handdator

Visa fullständig version : Kombinera styrka och löpning


janben
2009-10-12, 16:49
Syftet med min träning är tvådelad;

1. Ökad muskelmassa/styrka
Målbild: 100-110 kg i bänkpress, 15 chins, 25 dips
2. Bättre kondition
Målbild: Milen kring 45 min

Med andra ord en bra bit över medelsvensson, men varken bodybuilder eller maratonlöpare. Dagsformen är ok, sprang lidingöloppet för ett par veckor sedan men i den uppladdningen tappade jag 3-5 kg muskler och vill hitta en träningskombo som kan stimulera både kondition och muskeltillväxt.

Funderar kring följande pass, som i del bygger på Bartolls principer kring halvkropp:

Dag 1: Överkropp - Få reps högt antal set - totalt 5-6 basövningar
Dag 2: Löpning - 5 km
Dag 3: Vila
Dag 4: Överkropp - Högre antal reps färre set - totalt 5-6 övningar
Dag 5: Löpning - 1 mil
Dag 6: Vila
Dag 7: Underkropp - Högre antal reps färre set - totalt 5-6 övningar

Vore mycket tacksam för kommentarer kring detta upplägg.

z_bumbi
2009-10-12, 18:09
Hur långt är du från målen idag?

Hur har du tänkt öka i målövningarna?

Vilka övningar kör du och på vilka dagar?

janben
2009-10-12, 18:31
Hur långt är du från målen idag?

Hur har du tänkt öka i målövningarna?

Vilka övningar kör du och på vilka dagar?
Tack för dina, relevanta, uppföljningsfrågor.

1. Jag är inte vansinnigt långt från målen. Problemet är att konditions- och styrkemålen sällan nås samtidigt. De gånger jag bänkat 100 kg(PB) har jag sprungit på 55 min milen. Idag springer jag kanske på 48, men bänkar 85. (Ja, jag vet att bänkpress är ett trubbigt mått på styrka, men vill kvantifiera på något sätt)

Problemet för mig är att nå en kombination av styrka och kondition.

2. Målövningarna listade jag för att kunna kvantifiera en önskad nivå. Det finns för mig inget självändamål att göra exempelvis 15 chins eller 110 i bänk.

3. I dagsläget kör blandat. Vissa perioder mer fokus på löpning, andra mer fokus på gym (2 eller 3 split) Har kört så i 2-3 år.

emi23j
2009-10-12, 18:38
Jag skulle säga fixa löpningen först. konditionen kommer alltid att finnas där. Om du gör tvärtom styrkan först och konditionen sen så är det vad jag tror större chans att din styrka kommer gå ned för att du kommer förbränna muskler när du löper.

emi23j
2009-10-12, 18:38
Jag skulle nog köra hård konditionsträning och sen kombinera det med tung styrketräning 2-3 gånger i veckan för att bibehålla så mycket styrka som möjligt.