handdator

Visa fullständig version : Springa, syrketräna?


the thing
2009-10-13, 16:53
tjena, jag har fått höra på olika ställen att det kan vara svårt att bygga muskler och ''konditionera'' samtidigt? vi säger att jag på måndaga kör ben och mage, kan jag köra 30-40 min på crosstrainern då (bränner ungefär 400 kcal)
PS:jag dricker whey 100 en gång varje morgon och en efter träning ifall det gör någon skillnad :)

the thing
2009-10-13, 17:00
tjena, jag har fått höra på olika ställen att det kan vara svårt att bygga muskler och ''konditionera'' samtidigt? vi säger att jag på måndaga kör ben och mage, kan jag köra 30-40 min på crosstrainern då (bränner ungefär 400 kcal)
PS:jag dricker whey 100 en gång varje morgon och en efter träning ifall det gör någon skillnad :)
han inte redigera -.- jag menar att jag ska köra crosstrainern 30-40 min före alla pass, jag kör 3-split 1:bröst triceps axlar 2:ben mage 3:biceps rygg, kan jag fortfarande bygga musklerna lika snabbt som om jag inte skulle köra crosstrainern? :)

King Grub
2009-10-13, 17:02
Nej, konditionsträning hämmar alltid styrketräningsresultaten, men konditionsträning direkt före styrketräning är det absolut sämsta tillfället.

imo
2009-10-13, 17:12
styrketränignresultaten menar du då främst styrka eller muskeltilväxt? mer av något kanske?

the thing
2009-10-13, 17:16
styrketränignresultaten menar du då främst styrka eller muskeltilväxt? mer av något kanske?
asså främst muskeltillväxt, men inte bara det utan 50-50 liksom :)
men gör man av med några kcal på ett styrketräningspass?

forslund
2009-10-13, 17:19
Du gör av med fler kalorier genom styrketräning än att sitta stilla, men betydligt mindre än samma tid spenderat på ett pass crosstrainer.

the thing
2009-10-13, 17:29
Du gör av med fler kalorier genom styrketräning än att sitta stilla, men betydligt mindre än samma tid spenderat på ett pass crosstrainer.

jojo, det fattar jag ju, men är det någon som vet ungefär hur mycket man gör av med? :)

forslund
2009-10-13, 17:32
Det beror på vilka muskler som tränas, hur mycket, hur länge, tur tungt, osv.

Ett par hundra kalorier på sin höjd per timme för den normale gymmaren, kanske.

Snorkelfarsan
2009-10-13, 22:31
mellan 2-400 kcal är ganska normala siffror för en timmas styrketräning vid normal intensitet

darkdog
2009-10-14, 09:08
Hur mycket hämmar konditionsträning muskeltillväxten egentligen? Har för mig du, Grub, skrev i en tråd att den i princip eliminerar muskeltillväxt. Hur lyckas idrottsmän ändå lägga på sig en ansenlig mängd muskelmassa samtidigt som de tränar flera hårda konditionspass i veckan? Tänker t.ex. på de som spelar hockey, boxning osv.

Eddie Vedder
2009-10-14, 09:17
Hur mycket hämmar konditionsträning muskeltillväxten egentligen? Har för mig du, Grub, skrev i en tråd att den i princip eliminerar muskeltillväxt.

Jag vet inte hur du läst egentligen men något sådant har Grub aldrig ens antytt. Har du blandat ihop "sänder direkt motsatta signaler" och "i princip eliminerar" tro?

För oavsett om konditionsträningens stimulering av kroppen må vara helt motsatt den för muskeltillväxt är det ju givetvis nte så att ett träningsupplägg där man löper då och då skulle hindra en att bygga muskler. Det är en dosrelaterad fråga om hur pass mycket man prioriterar A framför B.

King Grub
2009-10-14, 09:25
Jag vet inte hur du läst egentligen men något sådant har Grub aldrig ens antytt.

Jodå, det har jag. Jag och många med mig !,2) har erfarenhet av att konditionsträning på högre nivå än ren slöträning i princip eliminerar alla ökningar av styrka och muskelmassa. Vid energiplus går det något bättre, men ändå extremt mycket sämre än ett upplägg med blygsamma mängder kondition.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3821666&postcount=12

1,2: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3821712&postcount=16 http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3821814&postcount=23 Exempel bara från den tråden. Och det är ett allmänt vedertaget faktum, att träning som syftar till att öka styrka och muskelmassa, bör endast innehålla högst blygsamma mängder konditionsträning, om det är styrketräningsresultaten man är ute efter och prioriterar.

Eddie Vedder
2009-10-14, 09:29
Jodå, det har jag. Jag och många med mig har erfarenhet av att konditionsträning på högre nivå än ren slöträning i princip eliminerar alla ökningar av styrka och muskelmassa. Vid energiplus går det något bättre, men ändå extremt mycket sämre än ett upplägg med blygsamma mängder kondition.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3821666&postcount=12

"På mer än slönivå" som sagt. 30-40 minuter på cross-trainer några gånger i veckan plcerar sig definitivt inom facket "slönivå" skulle jag påstå.

Jag tar tillbaka att du aldrig antytt det, där hade jag fel. Men vi pratar fortfarande om samma sak, dvs att en prioritering av just styrketräningen och kondition som komplement defintivit ger bra resultat. Kanske inte "optimala" men fortfarande kan man givetvis lyckas bygga och konditionsträna.

darkdog
2009-10-14, 09:39
Men återigen till de som idrottar då. En hockeyspelares konditionsträning kan ju inte klassas som slönivå? Ändå lyckas de lägga på sig muskelmassa samtidigt som de konditionstränar hårt. Även boxare tränar ju väldigt intensivt och lyckas bygga en del muskler.

Yeahvlen
2009-10-14, 09:58
Men återigen till de som idrottar då. En hockeyspelares konditionsträning kan ju inte klassas som slönivå? Ändå lyckas de lägga på sig muskelmassa samtidigt som de konditionstränar hårt. Även boxare tränar ju väldigt intensivt och lyckas bygga en del muskler.

Det är nog mer personliga erfarenheter. Sedan har jag svårt att se mig en hockeyspelare och en boxare springa 10 km på under 35 minuter.

Jag tar mig själv som exempel här. Visst går uppbyggnadsprocessen mycket långsammare med merparten intensiv konditionsträning, men det är absolut inget som helt och hållet eliminerar någon muskeltillväxt. I varje fall inte på mig.

Ifall det är ett fastlsaget faktum att det mer eller mindre elminerar muskel- och styrkeökningar har jag svårt att se. Att processen går långsammare är något man får räkna med och är en anna sak. Sedan får man skilja på utövandet vid energiplus eller -minus, som tidigare skrivet.

creperiet
2009-10-14, 11:15
Men återigen till de som idrottar då. En hockeyspelares konditionsträning kan ju inte klassas som slönivå? Ändå lyckas de lägga på sig muskelmassa samtidigt som de konditionstränar hårt. Även boxare tränar ju väldigt intensivt och lyckas bygga en del muskler.

Man får se efter vilken typ av arbete idrotten i sig kräver. Distanscyklister har ofta relativt mycket muskelmassa på låren, ("men det är ju bara konditionsträning!?") pga hög volym och ganska lång retningstid under arbetet. En marathonlöpare har inte alls lika tungt arbete och behöver därför inte lika mycket massa.

Om du sen inte har något större behov av att totaleliminera kroppsfettet, som till exempel hockeyspelare, har du större marginaler och kan därför också lägga på dig mer muskler.

I övrigt kan jag instämma i att seriös konditionsträning kraftigt drar ner explosiviteten.