handdator

Visa fullständig version : Mättnad och varför det är så svårt å förstå?


Fredrik_S
2009-10-14, 16:55
Varför är det så svårt att greppa vad mättnad betyder.
Nästan alla diskutioner handlar om akut mättnad efter endast en måltid, eller på sin höjd mättnad efter en dag.

Folk verkar inte förstå att det inte är frid och fröjd efter du bantat i 10 veckor.
Du blir inte mätt för att du äter mycket en gång lixom och sen är det bra.
Du kan ju gå hungrig i flera veckor trots att du äter på rätt bra.

Akut mättnad som instrument för hur mättande nånting är måste vara helt värdelöst hjälpmedel. Bara för att du äter ett gäng måltider i tre dagar tex som ger bra akut mättnad så säger ju det ingenting om hur hungrig du kommer vara dag fyra och fem.

Det enda viktiga tycker jag borde vara vilket typ av mat som ger bäst mättnad över en period på tex en månad med minst antal kalorier(för dom som bantar).

dt06mj2
2009-10-14, 17:00
Har tänkt exakt detsamma.

Fredrik_S
2009-10-14, 17:04
En tilläggsgrej.
Många förespråkar (LCHF) en diet snål på kolhydrater och rätt rik på fett för viktnedgång pga att fett ger en bra och långvarig mättnad.
Gäller det omvända för viktuppgång då? Dvs en kost rätt snål på fett för att undvika att bli mätt och då få lättare att äta mycket?

CrazyJoeDavola
2009-10-14, 17:13
Ägg och havregrynsgröt tycker jag mättar extremt bra plus att det är gott och nyttigt, väldigt bra "bantar-mat" tycker jag.

Guddi
2009-10-14, 17:21
Det går inte att dela upp livsmedel efter deras makronutrientinnehåll för att sen avgöra om hur mycket mättnad det kommer att ge.

Apos78
2009-10-14, 17:44
Jag tror mättnad och tillfredsställelse med maten har med så mycket mer att göra än bara nutrienternas påverkan på kroppen. Den så kallade tröstätningen är ett exempel på detta. För att få en övergripande förklaring, så gott det nu går, krävs sociologiska och beteendevetenskapliga undersökningar. Att bara begränsa sig till studier där den faktiska fysiologiska effekten studeras ger en väldigt snäv bild.

mikaelj
2009-10-14, 19:05
Att bara begränsa sig till studier där den faktiska fysiologiska effekten studeras ger en väldigt snäv bild.

Ost ger inte alls samma "kick" som bröd.

Visst kan man studera makronutrienter för sig [Guddi].

Jag tror starkt på att det omvända förhållandet råder per Fredriks frågeställning.

creperiet
2009-10-14, 19:19
Jag tror starkt på att det omvända förhållandet råder per Fredriks frågeställning.

Varför så generaliserande så fort det handlar om kosthållning?

Mackor, lättätet. Kall, kokt potatis, skulle inte tro det.

mikaelj
2009-10-14, 19:27
Varför så generaliserande så fort det handlar om kosthållning?

Mackor, lättätet. Kall, kokt potatis, skulle inte tro det.

Sant, din reservation är jag helt klart med på. Bröd och pasta är läskigt, potatis verkar helt okej.

thenut
2009-10-14, 19:30
Läskigt?

Bozar
2009-10-14, 19:47
Sant, din reservation är jag helt klart med på. Bröd och pasta är läskigt, potatis verkar helt okej.

Vad är läskigt med pasta?

Black Star Abyss
2009-10-14, 19:51
Testa bara äta bröd och se hur länge man håller sig mätt på mig. När jag var yngre försökte jag äta mig mätt på enbart bröd men det gick inte.

Testa t.ex. 4 ägg och massa mjölk när du är riktigt hungrig. Man blir supermätt och håller sig så länge.

Apos78
2009-10-14, 19:54
Ost ger inte alls samma "kick" som bröd.

Visst kan man studera makronutrienter för sig [Guddi].

Jag tror starkt på att det omvända förhållandet råder per Fredriks frågeställning.

Klart man kan. Det jag menar är att det finns många saker som påverkar, utöver det rent näringsmässiga.

SeTi
2009-10-14, 19:56
I muskelbyggarsyfte, oavsätt deff eller bulk bör väl ändå det livsmedlen blir i kroppen vara det mest intressanta?
Att överäta fett lär ju inte leda till yttligare muskelökning om proteinandelen är densamma, om vi jämför med motsvarande överätning av typ pasta? (menar med överätning positiv kaloribalans över en period)

Pellegris
2009-10-14, 19:59
Hunger är väll även ärftligt om jag inte minns fel? Jag håller med apos, jag tror också att hunger är väldigt psykiskt. Sen är det skillnad på hunger och ett sug efter mat. Och faller man efter för suget hela tiden så kommer man snart att gå och vara hungrig hela tiden, enligt egna erfarenheter.

mikaelj
2009-10-14, 20:11
Ja, det går att vänja sig vid att bara äta en eller två gånger om dagen. Faktum är att det verkar göra att man blir hungrigare när man väl blir det, och mättare när man väl blir det. Åtminstone jämfört med att äta fem-sex gånger om dagen som många gör.

skaparn
2009-10-14, 20:23
Min personliga erfarenhet är att hunger och mättnad är två känslor som inte är särskilt användbara för att avgöra om jag ska äta eller inte. Efter jag tränat hårt, då jag rimligtvis har ett behov av att äta, så mår jag mest lite illa. Resten av mina vakna tid är jag i princip alltid hungrig, oavsett om jag äter eller inte. Är jag mätt så är det nästan ställt utom allt rimligt tvivel att jag överskridit mitt energibehov med det dubbla.

Pellegris
2009-10-14, 20:36
Min personliga erfarenhet är att hunger och mättnad är två känslor som inte är särskilt användbara för att avgöra om jag ska äta eller inte.

Det är dom inte heller. Hunger betyder inte att kroppen behöver mat. Det är för många parametrar och dessa går att "lura". Gener, magsäckens storlek, storlek och innehåll i senaste måltiden, hormoner och antalet mål per dag. Sen kan man ju även vänja kroppen vid olika livsstilar vilket påverkar hungern.

Guddi
2009-10-14, 21:29
Ost ger inte alls samma "kick" som bröd.

Visst kan man studera makronutrienter för sig [Guddi].

Jag tror starkt på att det omvända förhållandet råder per Fredriks frågeställning.Att du orkar skriva samma saker hela tiden utan att ha något att backa upp det med. Vad du tror vet vi alla...

mikaelj
2009-10-14, 21:32
Att du orkar skriva samma saker hela tiden utan att ha något att backa upp det med. Vad du tror vet vi alla...

Det är lustigt hur du hakar upp dig på att jag säger något, när många andra säger samma sak.

Scratch89
2009-10-15, 05:22
Testa bara äta bröd och se hur länge man håller sig mätt på mig. När jag var yngre försökte jag äta mig mätt på enbart bröd men det gick inte.

Testa t.ex. 4 ägg och massa mjölk när du är riktigt hungrig. Man blir supermätt och håller sig så länge.

Jag har bröd som enskilt största kolhydratskälla, och jag har inga problem att hålla mig mätt. Snarare tvärtom. Igår kväll kom jag på att jag var tvungen att äta, för jag hade inte ätit sen lunch...

Eddie Vedder
2009-10-15, 06:57
Jag kan bara hålla med MikaelJ till 100%. Jag tror inte det är allmänt rådande men jag är i alla fall likadan.

Ch4rles
2009-10-15, 08:17
Det jag upplever att LCHF-måltider mättar annolunda mot kolhydratrika sådana. Med en fettrik måltid slutar jag vara hungrig, men jag får aldrig den där sköna mättnadskänslan. Fortsätter jag äta mår jag illa.

Jag trivs oftast bättre med kolhydrater i maten, men det beror på. Har jag suttit framför datorn hela dagen och ska äta middag brukar jag äta mer fett. På något sätt mättar kolhydrater mindre om jag inte rört på mig.

benya
2009-10-15, 08:35
Kanske beror det på att du vid en LCHF diet avvänjt dig från blodsocker uppgångar och dalar. Den hungern och mättnaden som blodsockret orsakat dig innan existerar inte längre. Därmed får du en stabilare mättnadskänlsa och när du väl blir hungrig så beror det lite på din abstinens efter en blodsockerkick.

skaparn
2009-10-15, 08:41
Det är dom inte heller. Hunger betyder inte att kroppen behöver mat. Det är för många parametrar och dessa går att "lura". Gener, magsäckens storlek, storlek och innehåll i senaste måltiden, hormoner och antalet mål per dag. Sen kan man ju även vänja kroppen vid olika livsstilar vilket påverkar hungern.

Ett tips: om dörren är öppen - sparka inte in den.

Ch4rles
2009-10-15, 08:46
Kanske beror det på att du vid en LCHF diet avvänjt dig från blodsocker uppgångar och dalar. Den hungern och mättnaden som blodsockret orsakat dig innan existerar inte längre. Därmed får du en stabilare mättnadskänlsa och när du väl blir hungrig så beror det lite på din abstinens efter en blodsockerkick.

Nej, jag går inte på någon LCHF-diet, men ibland är jag sugen på sådana måltider och äter således en sådan. Oftast äter jag mest kolhydrater till frukost för att sedan äta mer fett till middag. Igår gjorde jag ett undantag och åt bara ägg och ost till frukost, och hungern försvann men ingen mättnad infann sig. Kändes väldigt trist, helt enkelt.

Guddi
2009-10-15, 09:05
Det är lustigt hur du hakar upp dig på att jag säger något, när många andra säger samma sak.Hur många andra på detta forum kallar pasta för läskigt? Säger att bröd är förkastligt mm mm.

Det är i stort sett bara du som gör kategoriska och tvärsäkra påståenden om LCHF och det är därför jag kommenterar dina inlägg mycket mer frekvent.

mikaelj
2009-10-15, 09:32
Hur många andra på detta forum kallar pasta för läskigt? Säger att bröd är förkastligt mm mm.

Läs igenom den här tråden från början till slut, t.ex.

Det är i stort sett bara du som gör kategoriska och tvärsäkra påståenden om LCHF och det är därför jag kommenterar dina inlägg mycket mer frekvent.

Jag tror att det är för att du inte har något bättre för dig.

Pellegris
2009-10-15, 10:07
Ett tips: om dörren är öppen - sparka inte in den.

Jag har för små ben för att klara det när det är stängd.

Guddi
2009-10-15, 10:21
Läs igenom den här tråden från början till slut, t.ex.

Jag tror att det är för att du inte har något bättre för dig.Okej, jag har läst tråden igen, ingen annan som kallar det för läskigt eller förkastligt etc. Det är dock två stycken till som ifrågasätter ditt ordval med läskigt och en annan som undrar varför du alltid ska vara så kategorisk.

Om du tycker att arbete heltid, träna (och delta med) fotbollskillar 4-5 gånger i veckan, träna själv ytterligare 2, läsa en väldig massa, skriva två längre inlägg på bloggen och även skriva ihop andra längre texter är inget att göra så visst. De två närmsta helgerna ska jag dessutom gå helgskurser.

Själv tycker jag inte det direkt tar någon tid att påpeka dina argumentationsfel och överdrifter.

Nelli
2009-10-15, 10:22
Jag blir mättare på mat som inte är söt. Då menar jag inte kolhydrat rik, fett fattig mat. Mat som är sötad, socker eller sötningsmedel tycker jag ger mer smak och det är lättare att äta för mycket.
Tex Jordnötssmör med tillsatt socker och salt ger mersmak medans normalt jordnöts smör ger tillfredsställelse. Ägg och havregryn mättar mer om man inte sötar så mycket. Hela ägg mättar nästan bäst av allt.
Jag är normalt konstant hungrig, bulk mat funkar inte utan det måste vara tillfredsställande mat. Lite snurrigt kanske, men det är bara att experimentera tills du hittar mat som du känner dig nöjd på, det känns som om det är ganska individuellt...

bertbert
2009-10-15, 10:34
Jag tycker hunger/mättnad är lätt att kontrollera.

Väldigt hungrig blir jag när jag väntar för länge med att äta, och väldigt mätt när jag äter ovanligt mycket. Äter jag mycket varje måltid vänjer sig kroppen snabbt vid det, och jag blir vare sig särskilt mätt eller hungrig.

Med andra ord - försöker jag viktmässigt ligga still och har regelbundna vanor stämmer mättnad/hunger rätt bra. När jag vill flytta kroppsvikten upp/ner blir jag väldigt mätt/hungrig i början, men så fort jag vant mig fungerar det bra igen.

Och jag äter en massa läskiga saker. :)

mikaelj
2009-10-15, 11:04
Okej, jag har läst tråden igen, ingen annan som kallar det för läskigt eller förkastligt etc. Det är dock två stycken till som ifrågasätter ditt ordval med läskigt och en annan som undrar varför du alltid ska vara så kategorisk.

Du missade Eddies svar. Ge dig nu.

Om du tycker att arbete heltid, träna (och delta med) fotbollskillar 4-5 gånger i veckan, träna själv ytterligare 2, läsa en väldig massa, skriva två längre inlägg på bloggen och även skriva ihop andra längre texter är inget att göra så visst. De två närmsta helgerna ska jag dessutom gå helgskurser.

Grattis. Vill du ha en bragdmedalj?

Guddi
2009-10-15, 11:25
Du missade Eddies svar. Ge dig nu.Han håller med dig om att han tycker att kolhydrater mättar sämre än fett och/eller att man kan vänja sig vid färre måltider. Du får nog leta för evigt om du vill hitta någon stans där han gör så dumma kategoriska uttalanen om du.

Grattis. Vill du ha en bragdmedalj?Hahaha, det va du som försökte smutskasta mig genom att få det att låta som att jag bara sitter här vid datan och väntar på att få tillrättavisa dig. När jag sen berättar att det inte är så så gör jag fel då med *screwy*

Vad hade varit ett "lagom" svar för dig?

shut teh face
2009-10-15, 12:03
Mmm nu blev jag sugen på att köra lågkolhydratsdiet igen... får vänta tills 25;e. det är fasen inte billigt..

Fredrik_S
2009-10-15, 15:46
Mmm nu blev jag sugen på att köra lågkolhydratsdiet igen... får vänta tills 25;e. det är fasen inte billigt..

Varför då? Måsta alla vara så antingen eller? Varför inte bara ha ganska lagom mycket fett och ganska lagom mycket kolhydrater utan att för den delen överäta.

Folk ska alltid vara så extrema. Antingen ska man äta sjukt lite kolhydrater eller så ska man äta sjukt lite fett.
Vad är det för fel på mellantinget? Det är det mellantinget som jag tror är det allra bästa för både lagom mättnad och bra välmående, hela tiden, dygnet runt.

tp_88
2009-10-15, 16:03
Om jag äter det proteinintaget jag vill, 200-250g ungefär, och lägger mig på något "mellanting" med 150-200g kolhydrater och resten fett så mår jag iaf mycket sämre, har svårare att hålla dieten och är hungrigare än om jag istället äter 30-40g kolhydrater och höjer fettet så att det totala kcal-intaget blir det samma. 30-40g är kanske inte riktigt extremt, men det är lågt iaf.

bertbert
2009-10-15, 16:18
Varför då? Måsta alla vara så antingen eller? Varför inte bara ha ganska lagom mycket fett och ganska lagom mycket kolhydrater utan att för den delen överäta.

Folk ska alltid vara så extrema. Antingen ska man äta sjukt lite kolhydrater eller så ska man äta sjukt lite fett.
Vad är det för fel på mellantinget? Det är det mellantinget som jag tror är det allra bästa för både lagom mättnad och bra välmående, hela tiden, dygnet runt.

För att inte tala om behovet att ha en enkel lösning på ett problem.

Det är fettet som gör mig fet!
Det är kolisarna som gör mig fet!
Det är ________ som gör mig fet!

Orka se helheten liksom.

shut teh face
2009-10-15, 16:45
Varför då? Måsta alla vara så antingen eller? Varför inte bara ha ganska lagom mycket fett och ganska lagom mycket kolhydrater utan att för den delen överäta.

Folk ska alltid vara så extrema. Antingen ska man äta sjukt lite kolhydrater eller så ska man äta sjukt lite fett.
Vad är det för fel på mellantinget? Det är det mellantinget som jag tror är det allra bästa för både lagom mättnad och bra välmående, hela tiden, dygnet runt.
Visst men i det här fallet är det viktigt, iaf för mig, att köra 100%, för man vill ju hamna i ketos för det är där man trivs, mår bra och får energi av ingenting.

Tolkia
2009-10-15, 16:47
Jag är med Apos78 här; jag tror att man måste se bortom rena beräkningar av hur mätt man borde bli av ett visst livsmedel för att förstå mekanismerna. Det verkar ju också vara väldigt olika vad det är man gillar att äta så mycket att man lätt överäter. Till skillnad från vissa här har jag kommit i kontakt med ett flertal som lätt överäter feta saker som det påstås att det skall vara omöjligt att överäta - framför allt ost. Mera sällan extramagerbantarhårdost än fetare varianter, för att inte tala om dessertostar. Creme fraiche, smör, grädde. Jag tror att det kan variera en hel del vad man "kickar" på. För vissa verkar "kickandet" med åtföljande överätningsproblem dessutom vara starkt kopplat till föreställningar om att livsmedlet i fråga är superonyttigt, förkastligt och med stora bokstäver FÖRBJUDET för att faktiskt minska när man inkluderar det förbjudna och gör det tillåtet. Det lär knappast ha att göra med någon inneboende egenskap hos själva livsmedlet.

Skall jag göra ett antagande om tendensen att överäta kolhydrater tror jag dock att den är överrepresenterad bland folk som konstant går hungriga. Driften att fylla ett upplevt energibehov med det snabbast tillgängliga är stark.

Eddie Vedder
2009-10-15, 17:26
Folk ska alltid vara så extrema.

Precis, varför kan inte alla vara helt normala och trycka i sig tusentals kcal på en sittning form av chokladbollssmet liksom?*rolleyes*

Och JA, mina matvanor är ofta väldigt konstiga det är jag medveten om.;) Men jag försöker att inte kasta sten i glashus sådär.

Ashenshugar777
2009-10-15, 18:28
Precis, varför kan inte alla vara helt normala och trycka i sig tusentals kcal på en sittning form av chokladbollssmet liksom?*rolleyes*

Vad är ovanligt med att njuta av en stor Chokladbollssmet? :D

Fredrik_S
2009-10-15, 21:44
Precis, varför kan inte alla vara helt normala och trycka i sig tusentals kcal på en sittning form av chokladbollssmet liksom?*rolleyes*

Och JA, mina matvanor är ofta väldigt konstiga det är jag medveten om.;) Men jag försöker att inte kasta sten i glashus sådär.

Det är sällan mer än max 1000 kcal i mina chokladbollsmetsblandningar. ofta mellan 700 och 900 kcal.
Där energin i huvudsak kommer från havre smör/lättmargarin och kakao. endast en liten mängd från socker. Det är väl ungefär drygt 40E% fett och 40E% kolhydrater.

Det jag menar med extremer är att de flesta verkar välja mellan två alternativ.. angingen sjukt lite kolhydrater eller minsta möjliga mängd fett för att undvika brist..

Eddie Vedder
2009-10-16, 05:02
Det jag menar med extremer är att de flesta verkar välja mellan två alternativ.. angingen sjukt lite kolhydrater eller minsta möjliga mängd fett för att undvika brist..

Nej så är det verligen inte. Visst förekommer det men det gäller definitivt inte "de flesta". De flesta äter ändå hyfsat fördelat mellan makronutrieterna.

Är det dessutom någon makronutrient där intaget oftare känns extremt än andra tycker jag det är proteinintaget i så fall.

Tolkia
2009-10-16, 07:47
När vi börjar diskutera vad "de flesta" gör tycker jag att vi skall skilja mellan "de flesta som skriver regelbundet i trådar på Kolozzeum" alt. "de flesta som [skribent] träffar på gymmet" och "de flesta" som i ""Sveriges allmänbefolkning". Viss skillnad.

Fredrik_S
2009-10-16, 09:37
Jag menar de flesta som vill "deffa" eller "banta". Fast med de flesta så menar jag nog "konstigt många fler" än som bara väljer att äta precis som vanligt fast lite mindre av allt.

Cerberus
2009-10-16, 10:14
hunger och aptit har jag verkligen fått undersöka på mig själv. Personligen är den enda typ av diet som fungerat kanon(inte alltid dock) periodisk fasta då jag behöver äta relativt stora måltider för att hålla mig rätt mätt. Massa små måltider spritt över dygnets timmar e bara jobbigt tycker jag, småätande är inget bra för mig.

det finns ju hormoner som leptin, ghrelin bl.a och receptorer i tarmen som känner av energi-innehåll i maten och sen kommuniceras de vidare till hjärnan, som sen kan öka hunger/minska aktivitet om man äter för få kcal och vice versa.

Chrilli
2009-10-16, 10:29
Under deff, så är det väl så att kroppen "efterfrågar" efter mer energi men mättnadkänsla och hur det hanteras låter jag experter som det finns gott om på forumet hantera och förklara.

Dock, för min egna del väljer jag gärna större måltider där jag kan äta längre tid och fylla buken. Sötsug m.m har inget med min mätthet och göra utan det har jag lärt mig hantera och vänjer mig snabbt bort från.

Om jag skall äta runt 1500-2000 kcal på en dag, så äter jag hellre 500 gram broccoli, 400gram kycklingfile och någonsås för få mig en måltid på 600-800 och därav mycket volym och moment som kräver tugga och dela.

Att äta en liten skopa ris, med minibit av fetare kött och torr portion utan sås är något som jag inte håller mig mätt på, medans andra gör det.

Har en kompis som blir mätt på 4 bitars sushi på lunchen medans jag kan äta 14 bitar utanproblem och får stanna mer på ekonomin än mättnad :)

Cerberus
2009-10-16, 10:40
Under deff, så är det väl så att kroppen "efterfrågar" efter mer energi men mättnadkänsla och hur det hanteras låter jag experter som det finns gott om på forumet hantera och förklara.

Dock, för min egna del väljer jag gärna större måltider där jag kan äta längre tid och fylla buken. Sötsug m.m har inget med min mätthet och göra utan det har jag lärt mig hantera och vänjer mig snabbt bort från.

Om jag skall äta runt 1500-2000 kcal på en dag, så äter jag hellre 500 gram broccoli, 400gram kycklingfile och någonsås för få mig en måltid på 600-800 och därav mycket volym och moment som kräver tugga och dela.

Att äta en liten skopa ris, med minibit av fetare kött och torr portion utan sås är något som jag inte håller mig mätt på, medans andra gör det.

Har en kompis som blir mätt på 4 bitars sushi på lunchen medans jag kan äta 14 bitar utanproblem och får stanna mer på ekonomin än mättnad :)

jag gör likadant, väljer mycket hellre energi-snålare mat som fyller upp. Dock är det underligt för när ja ätit sushi har ja blivit sjukt mätt på typ 4 bitar sushi och jag har en tjockis-aptit, ingen aning va det e med rå lax.

Peter Hansen
2009-10-16, 10:44
Dock är det underligt för när ja ätit sushi har ja blivit sjukt mätt på typ 4 bitar sushi och jag har en tjockis-aptit, ingen aning va det e med rå lax.

Hah! 4 bitar!? Jag kan fan grisa sushi tills deras små fiskbyttor tar slut och sen går jag loss och dricker 16 liter misosoppa.

Cerberus
2009-10-16, 10:46
Hah! 4 bitar!? Jag kan fan grisa sushi tills deras små fiskbyttor tar slut och sen går jag loss och dricker 16 liter misosoppa.

det va flera år sen ja åt sushi så ja kan säkert äta fler :D


men alltså vanligtvis kräver ja stora volymer av mat men just med sushi blev ja skitmätt på.

shut teh face
2009-10-17, 16:57
Jag menar de flesta som vill "deffa" eller "banta". Fast med de flesta så menar jag nog "konstigt många fler" än som bara väljer att äta precis som vanligt fast lite mindre av allt.
Jag förstår vad du menar. Men du måste förstå att viktnedgång och hur man tar sig an den utmaningen skiljer sig för olika människor! För vissa ska det vara by the old book; lagom av allt, äta ofta för att stilla hungern etc etc.

Men att gå ned i vikt är inte enkelt, och vissa klarar inte av det på traditionellt sätt. Då är det inget fel att man bygger ihop sin egen lilla diet, eller kör någon mer annorlunda metod. Det handlar ju i slutändan om kalorier ut och in, och hur man når dit är inte speciellt intressant.

Jag har en bekant som bara var tvungen att äta enorma mängder mat, så lösningen för honom blev att inte äta något under hela dagen, och till middag åt han hur mycket man han ville, inget godis dock, och han översteg aldrig energibehovet på ett mål, och han gick ned i vikt. Det var hans lösning.

Sen vill vissa inte ha kolhydrater i sin diet, för de mår bra utan dem. Att vara i ketos har sina fördelar och många som aldrig lyckats gå ned i vikt har lyckats genom att fimpa kolhydraterna.

Finns mängder av exempel.