handdator

Visa fullständig version : Smärta i ljumskarna vid knäböj.


Matsa
2009-10-14, 07:29
Jag har försummat mina knäböj en tid nu och har nyligen börjat ta tag i det igen. Att jag är ganska så klen i övningen var inte oväntat, däremot gör det ont på ett vis som det inte gjort tidigare. Det värker i ljumskarna, smärtan är inte värre än att jag kan träna igenom den men det känns ändå som att det begränsar mig. Jag gissar på att det är ett problem med rörligheten i höftböjarna. Därför har jag börjat göra ett gäng kroppsvikts böjar varje dag för att träna mobilitet samt stretcha höftböjarna. Jag kan gå ned i en djup böj utan några större problem fast det smärtar lite.

Jag hittade något som verkade hjälpa lite idag. Jag satte mig på en bänk och lade en vikt i knät, sen lyfte jag på benen. Efter att ha gjort ett sådant set kändes det bättre att böja.

Jag vore tacksam för alla tips som går att få, jag vill verkligen få ordning på knäböjen igen.

Scratch89
2009-10-14, 07:36
Jag känner också av det, så jag väntar på svar från andra mer erfarna. Själv har fått bukt med problemen till viss del, genom att värma upp lite längre (kanske t.om på cykel eller liknande) och sen träna lite löjliga komplementövningar som stärker musklerna runt om quadriceps och hamstrings.

tntballe
2009-10-14, 08:30
Bara testat den här 2 gånger, men tycker den värmer upp hela kroppen på ett bra sätt. Om det är en bra uppvärmning du saknar.
XhHc7FbSUiY

Martin Löwgren
2009-10-14, 09:41
Har du drabbats av någon tidigare sträckning i den här regionen (1-6månader t.o.m. längre sen) som du ignorerat på grund av den milda smärtan?

Matsa
2009-10-14, 11:58
Har du drabbats av någon tidigare sträckning i den här regionen (1-6månader t.o.m. längre sen) som du ignorerat på grund av den milda smärtan?

Tack för ditt svar Martin.

Nej, ingen tidigare sträckning där. Det enda jag lidit av som är i närheten var en liten lätt smärta i nedre buken som jag trodde var början till ett bråck, men det är över ett år sedan jag blev av med det och jag kunde köra böj efter det. Men det kändes inte alls likadant och satt en bra bit högre upp. Dessutom kom den värken mest när jag stod upp och jobbade länge, det jag känner nu kommer när jag går ned på huk.

Men om det nu berodde på en tidigare sträckning, borde det inte ha förekommit främst på den sidan jag hade sträckt i så fall? Nu är värken ungefär lika stor på bägge sidorna. Smärtan kommer när jag kommer ner i djup, är det psoas som jobbar då? Jag är inte säker på att jag minns rätt men jag har för mig att den främst blir inblandad när vinkeln i höften är över 90 grader.

Suttit och funderat rätt mycket idag men inte kommit fram till så mycket. :/

Bara testat den här 2 gånger, men tycker den värmer upp hela kroppen på ett bra sätt. Om det är en bra uppvärmning du saknar.

Uppvärmningen är jag ganska säker på att inte är problemet, jag har provat att öka uppvärmningen och det lindrade men inte mycket. Jag tackar ändå för filmen, ska lägga ett par av de övningarna på minnet.