handdator

Visa fullständig version : Ont i bröstet vid dips.


Gosti123
2009-10-13, 15:49
Vet inte vad jag gör för fel. Får ont i bröstet (inte i någon muskel) när jag kör dips och chins.

Någon som har något att kommentera om detta?

Trapper Buzz
2009-10-13, 15:51
Kör inte dips? Avstå från det ett tag och kör andra övningar i stället.

Gosti123
2009-10-13, 15:57
Jag har precis börjat med det, har inte kört det förut.

Poxeman
2009-10-13, 16:10
Jag har precis börjat med det, har inte kört det förut.

Hur många reps / set kör du?
Kanske ska börja med assisterade dips för att se om problemet kommer då också?

944RS
2009-10-13, 16:15
Vet inte vad jag gör för fel. Får ont i bröstet (inte i någon muskel) när jag kör dips och chins.

Någon som har något att kommentera om detta?

Inte muskel? Menar du huden eller vårtan eller vad...

Gosti123
2009-10-13, 16:20
Jag körde 4 set 10 reps,8reps,7reps


944RS jag menar inne i bröstet.

Poxeman
2009-10-13, 16:56
Jag körde 4 set 10 reps,8reps,7reps


944RS jag menar inne i bröstet.

Aight, då var det ingen maxning direkt.
Hur känns det om du stretchar i samma rörelsemönster?

Gosti123
2009-10-13, 18:08
Gör inte ont i bröstet. Bara när jag kör chins/dips.

Poxeman
2009-10-13, 18:21
Kör du samma tempo som vid andra övningar?

-Englund
2009-10-13, 18:25
assisterade som sagt.

Gosti123
2009-10-13, 19:14
Kör du samma tempo som vid andra övningar?


Menar du lika ''snabbt''?

enzodiac
2009-10-13, 19:16
Du kanske rycker upp och ner. Testa och gå ner lite långsamt och få kontakt innan du trycker ifrån. Studsa inte upp i toppläget heller.

Poxeman
2009-10-13, 19:19
Menar du lika ''snabbt''?

Ja, tänkte att det kan bero på att ansträningsgraden blir högre när man kör snabba repetitioner. Har du bra kondition i övrigt?
(Det är sjukt långsamt att kommunicera med fråga / svar... hade nog varit lättare för oss att hjälpa dig om du skriver mer utförligt med relevant information om dig själv, träningsvana, program osv...)

Frillan
2009-10-13, 19:21
Får också en konstigt stramande känsla i det övre bröstpartiet, det liksom suger in.

Gosti123
2009-10-13, 19:29
Dålig kondis har jag inte poxeman. Men ska testa att gå långsamt ner. Tack!

Ljuvligt
2009-10-13, 19:38
Jag får ont mitt mellan brösten när jag kör dips/bänkdips, känns som att det är i bröstbenet och inte i någon muskel. Undrar om det inte är något fäste eller så. Vilade i ett halvår från dips och började köra nu igen och smärtan är kvar, så skiter i det och kör ändå. Dumt? Ja, kanske.

krellik
2009-10-13, 19:51
En kompis kunde inte träna bröst på två år efter att just ha tränat dips. Han fick jävligt ont mellan tuttarna och läkaren var inte det minsta förvånad utan sa att det var en vanlig skada som drabbade just unga killar som körde dips.

Ljuvligt
2009-10-14, 09:29
En kompis kunde inte träna bröst på två år efter att just ha tränat dips. Han fick jävligt ont mellan tuttarna och läkaren var inte det minsta förvånad utan sa att det var en vanlig skada som drabbade just unga killar som körde dips.

Tjejer då;)?

Matsa
2009-10-14, 12:55
Jag får ont mitt mellan brösten när jag kör dips/bänkdips, känns som att det är i bröstbenet och inte i någon muskel. Undrar om det inte är något fäste eller så. Vilade i ett halvår från dips och började köra nu igen och smärtan är kvar, så skiter i det och kör ändå. Dumt? Ja, kanske.

Precis det där led jag med av när jag var yngre. Jag har inte en aning om varför och jag minns inte ens exakt när jag först kunde köra dips utan obehag, det var så himla länge sedan. Däremot minns jag mycket väl att det kändes som om det satt i just bröstbenet och inte i muskeln.

Hur som helst så körde jag helt enkelt inte dips på ganska länge och när jag en dag provade igen så var det inga problem.

Gosti123
2009-10-14, 13:15
Ska testa att vara mer ''upprätt'' och köra sakta nästa gång. Det tror jag funkar bättre.

Ljuvligt
2009-10-14, 14:44
Precis det där led jag med av när jag var yngre. Jag har inte en aning om varför och jag minns inte ens exakt när jag först kunde köra dips utan obehag, det var så himla länge sedan. Däremot minns jag mycket väl att det kändes som om det satt i just bröstbenet och inte i muskeln.

Hur som helst så körde jag helt enkelt inte dips på ganska länge och när jag en dag provade igen så var det inga problem.

Jo, men precis. Verkligen exakt mitt mellan brösten.

Struntade i dipsen när även andra tricepsövningar (så som smalbänk) började göra ont på samma ställe med. Men 6 månader var kanske inte tillräckligt då?! Kör väl på ett tag, får se om det blir värre igen. :)

XioN
2009-10-14, 17:59
Jag har upplevt samma problem, det är endast vid dips som jag får ont i mitten av bröstkorgen. Första gången blev jag rädd och trodde det var hjärat. Har dock insett att det är någon speciell muskel som påfrestas vid (speciellt breda dips).. lösning? strecha ordenterligt

Onigiri
2009-10-14, 18:50
Jag får också ont iblan mitt i. det har nog att göra med att man är lite otränad - i just den övningen.

Ljuvligt
2009-10-14, 20:27
Jag har upplevt samma problem, det är endast vid dips som jag får ont i mitten av bröstkorgen. Första gången blev jag rädd och trodde det var hjärat. Har dock insett att det är någon speciell muskel som påfrestas vid (speciellt breda dips).. lösning? strecha ordenterligt

Jag har försökt strecha, men finner det lite svårt att hitta en bra strechingövning som verkligen tar/hjälper. Spelar ingen roll om jag kör breda eller smala dips heller.

Jag får också ont iblan mitt i. det har nog att göra med att man är lite otränad - i just den övningen.

Men innan jag tog ett uppehåll hade jag nästan kört dipd/bänkdips i iallafall 9 månader. Men det kanske är för kort tid ändå:).

daimx
2009-10-14, 21:04
Jag fick också ont mittemellan brösten när jag började med dips. Det kändes som det satt i bröstbenet.
Jag läste en tråd på kolozzeum om det(orkar inte leta upp den nu) och blev tipsad om att bara fortsätta köra. Värken skulle bero på otränade/dåligt anpassade muskler och det gick över efter cirka 4 veckor.

Eddwin
2012-03-27, 21:42
Samma för mig, ska nog köra imorgon och forsätta och se om det går över!

Brook
2012-03-27, 21:52
Jag har upplevt samma problem, det är endast vid dips som jag får ont i mitten av bröstkorgen. Första gången blev jag rädd och trodde det var hjärat.


Jag kände samma.
Det är ju sjukt att smärtan kommer så centralt och symmetriskt i kroppen

Jag upplever alltså samma som många av er, ALLT i gymmet går bra, hur tungt jag än lastar på, men dips går inte alls =/ inte ens om jag börjar med dips, inte heller om jag kör med assistans.

Det har tom gått så långt att om jag ibland nyser kraftigt så känns samma smärta i bröstbenet (heter det så?)

Big_Vik
2012-11-22, 19:13
bumpar denna!

alltid haft det till och från i dips under ett tag. idag kändes det för första gången mycket i chinsen också. alla andra övningar går bra.
det smärtar precis till vänster om mitten i bröstvårtehöjd när jag trycker på bröstbenet.

är det verkligen ingen som vet orsaken? för djupa dips? en låsning i bröstryggen ?

pezrulezhaakon
2012-11-23, 00:41
Big_Vik

Du har säkert fått en överbelastning i pectoralis minors ursprung.

Big_Vik
2012-11-24, 18:39
spänner ni magmusklerna? märkte att om man gör det så avlasta det lite av trycket.

Big_Vik

Du har säkert fått en överbelastning i pectoralis minors ursprung.

tack för svaret . sökte lite men begriper inte vad du menar. hur uppkommer överbelastningen? vad gör man åt det? vad händer om man ignorerar smärtan och bara kör?

pezrulezhaakon
2012-11-24, 21:15
Big_Vik

Då muskeln vill sänka skulderbladet så får den stor belastning att hantera då du hänger med en stor del av din kroppstyngd i muskeln. Det, plus ditt utförande belastar muskeln hårt. Du har troligen även inte haft nåt föredömligt utförande och skulderbladskontroll i övningen heller.

Det enda är att ta det lugnare med dipsträning och fokusera på axel/skulderrörlighet en tid framöver.
Sedan är dips en tämligen onödig övning med högre risker såvida du inte tänkt att tävla med den. Då får du acceptera riskerna.

Big_Vik
2012-11-25, 00:40
Big_Vik

Då muskeln vill sänka skulderbladet så får den stor belastning att hantera då du hänger med en stor del av din kroppstyngd i muskeln. Det, plus ditt utförande belastar muskeln hårt. Du har troligen även inte haft nåt föredömligt utförande och skulderbladskontroll i övningen heller.

Det enda är att ta det lugnare med dipsträning och fokusera på axel/skulderrörlighet en tid framöver.
Sedan är dips en tämligen onödig övning med högre risker såvida du inte tänkt att tävla med den. Då får du acceptera riskerna.


du menar att man ska hålla bak axlarna och dra ihop skulderbladen? låter ju logiskt då jag gör det i alla andra bröstövningar.

av ditt inlägg låter det även som att man kan stretcha bort problemet, någon särskild stretchövning som du tycker är särskilt bra för ändamålet?

pezrulezhaakon
2012-11-25, 01:45
Big_Vik

Ja, man kan stretcha muskeln genom att shrugga upp axlarna mot öronen, eller "hänga" i dipsställningen eller chinsräcket. Men det kanske inte är precis stretching du behöver i nuläget om du har överbelastat muskeln.