tejpis
2009-10-15, 12:13
Omslut länken med x -tags

Alternativt, tryck på "Infoga bild"-knappen.

Diggler
2009-10-15, 12:36
Att jämföra med en annan nu utdöd separat art som Neanderthalare är konstigt. Varför inte påvisa Arnolds klenhet ännu mer och jämföra honom med en noshörning eller varför inte en brontosaurus istället?

Förövrigt skriker heal artikeln (och förmodligen boken) av "det var bättre förr". Min morfarsmorfar minsann, han lastade 450kgs malmblock och bar 2* 120kgs jutesäckar med tummen och pekfingret på sina 3kilometerspromenader. Varför lyfta skivstång enligt vetenskapliga metoder och trycka tillväxthormon när man bevisligen blir starkare av att bära ved och käka barkbröd?

hgus
2009-10-15, 12:42
Undermålig kost? Jmf med McDonalds mm?

Fördelen med Mcdonalds är att de inte stänger igen några veckor då och då. Att ha en tryggad matförsörjning måste vara den moderna människans största välsignelse. Jag som 40-åring har aldrig i mitt liv upplevt perioder av ofrivillig hunger eller svält. Jag tror att vår tid är ganska unik på det viset. Så ja jag tror att vår kosthållning är avsevärt fördelaktigare än tidigare. Även om man äter relativt ofta på McDonalds. Lägg desstom till att artikeln även gäller antikens Romare och Atenare.

Scorpionida
2009-10-15, 12:51
Tackar! Testar här...:)http://img240.imageshack.us/img240/8463/20091015598.jpg


Hmmm funkade tydligen inte...

Haha! Din privata samling?:)

Pqman
2009-10-15, 18:41
Intressant diskussion. :)

Arne Persson
2009-10-15, 20:55
Haha! Din privata samling?:)

Japp! Har lite trevligheter i min samling...;)
http://img48.imageshack.us/img48/9285/20091015600t.jpg

Yes
2009-10-15, 21:07
Är det droger i mitt kranvatten eller såg jag just en bild på Arne med ett ben i munnen och hållandes en döskalle?

major Pectoralis
2009-10-15, 21:14
men godmorgon.

Det finns ju massor med människor än idag som "lever som man gjorde förr". Är de stora?
Därtill var det inte så många generationer sedan som närmast alla var grovarbetare även i Sverige.
Var de stora?
Tittar man rent historiskt så är det snarare det omvända som visar sig. De människor som kunde leva med hög levnadsstandard och relativt stillasittande (dvs. aristokratin/adeln/yrkeskrigaren) var bra mycket större än de som arbetade dagarna igenom (bonden/jordbruksarbetaren/grovarbetaren).

Arne Persson
2009-10-15, 21:15
Är det droger i mitt kranvatten eller såg jag just en bild på Arne med ett ben i munnen och hållandes en döskalle?

Ha ha! Bara kranvatten tror jag... Ett neandertalfemur och en neandertalskalle för att vara exakt....:D

stafh
2009-10-15, 21:26
"Världsrekordhållaren i höjdhopp, Javier Sotomayor, hade fått stryk av unga tutsier i Rwanda som under förra seklet kunde hoppa så högt som 2,52 meter."

"Och dagens bågskyttar skulle inte ha en chans mot de mongoliska bågskyttarna på 1100-talet som kunde få i väg pilarna sex gånger så långt samtidigt som de satt på en galopperande häst."

"Aboriginer kastade tunga träspjut längre än gällande världsrekord med moderna spjut."


Men eller hur... pics or it didn't happen säger jag bara. Mongoler sköt pilar över tre kilometer från hästryggen och aboriginer kastade "tunga träspjut" 100+ meter. Right.

Arne Persson
2009-10-15, 21:34
"Världsrekordhållaren i höjdhopp, Javier Sotomayor, hade fått stryk av unga tutsier i Rwanda som under förra seklet kunde hoppa så högt som 2,52 meter."

"Och dagens bågskyttar skulle inte ha en chans mot de mongoliska bågskyttarna på 1100-talet som kunde få i väg pilarna sex gånger så långt samtidigt som de satt på en galopperande häst."

"Aboriginer kastade tunga träspjut längre än gällande världsrekord med moderna spjut."


Men eller hur... pics or it didn't happen säger jag bara. Mongoler sköt pilar över tre kilometer från hästryggen och aboriginer kastade "tunga träspjut" 100+ meter. Right.

Det fanns faktiskt mkt duktiga höjdhoppare där. Har för mig att en del av deras hopp finns dokumenterade i gamla journalbilder och foton.

Mongolerna var brutala på bågskytte samt deras "kompositbågar" var minst sagt långskjutande.

Inte helt omöjligt då dom använde spjutslungor (Atl-Atl) som avsevärt förlängde kastlängderna. Dock var inte spjuten "neandertaltunga"...

EkarN
2009-10-15, 21:38
Neandertalarnas styrka och volym baseras bl.a på studierna av robustisiteten av deras skelett och och dess muskelavtryck.. Dom var inte klena direkt... snarare brutala...

De hade väl t.ex inga skaft på sina verktyg och redskap? Handstyrkan för att effektivt hantera ett sådant redskap(som dessutom är gjort i slö sten) måste vara enorm.

Stafh: En mongolisk kompositbåge är effektivare än en engelsk långbåge.

stafh
2009-10-15, 21:38
Det fanns faktiskt mkt duktiga höjdhoppare där. Har för mig att en del av deras hopp finns dokumenterade i gamla journalbilder och foton.

Mongolerna var brutala på bågskytte samt deras "kompositbågar" var minst sagt långskjutande.

Inte helt omöjligt då dom använde spjutslungor (Atl-Atl) som avsevärt förlängde kastlängderna. Dock var inte spjuten "neandertaltunga"...

Att de hoppade 2,5 meter (från stående?) tror jag på när jag ser det. Och använde aboriginerna spjutslungor så är det ju bara dumt att jämföra med spjutkastare. Då kan man lika gärna jämföra med kulstötare.

Och även om mongolerna var vassa på att skjuta pilar så är tre kilometer helt vansinnigt långt. Nu är jag ingen aerodynamiker, men jag kan tänka mig att det krävs rätt sjukt bra aerodynamisk stabilitet hos pilarna med tanke på vilken utgångshastighet de måste ha haft.


edit* och hur mycket har tutsiernas levnadssätt ändrats sen 1900-talet? De borde ju i så fall fixa att hoppa runt 2,30 nuförtiden också tycker man ju...

Arne Persson
2009-10-15, 21:55
Att de hoppade 2,5 meter (från stående?) tror jag på när jag ser det. Och använde aboriginerna spjutslungor så är det ju bara dumt att jämföra med spjutkastare. Då kan man lika gärna jämföra med kulstötare.

Och även om mongolerna var vassa på att skjuta pilar så är tre kilometer helt vansinnigt långt. Nu är jag ingen aerodynamiker, men jag kan tänka mig att det krävs rätt sjukt bra aerodynamisk stabilitet hos pilarna med tanke på vilken utgångshastighet de måste ha haft.


edit* och hur mycket har tutsiernas levnadssätt ändrats sen 1900-talet? De borde ju i så fall fixa att hoppa runt 2,30 nuförtiden också tycker man ju...

3 km är nonsens, det skjuter man inte för hand i alla fall. Vad världsrekordet med en fotbåge är, som man skuter liggandes på rygg, vet jag inte.

stafh
2009-10-15, 22:04
Det verkar som att rekordet för fotbåge är runt 1800-1900 meter.

Arne Persson
2009-10-15, 22:08
Det verkar som att rekordet för fotbåge är runt 1800-1900 meter.

Låter rimligt.

ceejay
2009-10-15, 22:15
nästan 2km med en facking pil är ju helt omuligt :/

edit:
kanske är sant då ;)
October 6, 1979 in History

Event:
Harry Drake set long distance footbow shot record of 2,006 yards 1'9"

Scorpionida
2009-10-15, 23:56
Enligt alla vettiga källor som jag har hittat (bl a BBC) så marscherade romerska legionärer tre mil per dag. Inte ett och ett halvt maraton som antropologen och sci-fi-författaren Peter McAllister påstår. Ja visst, romarna gjorde säkert språngmarscher i nödlägen, men killen verkar inte vara precis noga mina sina fakta-påståenden...

http://img118.imageshack.us/img118/1038/juliuscaesar.jpg


AJA BAJA*slap*

hgus
2009-10-16, 10:22
Boken gick ju som jag förstår det ut på att visa att vi moderna människor är kass och förr var de snabbare, starkare osv. Och från äldre människor lär vi oss att det var bätte förr, folk var hederligare och mer moraliska osv. Så jag som nutidsmänniska är bara skräp. ;) Och då är jag 41. Tänk hur urusla ni som är runt tjugo är, hugaligen vilka sopor! :D

Osten80
2009-10-16, 14:52
Japp! Har lite trevligheter i min samling...;)
http://img48.imageshack.us/img48/9285/20091015600t.jpg

Haha, nu kom jag att tänka på en verkligt episk skullfuck-tråd (i ordets rätta bemärkelse) jag såg för något år sedan. Förmodligen var det på 4-chan, men i vilket fall som helst är den inte ok att länka till här.