handdator

Visa fullständig version : Fördelar och Nackdelar med att använda Bälte?


emi23j
2009-10-12, 14:35
Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att använda bälte?

Hejnomax
2009-10-12, 14:46
Läste på stronglifts att skadefrekvensen är samma med eller utan bälte, men att skadorna generellt blir allvarligare om man kör med bälte.

Edit: Vette fan om det är sant men det kan nog ligga någonting i det iaf. Tror det viktigaste ur skadesynpunkt är att man är noga med buktryck och korsrygg, oavsett bälte el inte.

mikaelj
2009-10-12, 14:53
Utan bälte stärker du mage- och ryggmuskulatur. Med bälte kan du lyfta mer än vad du egentligen är konstruerad för.

Lajne
2009-10-12, 14:56
Fördelen är att ett bälte kan hjälpa en att hålla buktrycket, vilket kan tillåta en att lyfta en tyngre vikt eller hålla bättre form på samma vikt. Nackdelen vid enstaka användanden är såvitt jag kan se i princip noll, emedan den vid kroniskt användande är att kroppen vänjer sig vid bältet och blir svagare runt bålen än om du skulle tränat så mycket som möjligt utan. Som med nästan all annan utrustning med andra ord, från dragremmar till bänktröjor :)

emi23j
2009-10-12, 15:03
Som jag misstänkte då.

Men i det stora hela kanske det då är till nackdel att använda bälte för andra än lyftare. Är själv ingen lyftare utan är mer ute efter styrkan som helhet och målet är att bli så explosiv som möjligt.

Kanske skulle en kombination att köra vartannat pass med och vartannat utan bälte kunna vara fördelaktigt? Dock så gissar jag på att man då måste komplettera med extra bål-övningar på dagarna man kör med bältet?

Bozar
2009-10-12, 15:06
Egentligen är det bara en nackdel när det gäller att utvecklas jämnt men i alla fall jag tar betydligt mer med bälte så bäst är väl att köra både med och utan när det finns tillfälle. Marklyft och knäböj kör jag aldrig utan bälte om jag kör tungt.

emi23j
2009-10-12, 15:11
Egentligen är det bara en nackdel när det gäller att utvecklas jämnt men i alla fall jag tar betydligt mer med bälte så bäst är väl att köra både med och utan när det finns tillfälle. Marklyft och knäböj kör jag aldrig utan bälte om jag kör tungt.

Du är inte ensam. Svag rygg och svag bål i förhållande till benstyrka är en bitch...

lanzal
2009-10-12, 15:18
Jag har funderat på att skaffa det då jag kör rygg på onsdag och ben på fredagar, känns som om bälte skulle kunna hjälpa till för att kunna styrka upp ryggen på bendagen, då jag egentligen bara vill döda benen?

Fernicus
2010-01-06, 01:49
Jag kan verkligen inte förstå varför folk kör med bälte, tillexempel i marklyft. Om man inte pallar en vikt utan utrustning så pallar man den inte? I min bok så är "jag klarar 150kg mark med bälte" samma sak som "jag klarar 150kg bänk när min polare hjälper till och lyfter lite". Är det inte då bättre att sänka vikterna och slänga bältet så man tränar upp en naturlig bålstabilitet?

blue8ball
2010-01-06, 09:55
Helt rätt Fernicus, kunde inte säga de bättre själv..

mini
2010-01-06, 10:02
Det beror ju på varför man tränar. Jag tränar för att kunna lyfta mycket vikt. Då är bältet ett hjälpmedel och ett skydd mot skador. Det är som att gnälla om att man om man har löpardojor kan springa fortare/längre än man är konstruerad för.
Även om man tränar med bälte i vissa övningar bör man träna sig till en stark bål, men det är väl inte någon som tror annorlunda?

emi23j
2010-01-06, 10:39
Gammal tråd. varför gräva upp denna?

siimon89
2010-01-06, 10:45
Bålstyrkan brukar vara den begränsande faktorn i hur mycket vikt man pallar i mark och knäböj.

Control_61
2010-01-06, 11:43
Bältet kopplar ju inte bort bålen och bål/rygg får bra träning ändå.

Jag kör med bälte för att kunna lyfta mer vikt och för att minska skaderisken.

Om man kompletterar med annan bålträning tror jag inte det är något som helst problem.

Drar man åt bältet så att man inte kan spänna magen spänner man för hårt.