handdator

Visa fullständig version : Palsternacka kvalitetsskillnad?


Exhale_
2009-10-13, 19:02
Dagens miljonfråga:

Vad är det som gör att vissa palsternackor i rått tillstånd smakar underbart medans andra smakar beskt och är oätliga? (när man väl har kokat/tillagat dessa smakar de ungefär likadant)

Har ni något sätt att skilja dessa åt? T ex via utseende, lukt osv.

Eddie Vedder
2009-10-14, 05:27
Mognadsgrad, förvaring och jordmån skulle jag säga. Jag tycker generellt att smaken är bättre på ekologiska rotfrukter, grönsaker och frukt. Dessutom är det ju såklart en skillnad i kvalité baserat på hur bra och hur länge de förvarats och vid vilken tidpunkt de skördats.

Själv äter jag dom aldrig råa, kokar dock palsternacka nästan varje dag nu. Min nya fetisch som variation till potatismissbruk just nu.:D

thenut
2009-10-14, 06:55
Samma som Eddie här, äter dem aldrig råa, men det kan skilja en hel del på kvaliteten. Ju större de är, desto träigare och tråkiga brukar de vara. Har de legat ett ag i affären kan de även bli gummiaktiga och tråkiga, iaf de inplastade palsternackorna...

Koka har jag faktiskt aldrig gjort, däremot skivat med potatis och morötter och kört i ungnen... Mumma :P

Frumpish
2009-10-14, 08:20
Någon som provat rättika AKA Daikon här? Sjukt gott :D som en bautastor rädisa i princip, ser ganska lik ut palsternackan dock

Backbeat
2009-10-14, 09:43
Tyvärr har jag inte McGee's utmärkta bok "On Food And Cooking: The Science And Lore Of The Kitchen" för mer detaljerad beskrivning men jag antar att du vill åt den lite söta smaken som finns i palsternacka, något som kommer fram först efter 2-4 veckor i relativt låg temperatur (ju närmare noll utan att frysta desto snabbare). Under denna tid omvandlas stärkelsen till socker.

Sen beror det säkert också på hur länge palsternackan fått växa också, håll dig till mindre exemplar eftersom äldre större kan vara extremt träiga. Har själv råkat ut för exemplar som inte ens gått att skära genom med kniv eftersom det i stort sett blivit trä

Så leta efter: mindre, fasta, utan skador som inte är skrumpna. Testa att tugga på en liten bit och om det inte är smaken du vill ha så låt de ligga i kylskåpet ett tag för att se om sötman kommer fram

Cohen
2009-10-14, 10:27
Någon som provat rättika AKA Daikon här? Sjukt gott :D som en bautastor rädisa i princip, ser ganska lik ut palsternackan dock

Rättika är ju ett klassikt tillbehör till sushi, så visst har man haft det på sin tallrik ganska många gånger. Speciellt gott vet jag dock inte om jag tycker att det är, smakar egentligen inte så mycket. Smaken är emellertid betydligt bättre än doften, som med sin svavelaktiga ton är ganska hemsk.

Exhale_
2009-10-14, 17:19
Mognadsgrad, förvaring och jordmån skulle jag säga. Jag tycker generellt att smaken är bättre på ekologiska rotfrukter, grönsaker och frukt. Dessutom är det ju såklart en skillnad i kvalité baserat på hur bra och hur länge de förvarats och vid vilken tidpunkt de skördats.

Själv äter jag dom aldrig råa, kokar dock palsternacka nästan varje dag nu. Min nya fetisch som variation till potatismissbruk just nu.:D

Förstår din fetischism av palsternackor, jag är också en storkonsument.

Anledningen till att jag äter dem råa är just att det är så förbaskat goda att dippa i tacodip då ;)

Backbeat: Ja det måste väl vara omvandlingen till socker jag är ute efter. Vi läser faktiskt om det nu i skolan så det borde jag ha kunnat luska ut själv :P Samtidigt har jag aldrig varit med om att de blivit godare med tiden, när jag inte ätit dem på länge. Det är snarare så att de så gott som alltid blir oätliga eftersom tiden passerar..

Men jag ska i övrigt testa att följa dina tips! Thx dude