handdator

Visa fullständig version : Effects of aerobic fitness on hypohydration-induced physiological strain and exercise


Lars Brinkhoff
2009-10-14, 07:29
Aim: Hypohydration exacerbates cardiovascular and thermal strain and can impair exercise capacity in temperate and warm conditions. Yet, athletes often dehydrate in exercise, are hypervolaemic, and have less cardiovascular sensitivity to acute hypervolaemia. We tested the hypothesis that trained individuals have less cardiovascular, thermoregulatory and performance affect of hypohydration during exercise. Methods: After familiarisation, six trained ( = 64 (SD 8) mL.kg(-1).min(-1)) and six untrained ( = 45 (4) mL.kg(-1).min(-1)) males cycled 40 min at 70% while euhydrated or hypohydrated by 1.5-2.0% body mass (crossover design), before a 40-min work trial with euhydration or ad libitum drinking (in Hypohydration trial), in temperate conditions (24.3 degrees C, rh 50%, v(a) 4.5 m.s(-1)). Baseline hydration was by complete or partial rehydration from exercise+heat stress the previous evening. Results: During constant workload, heart rate and its drift were increased in Hypohydration compared with Euhydration for Untrained (drift: 33 (11) vs. 24 beats(.)min(-1.)h(-1) (10), 95% CI: 5 to 11) but not Trained (14 (3) vs. 13 beats(.)min(-1.)h(-1) (3), CI: -2 to 3; P=0.01 vs Untrained). Similarly, rectal temperature drift was faster in Hypohydration for Untrained only (by 0.57 degrees C(.)h(-1) (0.25); P=0.03 vs Trained), concomitant with their reduced sweat rate (P=0.05) and its relation to plasma osmolality (P=0.03). Performance power tended to be reduced for Untrained (-13%, CI: -35 - 2) and Trained (-7%, CI: -16 - 1), without an effect of fitness (P=0.38). Conclusion: Mild hypohydration exacerbated cardiovascular and thermoregulatory strain and tended to impair endurance performance, but aerobic fitness attenuated the physiological effects.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19807723

Guddi
2009-10-14, 08:23
Underlig upplägg på studien måste jag säga. När påbörjar man en aktivitet dehydrerad i verkliga livet?

z_bumbi
2009-10-14, 08:32
Underlig upplägg på studien måste jag säga. När påbörjar man en aktivitet dehydrerad i verkliga livet?

Om man tränar en idrott som har viktklasser, militärt, klättring osv.

Guddi
2009-10-14, 12:10
Om man tränar en idrott som har viktklasser, militärt, klättring osv.Har man inte tid på sig att dricka efter invägningen? Som jag har uppfattat det så görs den oftast dagen innan eller på morgonen.

Sen så tittar det inte på något sätt att komma runt problemet eller lösa problemet med att vara dehydrerad. Det enda de visade var att vältränade inte påverkas lika negativt av dehydrering jämfört med otränade.

z_bumbi
2009-10-14, 12:24
Har man inte tid på sig att dricka efter invägningen? Som jag har uppfattat det så görs den oftast dagen innan eller på morgonen.

Det beror på vilken idrott det handlar om, det beror ju självklart också på hur uttorkad någon är om vätskan hinns med att ersättas. Styrkelyft har 2 h innan tävlingstart och missar någon vikten så kan det innebära att den kommer från bastun 32 minuter innan tävlingstart och då ska böjdräkten på.

Sen så tittar det inte på något sätt att komma runt problemet eller lösa problemet med att vara dehydrerad. Det enda de visade var att vältränade inte påverkas lika negativt av dehydrering jämfört med otränade.

Det är få studier som kollar på alla parametrar så det är ju inget ovanligt.