handdator

Visa fullständig version : Ni som gått ner från flerdagssplit till halv-/helkroppspass - utvärdering?


Humbucker
2009-10-14, 14:40
Ni som har som jag - provat helkropps-/halvkroppspass efter att ni tidigare en längre period kört "klassisk" byggarträning där ni delat upp kroppen på 3 eller fler pass - vad har ni att säga?

Vilka för- och nackdelar kan ni komma på?
Vad har gått bättre, vad har gått sämre? (Gällande muskel- och styrkeutveckling jämfört med tidigare)
Hur delade ni upp?

Jag kan börja med att berätta att jag från 4-split ett antal år gick ner till 3-split, för att sedan efter ett år gå ner till 2-split. Nu har jag kört 2-split ett tag. Total kontinuerlig gymerfarenhet: 8 år.

Fördelarna är som jag upplevde dem: högre träningsfrekvens för varje muskel. Man slipper bekymra sig om man råkar missa ett pass pga. jobb, skola eller dylikt. Det är liksom aldrig för långt kvar till nästa gång man tränar samma muskler igen.
En annan fördel, beroende på hur man ser på det är att man inte går till gymet med ångest inför 15 set framsida lår. Det finns liksom alltid fler muskler att träna det passet. Lägre volym per muskel per pass (för mig).

Nackdelarna: jag har inte ökat i storlek någonstans! Trots att jag har skött maten och vilan precis som förut. Jag känner mig lite mer "fit" för att man är konstant genomtränad, men det duger inte för mig. Jag vill se skillnad i storlek också. Men det behöver naturligtvis inte bero på träningsupplägget. Jag vill bara bolla lite erfarenheter och idéer.


Så vad har ni för erfarenheter?

Reticulum
2009-10-14, 20:42
Håller med dig angående fördelarna, dock inte nackdelarna. Jag har svarat bättre på halvkroppsträning än vad jag gjorde med någon annan split (3/4/5-split). Kan dock inte med säkerhet säga att det beror på förändringen utav spliten utan även mycket annat. När jag beslutade mig för att träna halvkropp hade jag mer kunskap om träning, skötte maten bättre, var mer motiverad och det mesta kretsade runt styrketräningen, till skillnad från när jag tränade flerdagssplit.

Därför är det tyvärr svårt för mig att utvärdera det, men jag kan absolut tänka mig att det påverkade då jag tränade färre övningar per muskelgrupp per pass, och kunde därför ta i mer. Dessutom en högre träningsfrekvens vilket innebar att jag tränade samma muskel två gånger i veckan, och fick ändå en högre volym per muskelgrupp i slutet av veckan.

Scratch89
2009-10-14, 20:50
Det är i princip bara de två senaste åren eller så som jag har växt och fått ordentliga resultat, och det var för två år sedan jag började köra hel- och halvkroppspass ordentligt.

dream_theater_
2009-10-14, 21:13
Jag började min karriär med att träna halvkropp och då fick jag riktigt fina ökningar. Nått halvår senare började jag med en fyrsplit, och då hände det ta mig fan ingenting. Har nu gått tillbaka till halvkroppspassen, och då har ökningarna kommit tillbaka. Jag tror helt enkelt att det beror på att jag fortfarande räknas som en nybörjare. Har tränat lite mer än ett år.

-Englund
2009-10-15, 13:53
Mina erfarenheter är att jag åtminstone att jag aldrig mer kommer att göra 1 muskelgrupp/vecka. Minst 2 ggr, oavsett uppdelning...