handdator

Visa fullständig version : Godis !!!


backpacker
2003-09-04, 15:48
Hur illa är godis ur näringssynpunkt osv.

Om jag tex deffar, hur dåligt är det att äta godis då?

King Grub
2003-09-04, 15:54
Det är rent socker. Det ger massor av energi (kalorier) men inte några näringsämnen alls. Så länge inte ditt godisintag gör att du hamnar på ett kaloriöverskott går du heller inte upp i fettvikt, men godiset gör heller ingen nytta, och du skulle kunna ha ätit något näringsriktigt istället, som verkligen hade givit dig någonting, näringsmässigt.

Det finns ett undantag, och det är efter ett träningspass, då du är ute efter att fylla på de tömda glykogendepåerna, påbörja återhämtningsprocessen och få en insulinspik, inte i första hand få i dig en balanserad måltid. Då fungerar skum- och gelégodisets fruktos- och glukosbalans utmärkt, tillsammans med din proteindrink.

Helen@
2003-09-04, 20:30
men det är attans så gott :)

Aslan
2003-09-18, 18:30
Gott men onyttigt.

a_p
2003-09-18, 18:40
Det ger massor av energi (kalorier) men inte några näringsämnen alls.

Jag trodde näring var energi men så verkar uppenbarligen inte vara fallet? Vad är då definitionen på "Näringsämnen" ?

King Grub
2003-09-18, 18:50
Originally posted by a_p


Jag trodde näring var energi men så verkar uppenbarligen inte vara fallet? Vad är då definitionen på "Näringsämnen" ?

Näringsämnen är proteiner, fetter, kolhydrater, vitaminer, mineraler från maten som ger vad som är nödvändigt för tillväxt och uppehållande av liv. Socker ger energi utan näring.

Niclaaas
2003-09-18, 18:58
Originally posted by King Grub
Det är rent socker


ditt godis ja ;)

choklad :eating:

a_p
2003-09-18, 19:45
Men socker är väl kolhydrater? Hmm tror jag behöver läsa på lite. ;)

King Grub
2003-09-18, 19:47
Originally posted by a_p
Men socker är väl kolhydrater? Hmm tror jag behöver läsa på lite. ;)

Socker är kolhydrater, men även om kolhydrater är en makronutrient behöver det inte betyda att alla kolhydrater kommer från näringsrika födeämnen. Socker ger energi, men inget mer.

a_p
2003-09-18, 20:18
Alltså det är inte att jag inte betvivlar vad du säger men jag förstår inte varför..

Alltså såhär har jag fattat det: socker går fort att bryta ner och höjer blodsockret snabbt. Stärkelse består av större mer komplicerade molekyler och tar längre tid att bryta ner MEN innehåller egentligen samma sak? Den enda skillnaden är tiden det tar för glukosen att komma ut i blodet samt takten det unsöndras i blodet?

Socker ger energi, men inget mer.

Vad ger då stärkelse som socker inte gör? Vore schysst om du kunde förklara. Jag förstår nämligen inte.:em:

King Grub
2003-09-18, 20:27
Det är inte kolhydraterna i sig som avgör om det är näring eller inte.

Ett exempel: 100 gram russin och 100 gram socker i varsin skål. Genom att äta sockret får du energi, inget mer. Genom att äta russinen får du nästan lika mycket energi, men också vitaminer, mineraler, lite protein och fibrer samtidigt. Alltså ger russinen din kropp näring att fungera och leva på, medan sockret ger tom energi, vad som brukar kallas tomma kalorier.

a_p
2003-09-18, 20:36
Aha då förstår jag, tack! Blev lite förvirrad.

Rosse
2003-09-18, 20:37
På tal om russin hur snabba är kolhydrater i dom? Är det något att äta efter träningen?

Ozz
2003-09-18, 20:58
Har för mig det är jäkligt snabbt i alla fall...

z_bumbi
2003-09-18, 21:10
Rosse: GI-tabell finns ju på www.kolozzeum.com ...

King Grub
2003-09-19, 09:01
Originally posted by Rosse
På tal om russin hur snabba är kolhydrater i dom? Är det något att äta efter träningen?

Ja. Om du nu inte orkar kolla z_bumbi:s länk. ;)

Rosse
2003-09-19, 12:17
Tack för svaret och länken.