handdator

Visa fullständig version : Vilken övning lämpar sig bäst för högreps av knäböj och marklyft?


Jontelito
2009-10-13, 13:50
Tränar just nu efter ett halvkroppsupplägg där jag tränar underkroppen två gånger i veckan, ena gången tungt och den andra gången lätt. Känner att det blir lite för hårt att träna både marklyft och knäböj på den tunga dagen (<6 reps) då jag kör uppemot 10 set per övning. Så vilken övning ska jag flytta till den lätta dagen (då jag tränar >10 reps)?

mikaelj
2009-10-13, 13:53
Jag hade lagt knäböj där eftersom jag lättare skadar mig på tunga knäböj än tunga marklyft.

Hejnomax
2009-10-13, 14:29
Knäböj, kanske ännu mer frontböj där det är lättare att hålla formen.

jwzrd
2009-10-13, 14:31
Lättare att hålla formen i frontböj? Jag skulle säga att det är hugget som stycket vilken av de två övningarna som är minst riskfyllda att reppa högt i.

Fundera på vad som ger dig det resultat du söker.

Martin Löwgren
2009-10-13, 14:35
Båda ställer enorma krav på styrka och bålstabilitet om de ska köras i högrep (gäller även lågrep) så det är hugget som stucket.

Salus
2009-10-13, 14:36
Hellre högrep på knäböj, personlig åsikt.


Egentligen tycker jag inte man ska köra någon av övningarna som högreps, iaf inte köra till/nästan till failure.

Jag kör själv högreps på båda, men då lättare träning på runt 55-60% av 1RM..

jwzrd
2009-10-13, 14:37
Hellre högrep på knäböj, personlig åsikt.


Egentligen tycker jag inte man ska köra någon av övningarna som högreps, iaf inte köra till/nästan till failure.

Jag kör själv högreps på båda, men då lättare träning på runt 55-60% av 1RM..

Ja hur ska det bli högreps utan att ligga runt 55-60%?

Salus
2009-10-13, 14:40
Ja hur ska det bli högreps utan att ligga runt 55-60%?

Du missförstår mig.


Med 55-60% av 1RM så skulle jag nog kunna köra runt 20st. Men det jag menar är att jag kör en vikt där jag klarar 20st som max, men väljer att bara göra ~12 reps. Dvs ligger långt ifrån failure. Se de seten som assistansträning, även för att bättra min teknik.

Comprende?

jwzrd
2009-10-13, 14:58
Du missförstår mig.


Med 55-60% av 1RM så skulle jag nog kunna köra runt 20st. Men det jag menar är att jag kör en vikt där jag klarar 20st som max, men väljer att bara göra ~12 reps. Dvs ligger långt ifrån failure. Se de seten som assistansträning, även för att bättra min teknik.

Comprende?

Hah, komprende... ja men tack för att du förklarar det där med intensiteter för mig.

Hejnomax
2009-10-13, 15:01
Lättare att hålla formen i frontböj? Jepp, har upplevt det så. Ryggen blir som mer naturligt rak.

Jontelito
2009-10-13, 15:15
Jag satsar nog på båda övningarna på den tunga dagen. Har ni några rekommendationer på vilken övning att börja med?

pragmatist
2009-10-13, 15:21
Alexanderhugglösningen är att variera varannan vecka. Ena veckan "tung" knäböj och "lätt" marklyft, andra veckan "lätt" knäböj och "tung" marklyft.

I övrigt tycker jag dock att knäböj lämpar sig bättre för högrepsträning än marklyft gör.

Salus
2009-10-13, 16:02
Hah, komprende... ja men tack för att du förklarar det där med intensiteter för mig.

Det var absolut inte det jag gjorde. Förtydligade bara mitt tidigare inlägg eftersom jag utelämnat vissa viktiga punkter. Lite stressad idag, alla kan ju inte sitta och onanera framför kolo som du jw.


;)

Salus
2009-10-13, 16:04
Jag satsar nog på båda övningarna på den tunga dagen. Har ni några rekommendationer på vilken övning att börja med?


Lite beroende på hur ditt gym ser ut. Men om det går så är det även ett alternativ att köra varannat set mark, varannat böj. Lite okonventionellt kanske, men klart görbart!

jwzrd
2009-10-13, 16:04
Det var absolut inte det jag gjorde. Förtydligade bara mitt tidigare inlägg eftersom jag utelämnat vissa viktiga punkter. Lite stressad idag, alla kan ju inte sitta och onanera framför kolo som du jw.


;)

Trots att det är runkar jag pysslar med så förstår man i alla fall vad det är jag skriver.